17. 05. 2024
|
emovio.cz logo

Na nákup na dvou kolech? I tradiční výrobci už nabízí elektrická nákladní kola

Nákladní ekolo společnosti Dachser schopné přepravovat náklad na paletích (foto M.Lázňovský / redakce Emovio.cz)
Nákladní ekolo společnosti Dachser schopné přepravovat náklad na paletích (foto M.Lázňovský / redakce Emovio.cz)

Světový trh s nákladním elektrickými koly zraje jako víno. Na trhu stále přibývá modelů za příznivé ceny od řady opravdu zajímavých společností.

Zdá se, jako by se průmysl a vlády (ne všechny, ale řada z nich) najednou uvědomily, že nákladní elektrokola mají nezanedbatelný potenciál, poznamenává k tomu redaktor serveru The Verge. Elektrická nákladní kola nepochybně nemohou plnohodnotně nahradit automobily ve všech jejich rolích, nepochybně ovšem jsou schopná zvládnout nezanedbatelnou část dopravy „na poslední míli“. Tedy dopravu přímo k zákazníkovi v místech, kde bývají problémy s dopravou nejpalčivější.

Řada kladů

Benefity nákladních elektrokol v této roli lze považovat za poměrně dobře doložené: snižují závislost na autech, šetří lidem peníze, snižují emise uhlíku a za určitých okolností zrychlují dopravu zboží především právě v hustě zastavených oblastech. Svou roli nepochybně hraje i to, že jde přece jen levnější – tedy „méně kapitálově náročná na pořízení“ – což oceňují především zákazníci v méně rozvinutých zemích.

Všechny tyto důvody dohromady by mohly vysvětlovat, proč tento dopravní prostředek tak rychle získává na popularitě. V posledních letech tak na celé řadě trhů roste počet prodaných kol těchto typů rychleji než prodeje běžných elektrických kol.

Výrobci se pak logicky v podstatě předhánějí v představování nových nákladních elektrokol. Jen za poslední měsíc jsme se dočkali představení nových modelů od starších výrobců kol, jako jsou Trek a Specialized, i od novějších značek určených přímo pro spotřebitele, jako jsou Aventon, Rad Power Bikes a Lectric.

S tím, jak se na trhu objevuje stále více značek, roste i vliv na ceny a sekundární trh. Kola jsou levnější, prodává se více použitých kol a obecně jsou nákladní elektrokola dostupnější a více se o nich ví. To má pak samozřejmě vliv na rozvoj nutné infrastruktury.

Podle Puneetha Meruvy, vedoucího spolupracovníka společnosti Trucks VC a autora skutečně skvělého zpravodaje Flywheel, který se zabývá sekundárním trhem s elektrokoly, představovala dříve nákladní kola jen malou část trhu s ojetými koly.

V lednu 2022 nákladní kola představovala pouze 2,77 % použitých elektrokol za celý daný měsíc nabízených k prodeji na populárním serveru Craigslistu. To bylo ovšem předtím, než za posledních několik měsíců na trh „vjely“ nové, levnější modely.

Najeté kilometry a další zvláštnosti

Podle společnosti Meruva se výrobci kol probouzejí a stále jasněji si uvědomují, že nákladní elektrokola jsou v některých ohledech specifická. V první řadě proto, že se na nich jezdí mnohem více než na jiných typech elektrických kol. Podle zjištění společnosti Meruva ujedou ojetá nákladní kola v průměru přes 1200 kilometrů. To je téměř dvakrát více než u sportovních nebo rekreačních elektrokol.

Další zajímavostí, která stojí za zmínku, je, že za tímto nárůstem zájmu o nákladní elektrokola nestojí starší cyklistické společnosti, ale spíše značky určené přímo pro spotřebitele. Ty si z valné většiny vytvářejí marketingovou strategii zaměřenou na necyklisty a snaží se je přivést do světa dvou kol pomocí široké škály užitkových a nákladních modelů.

„Když se podíváte na značky DTC, jako je Rad Power nebo Aventon a několik dalších, jejich kola zaměřená na užitkové vlastnosti si vždy tradičně vedla velmi dobře, protože tyto značky začínaly s prodejem lidem, kteří nikdy předtím na kolech nejezdili,“ řekl pro novináře Meruva. „Zatímco Specialized nebo Trek prodávají elektrokola lidem, kteří už v cyklodresech šlapali na silničních kolech.“

Tradiční výrobci kol se potýkali spíše s otázkou, do jaké míry zdůrazňovat potenciál nákladních elektrokol nahradit automobily. Pro většinu těchto společností to nikdy nebylo ústředním sdělením a dává smysl, že ho nepřijaly tak rychle jako menší značky. Je to konfrontační, zejména když politici a média lomí rukama nad „válkou proti autům“.

Samozřejmě pomáhá i to, že elektrifikace a přeprava těžkých nákladů se k sobě pozitivně hodí. Pokud jste někdy zkoušeli převážet pár dětí nebo nákup na neelektrickém nákladním kole, budete nejlépe vědět, jak těžké to je. Když se ovšem ke přidá baterie a pořádný motor na zadní nápravu, budou krátké cesty s nákladem se stanou z velké míry triviálními (tedy ne vždy a všude, samozřejmě). Někteří uživatelé se tak údajně diví, proč na podobné jízdy vůbec někdy používali auta.

Už i tradiční výrobci zjevně dospěly k závěru, že takových zákazníků, kteří nechtějí kolo kvůli zábavě, ale jako užitečného každodenního pomocníka, je dost na to, aby to alespoň stálo za pokus.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Oblíbené články

Témata