Jak jezdí technologická výkladní skříň z Mnichova BMW iX

BMW iX má na délku téměř pět metrů a půdorysně odpovídá modelu X5. (foto Vladimír Löbl)
BMW iX má na délku téměř pět metrů a půdorysně odpovídá modelu X5. (foto Vladimír Löbl)

Po rozvážném rozjezdu v Mnichově v případě elektromobilů konečně pořádně šlápli na plyn. Na v mnoha směrech přelomovou novinku BMW iX jsme hodně dlouho čekali, vyplatilo se to?

BMW iX je po modelech i3 a iX3 v pořadí zatím třetím produkčním elektromobilem BMW, ale již nové generace na modulární platformě, která využívá velmi flexibilní stavební sady a bude základem široké řady vozidel.

Cesta iX na trh byla poměrně dlouhá, vývoj totiž trval celých šest let. Nejprve se v roce 2018 představil koncept Vision iNext a až koncem loňského roku se nový elektromobil konečně dostal do prodeje. To načasování zčásti také souviselo s rozvojem sítě 5G. BMW iX je totiž prvním modelem s osmou generací systému iDrive a Operační systémem 8, který díky ní umožní provádět vysokorychlostní bezdrátové aktualizace.

Krátce jsme si vyzkoušeli verzi iX xDrive50, která je po příchodu provedení M60 tou prostřední. Uhlazená, ale poněkud neforemná karoserie, má zapuštěná madla dveří, plochou podlahu a kola s nízkým odporem, což vozu zajišťuje koeficient odporu vzduchu pouhých 0,25. BMW iX má na délku téměř pět metrů a půdorysně odpovídá modelu X5. Třímetrový rozvor novinky je dokonce větší než i obřího SUV BMW X7.

Rychlé na silnici i u nabíječek

Stejně jako menší model iX3 má i tato novinka jako jedno z mála elektrických aut synchronní elektromotory s elektromagneticky buzenými rotory, které jsou schopné dosahovat vyšších otáček a nevyžadují použití vzácných kovů. Jedná se již o pátou generaci elektrického pohonu BMW eDrive. Systémový výkon je 385 kW (523 k) a využitelná kapacita baterie má hodnotu 105,2 kWh.

BMW iX disponuje 400V architekturou, dvojnásobnou má momentálně jen Hyundai Ioniq 5 a Porsche Taycan. Mnichovský model tedy nezvládne nabíjecí výkon 350 kW, ale „jen“ 200 kW, což je však také vysoce nadprůměrná hodnota. Na Ionity lze v ideálním případě dobít do plna již za 34 minut. Ale i u nejrozšířenější 50kW dobíjecí stanice to zvládnete za cca 93 minut, pokud je k dispozici 150kW trvá celá operace přibližně 42 minut. Z 11kW wallboxu to je ale již dlouhých 11 hodin.

Konkurent Audi e-tronu, Jaguaru I-Pace, Mercedesu EQC a Tesly Model X má uváděný dojezd 630 km. Tomu se přiblížíte při popojíždění po městě za mírně teplého počasí, v praxi se ale bude podle teploty a podmínek asi nejčastěji pohybovat mezi 400 a 500 km. Po městě lze jezdit za 21 kWh/100 km, celkově pak okolo 24 kWh. Dálnice ji dovede vyhnat mnohem výš.

Kokpit má nejen styl, ale je na výši i po ergonomické stránce. (foto BMW)
Kokpit má nejen styl, ale je na výši i po ergonomické stránce. (foto BMW)

Vše je samozřejmě závislé na tom, jak moc chcete naplno využívat výborných dynamických možností BMW iX. Stovku totiž pokoří již za 4,6 s a nejrychleji dokáže jet dvoustovkou, což je na elektromobil výborná hodnota. Po prošlápnutí plynového pedálu následuje s drobnou prodlevou masivní, ale kontrolovaný nárůst točivého momentu. Zrychlování rozhodně bere dech, co však možná překvapí více, je jeho kultivovanost. Systém pohonu všech kol totiž poskytuje vynikající trakci.

Nastavování rekuperace najdete v menu středového displeje. Kromě jakési inteligentní rekuperace můžete zvolit jednu ze tří intenzit. Ta nejsilnější má alternativu v B módu převodovky, kdy můžete auto ovládat jen jedním pedálem.

Otesánek s natáčením zadních kol

Za volantem vám ani nepřijde, že auto váží plných 2510 kg, tedy téměř o půl tuny více než srovnatelně velký model X5 xDrive40i. Elektromechanické řízení je na poměry BMW poměrně lehké, ale při zatáčení máte pocit dostatečné přesnosti.

Obratnosti v zatáčkách i manévrování po městě napomáhá natáčení zadních kol, což pomáhá eliminovat třímetrový rozvor. I přes použití bezrámových oken je tak tuhost karoserie ukázková. Základem iX je totiž prostorový hliníkový rám vyztužený materiálem CFRP, což jsou plasty vyztužené uhlíkovými vlákny. Pocit jistoty podporují u účinné brzdy. Za volantem vám vůbec nepřijde, že řídíte auto s hmotností 2,5 tuny.

