Očekává se, že elektromobily, které byly uvedeny v roce 2019 do provozu, za svou životnost vyprodukují 500 000 tun odpadu v bateriích. A v roce 2040 se očekává, že dvě třetiny prodaných aut budou právě elektromobily, přičemž ty budou generovat 1 300 gigawatt-hodin bateriového odpadu, jak připomíná server Eco-business.
Pouze zhruba pět procent lithium-ion baterií z elektromobilů se přitom recykluje. Problém totiž je, že v současnosti je levnější těžit více a více nového lithia než recyklovat lithium, které již bylo použito.
Otázku recyklace řeší, nebo chce vyřešit řada společností a institucí. Pomoci (a také vydělat) by chtěli i singapurský startup NEU Battery Materials ve spolupráci s Národní univerzitou v Singapuru. Soustředí se na lithium-železo-fosfátové baterie, které používá např. Tesla, ale také jiní významní výrobci elektromobilů.
Tento typ baterií neobsahuje nikl nebo kobalt, tudíž je jejich hodnota pro recyklaci nízká ve srovnání s jinými lithium-ion bateriemi. NEU Battery Materials však přichází s technologií, díky které dokáže zpracovat lithium z těchto baterií za vynaložení nízkých nákladů. Tento proces by měl být až 100krát méně znečišťující a až 10krát výnosnější ve srovnání se stávajícími recyklačními technologiemi.
Tato nová technologie sice stále ještě prochází testováním, nicméně NEU Battery Materials už nyní plánuje vstup na trhy, kde elektromobilita hraje významnou roli, jmenovitě např. Čína či Evropa. Jestliže se tento nový způsob recyklování baterií z elektromobilů osvědčí, bude to znamenat významný pokrok nejen v cenách lithia, ale zejména se tím odstraní jeden z významných problémů, na které poukazuje kritika elektromobility.