Dacia Spring: Elektromobil, který si pro korunu nechal stěrače trhat

První elektromobil rumunské značky Dacia, která se specializuje na dostupné automobily, vzbudil malé pozdvižení. V západní Evropě, kde jsou na elektricky poháněné vozy dotace, se stal rychle hitem.

Na českém trhu, kde mají určité malé zvýhodnění jen firmy či státní orgány, rovněž vzbudil zvědavost. Ovšem tak masovému rozšíření se kvůli nízké kupní síle běžných občanů asi jen tak nedočká. A to přesto, že jeho základní cena představuje na elektromobil atraktivních 464 900 Kč, resp. 506 900 Kč u lépe vybavené verze Comfort Plus.

To se odráží na v mnoha směrech kompromisní konstrukci, původně určené pro rozvojové trhy. Spring totiž vznikl dalším vývojem modelu Renault Kwid, který se se spalovacím motorem vyrábí od roku 2015 v Indii pro tamní trh a nabízí se i v Brazílii.

Na jeho bázi vznikl pro Čínu elektromobil Renault City K-ZE, který se pro Evropu coby Dacia Spring dočkal řady úprav. Má více asistenčních systémů, šest airbagů, a také vylepšený podvozek. I po těchto úpravách ale dostal od konsorcia Euro NCAP jen jednu hvězdičku.

Ve městě král, na dálnici žebrák

Po stránce pohonu Dacia Spring vychází z prvních verzí sesterského Renaultu Zoe. Synchronní elektromotor s výkonem 33 kW (45 k) a točivým momentem 125 Nm, který pohání přední kola, i vzduchem chlazená Li-ion baterie s celkovou kapacitou jen 27,4 kWh pro ježdění po městě a jeho blízkém okolo plně postačuje.

Malá baterie Springu se i relativně rychle nabije, k dispozici je však jen jednofázové nabíjení a 6,6kW palubní nabíječka. Z běžné domácí zásuvky elektrickou Dacii dobijete za 14 hodin, existence wallboxu celou operaci zkrátí na méně než 5 hodin. Wallbox lze u Dacie pořídit za 26 990 Kč, příslušný kabel přijde na dalších 8000 Kč.

Nabíjení stejnosměrným proudem o výkonu 30 kW je dostupné jen u vyšší výbavy za 10 000 Kč. Na veřejné stanici potom baterii nabijete z 10 na 80 % za přibližně tři čtvrtě hodiny a využití Springu při nutnosti dojet dál než jen okolo „komína“ významně vzroste.

Malá baterie Springu se i relativně rychle nabije, k dispozici je však jen jednofázové nabíjení a 6,6kW palubní nabíječka. (foto Vladimír Löbl)
Malá baterie Springu se i relativně rychle nabije, k dispozici je však jen jednofázové nabíjení a 6,6kW palubní nabíječka. (foto Vladimír Löbl)

Pokud se jen „couráte“ po městě lze dosáhnout spotřeby okolo 12 kWh a kombinované okolo 14 kWh. To ale za ideální teploty. Pokud je zima, tak se spotřeba ve městě pohybuje okolo 16 kWh/100, na dálnici i přes 20 kWh. Celkově je třeba počítat přibližně s cca 18 kWh. Dojezd ve městě je za chladného počasí jen okolo 160 km, rychlá jízda po dálnici ale dokáže „vysát“ baterii již i za 65 km.

Vzhledem k nízké hmotnosti a poskytované dynamice to není právě málo. Kvůli nízké ceně ale Spring nemá tepelné čerpadlo a nelze si ani před jízdou natemperovat baterii. Rekuperace je automatická a nelze tedy nijak nastavovat. Při jízdě ji nijak necítíte, že probíhá, poznáte jen podle grafického zobrazení v přístrojovém štítu.