BMW iX má na délku téměř pět metrů a půdorysně odpovídá modelu X5. (foto Vladimír Löbl)
BMW iX má na délku téměř pět metrů a půdorysně odpovídá modelu X5. (foto Vladimír Löbl)

Přestože má mnichovská novinka bezrámová okna, odhlučnění kabiny je výborné. Rozjezd doprovází jen slabé zakvílení elektromotorů. Jízdu po rozbité silnici doprovází jen občasné zadunění od podvozku. Standardní vzduchové odpružení na obou nápravách odvádí na českých okreskách i u vozu s příplatkovými 21“ koly dobrou práci.

Otevírání všech dveří obstarávají tlačítka, dovírání mohou za příplatek zajišťovat elektromotorky. Široká kabina BMW iX je vzdušná a poloha za volantem přirozená. Šestihranný volant působí možná trochu nezvykle, po praktické stránce mu ale nelze nic vytknout.

Dva opticky navazující HD displeje, které jsou na palubní desce jakoby volně umístěné, mají hezkou grafiku a různé způsoby zobrazování a konfigurace. Menu je opravdu bohaté, ale logicky uspořádané. Zorientujete se v něm poměrně rychle. Musíte ale do něj, bohužel, i když chcete aktivovat recirkulaci vzduchu. Výbornou věcí je příplatkový head-up displej s rozšířenou realitou.

Orientace v menu středového displeje je snadná a rychlá. (foto Vladimír Löbl)
Orientace v menu středového displeje je snadná a rychlá. (foto Vladimír Löbl)

Ve srovnání s jinými modely mnichovské značky nejste ukryti za palubní deskou. I nejnižší poloha sedadla řidiče je poměrně vysoká a máte pocit, že sedíte jakoby na bidýlku. Zásluhou vysokých oken ale máte dobrý výhled. Díky dlouhému rozvoru je vzadu místa jako v limuzíně. Prostornost navíc umocňuje plochá podlaha.

Křišťál ano, frunk ne

BMW iX je prvním modelem z Mnichova s osmou generací systému iDrive a Operačním systémem 8, který umožní provádět díky 5G síti vysokorychlostní bezdrátové aktualizace. Tento zatím nejvýkonnější systém zpracování dat, jenž se objevil v automobilu, bude následně zaveden do dalších modelových řad, což umožní provádět rozsáhlé bezdrátové aktualizace vysokou rychlostí.

Aktualizace budou v případě iX rozhodně potřeba, neboť některé věci, jako například podrobnější údaje o nabíječkách na zvolené trase a predikci energetické bilance během ní, momentálně ještě chybí. Otočný ovladač iDrivu ale zůstal, a je tentokráte vyroben z křišťálového skla.

Působivá je v případě BMW iX možnost táhnout brzděný přívěs o hmotnosti až 2,5 tuny, z hlediska zavazadlového prostoru ale mnichovský model zaostává za Audi e-tron. Při objemu 500 litrů je o 160 l menší. Oproti Tesle Model X postrádá i frunk, což je škoda. Vyklopit můžete jen logo, které odkrývá hrdlo nádobky pro kapalinu do ostřikovačů.

Špičkové technologii odpovídá hodně sebevědomá základní cena na úrovni 2,6 milionu Kč. Mnichovským standardům se iX v mnoha směrech přibližuje, ale typického BMW má daleko. Poměr každodenní použitelnosti a radosti z jízdy je ale na elektromobil momentálně jeden z nejlepších. Svým designem možná neoslní, celkově ale působí dotaženě.

  • BMW iX je jedním z mála elektrických aut, které pohání synchronní elektromotory s elektromagneticky buzenými rotory, které jsou schopné dosahovat vyšších otáček a nevyžadují použití vzácných kovů. (foto BMW)
  • BMW iX je jedním z mála elektrických aut, které pohání synchronní elektromotory s elektromagneticky buzenými rotory, které jsou schopné dosahovat vyšších otáček a nevyžadují použití vzácných kovů. (foto BMW)
  • Elektromotory vpředu i vzadu se starají o velmi dobrou trakci. (foto BMW)
  • Orientace v menu středového displeje je snadná a rychlá. (foto Vladimír Löbl)
  • HD displej před řidičem má hezkou grafiku a různé způsoby zobrazování. (foto Vladimír Löbl)
  • Po městě lze jezdit za 21 kWh/100 km, dynamická jízda za studeného počasí ji ale dokáže hravě zvýšit o 6 kWh. (foto Vladimír Löbl)
  • Otočný ovladač v pořadí již osmé generace inforozhraní iDrive je vyrobeno z křišťálového skla. (foto Vladimír Löbl)
  • Kokpit má nejen styl, ale je na výši i po ergonomické stránce. (foto BMW)
  • Aerodynamické disky kol se podílejí na nízkém koeficientu odporu vzduchu pouhých 0,25. (foto Vladimír Löbl)
  • Typická maska ve tvaru ledvinek je designovým prvkem. Za samoopravitelným povrchem se ukrývají senzory, radary a kamery asistenčních systémů. (foto Vladimír Löbl)
  • BMW iX má na délku téměř pět metrů a půdorysně odpovídá modelu X5. (foto Vladimír Löbl)
  • BMW iX má na délku téměř pět metrů a půdorysně odpovídá modelu X5. (foto Vladimír Löbl)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *