Celosvětový prodej elektromobilů se za první čtvrtletí letošního roku zvýšil téměř o 120 procent i přes to, že ceny elektromobilů vlivem rostoucích nákladů na baterie stoupají, uvedl server Inside EVs.
Na světových trzích se loni prodalo téměř deset a půl milionu aut s elektrickým nebo hybridním pohonem, přičemž na celkových prodejích se pak tato nízkoemisní vozidla podílela 19 procenty, tedy téměř každé páté prodané auto má hybridní nebo čistě elektrický pohon.
Elektromobilů napájených pouze elektrickou energií se loni prodalo 6,6 milionů, což je více než dvojnásobek oproti 3 milionům prodaným v roce 2020.
V Evropě vzrostl prodej elektromobilů od počátku roku o 15 procent. Zatímco ještě před dvěma lety tvořila plně elektrická nebo hybridní auta jen 8 procent celkových prodejů v Evropě, nyní je to 38 procent.
Velkou část z celosvětového prodeje elektromobilů tvoří čínský trh. Za loňský rok se v Číně prodaly téměř 3 miliony elektromobilů což z celkových dvaceti milionů zde prodaných aut tvoří podíl 15 procent. Čínská vláda mimochodem již dříve ohlásila cíl dosažení podílu elektromobilů nejméně 20 procent do roku 2025.
Společnost Tesla dodala v prvním čtvrtletí rekordních 310 tisíc elektromobilů, a to i přesto, že v roce 2021 zavedla několikeré zvýšení cen a další letos v březnu. Nejvíce se daří modelům Tesla Model 3 a Model Y.
Pro srovnání, v prvním čtvrtletí loňského roku to činilo 184 tisíc vyrobených a dodaných vozů. To znamená meziroční nárůst produkce o 69 procent. Celkem za loňský rok pak společnost Tesla prodala přes 900 tisíc elektromobilů.
Současně náklady na baterie do elektromobilů po letech neustálého poklesu letos výrazně vzrostly. Průměrné náklady na úrovni bateriových článků se v prvním čtvrtletí letošního roku zvýšily z loňských 105 dolarů (zhruba dvou tisíc korun) na 160 dolarů (zhruba 3 300 korun).
Marže v bateriovém průmyslu jsou nízké, takže rostoucí náklady se přenesou na výrobce automobilů a odtud na spotřebitele. Vyšší ceny elektromobilů by tedy měly spíše utlumit nadšení kupců. Naštěstí ale mnozí experti očekávají, že náklady na baterie začnou za rok nebo dva opět klesat, a to jakmile současná vlna investic do surovin, výroby bateriových článků a recyklace začne přinášet ovoce.