Dobíjecí konektor je na přídi dobře přístupný. Světlá výška 15 cm zajišťuje, že se se Springem snadno dostanete i k některým hůře přístupným nabíječkám u rozvodných stanic, kdy je nutné překonat vysoký obrubník či nějakou nerovnost. Stejně jako dražší elektromobily, i Spring má dispozici speciální aplikací, která usnadňuje jeho užívání.

Při jízdě po městě je dynamika dobrá. Malá Dacia, která je s hmotností jen 970 kg na poměry elektrických aut velmi lehkým vozem, akceleruje na 50 km/h během 5,8 s. Po rozjezdu na semaforech tak nijak nezaostáváte, na stovku to ale trvá přes 19 s a na dálnici Spring jede nejvýše rychlostí 125 km/h. Po aktivaci šetřícího režimu Eco ale maximálně stovkou. Dynamika je hodně závislá na míře obsazení auta, myslet je na to třeba při případných předjížděcích manévrech. Na okresce a dálnici je omezujícím faktorem i větší citlivost na boční vítr.

Krátký rozvor společně se sporým rozchodem kol se podílí na tom, že se elektrická Dacia na nerovnostech zneklidní a trochu poskakuje. Velký zdvih kol a vysoký profil pneumatik ale zajišťuje dobrý komfort. Při rychlé změně směru se Spring více naklání a pod zadními sedadly umístěná baterie způsobuje odlehčování předních kol a při zatáčení ztrátu trakce. Řízení je navíc hodně lehké a vyžaduje si neustálou korekci. Výhodou krátkého rozvoru je malý poloměr otáčení, ve městě tak Dacii Spring otočíte na „pětníku“.

Po designové stránce Spring rozhodně zaujme. Že se jedná o auto s řadou kompromisů, poznáte již podle jeho vnějších rozměrů. (foto Vladimír Löbl)
Po designové stránce Spring rozhodně zaujme. Že se jedná o auto s řadou kompromisů, poznáte již podle jeho vnějších rozměrů. (foto Vladimír Löbl)

Jako konzerva na sardinky

Že se jedná o auto s řadou kompromisů, poznáte již podle jeho vnějších rozměrů. Délka je 3734 mm a šířka bez zrcátek pouhých 1579 mm. To se samozřejmě projevuje i ve čtyřmístné kabině, kde je v příčném směru místa jen tak tak. Sedíte v těsném kontaktu s dveřmi. Na druhou stranu je místo i pro vyšší osoby.

Sedadla s integrovanými hlavovými opěrkami působí jako u většího auta, mají krátké a ploché sedáky a jsou bez možnosti výškového nastavení. Jejich koženkové potahy se dobře udržují, v zimě však studí a Dacia u nich vyhřívání nenabízí. Vyhřívaný není ani věnec volantu. Spring ale bohužel postrádá i možnost jakkoliv nastavit volant. Zvyknout si řidič musí i na to, že vedle pedálů nemá moc místa pro odložení levé nohy.

Malé rozměry elektrické Dacie se odráží i na sporém prostoru na zadních sedadlech, kde je místo maximálně pro děti. Na druhé straně v zádi je solidně velký zavazadlový prostor o objemu 290 l s možností rozšíření sklopením jednodílného zadního opěradla až na 620 l. Pod podlahou u top verze najdete standardní plnohodnotnou rezervu, kabely se ale volně válí v „kufru“.

Interiér působí jednoduše, ale vyloženě laciný dojem z něj nemáte, k čemuž přispívají i obstojně kvalitní plasty. Volant je ale bez možnosti nastavení. (foto Vladimír Löbl)
Interiér působí jednoduše, ale vyloženě laciný dojem z něj nemáte, k čemuž přispívají i obstojně kvalitní plasty. Volant je ale bez možnosti nastavení. (foto Vladimír Löbl)

Interiér působí jednoduše, ale vyloženě laciný dojem z něj nemáte, k čemuž přispívají i obstojně kvalitní plasty. Musíte se ale smířit s celou řadou již přežitých řešení. K vozu dostanete nesklopný klíček, kterým musíte při startování otočit v zapalování, a palubní počítač se přepíná přímo v přístrojovém štítu. Tlačítka vnitřního okruhu manuální klimatizace a vyhřívání zadního okna nejsou v noci podsvětlená a ani okno u řidiče nemá jednodotykové ovládání. Vidět, kde všude se šetřilo, je patrné i z jediného stěrače.

U vyšší výbavy Comfort Plus nechybí dotykový displej infotainmentu se základním mapovým pokrytím. A Spring nepostrádá ani zadní parkovací senzory a parkovací kameru. Dacia Spring překvapí na elektromobil neobvyklou klasickou ruční brzdou, kterou nesmíte vždy po opuštění vozu zapomenout zatáhnout, neboť otočný volič jízdních režimů postrádá režim Parking.

Elektrická novinka Dacie je dostupným elektromobilem s celou řadou omezení, s nimiž je třeba počítat. Mohla by dobře posloužit třeba jako auto do firmy pro pojížďky po městě. Nejdostupnější elektromobil na trhu totiž chytře zaplňuje prostor po Škodě Citigo iV a VW e-Up!

I u lépe vybavené verze Comfort Plus za 506 900 Kč dostanete čtyřdveřový čtyřmístný vůz, který je o 85 tisíc korun levnější než dvoumístný Smart EQ Fortwo, který má baterii s kapacitou pouze 17,6 kWh. Stylový Fiat 500e začíná s baterií 23,8 kWh na 649 900 Kč. Sesterský Renault Zoe už je se svými 52 kWh a cenou 745 000 Kč již hodně vzdálený. A další konkurenti jsou ještě dražší. Taková Honda e momentálně začíná na 939 900 Kč.

  • Dacia Spring se tváří jako esuvéčko, ale je to jen zvednutý mini hatchback. (foto Vladimír Löbl)
  • Spring působí tak trochu jako zvětšená dětská hračka. Po designové stránce rozhodně zaujme. (foto Vladimír Löbl)
  • Aktivací režimu Eco se ušetří cca 9 % energie, nejvyšší rychlost se ale omezí na 100 km/h. (foto Vladimír Löbl
  • Otočný volič jízdních režimů postrádá režim Parking, ke slovu tak musí vždy přijít klasická ruční brzda. (foto Vladimír Löbl)
  • Jednoduchý, ale přehledný přístrojový štít obsahuje o přepínač palubního počítače. (foto Vladimír Löbl)
  • Interiér působí jednoduše, ale vyloženě laciný dojem z něj nemáte, k čemuž přispívají i obstojně kvalitní plasty. Volant je ale bez možnosti nastavení. (foto Vladimír Löbl)
  • Malá baterie Springu se i relativně rychle nabije, k dispozici je však jen jednofázové nabíjení a 6,6kW palubní nabíječka. (foto Vladimír Löbl)
  • Dobíjecí konektor je na přídi dobře přístupný. (foto Vladimír Löbl)
  • Synchronní elektromotor s výkonem 33 kW (45 k) a točivým momentem 125 Nm pohání přední kola. (foto Vladimír Löbl)
  • Světlá výška 15 cm zajišťuje, že se se Springem snadno dostanete i k některým hůře přístupným nabíječkám u rozvodných stanic. (foto Vladimír Löbl)
  • Po designové stránce Spring rozhodně zaujme. Že se jedná o auto s řadou kompromisů, poznáte již podle jeho vnějších rozměrů. (foto Vladimír Löbl)
  • Dacia Spring je určena pro převoz čtyř cestujících, z nichž dva jsou děti. (foto Vladimír Löbl)

Related Posts

    • Vladimír says:

      Moderní automobily jsou dobře odhlučněné a podobné dodatečné odhlučnění určitě nepotřebují. Elektromobily už vůbec ne, ty jsou velmi tiché a jejich maximální rychlost na dálnici je navíc mnohem nižší, neź u vozů se spalovacím motorem. Nejvyšší rychlost Dacie Spring je pouhých 125 km/h.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.