Jak udělat silnice bezpečné pro všechny?

Elektrická kola (foto Richard Masoner/Cyclelicious)
Elektrická kola (foto Richard Masoner/Cyclelicious)

Platforma NEXOO pomáhá městům lépe chránit zranitelné účastníky silničního provozu. V první řadě snižuje riziko pro ty nejzranitelnější: cyklisty a chodce.

Počet fatálních nehod chodců a cyklistů klesá v EU velmi pozvolně, jak ukazuje tisková zpráva Evropské rady pro bezpečnost dopravy. Podle této tiskové zprávy bylo v letech 2010 až 2018 na silnicích EU usmrceno nejméně 51 300 chodců a 19 450 cyklistů a co hůře, pokles usmrcených cyklistů je osmkrát pomalejší než pokles usmrcených osob v motorových vozidlech.

Proč?

Města se snaží prosazovat aktivní způsoby dopravy, podporují rozvoj cyklistiky, ale bohužel narůstá i automobilová doprava ve městech, kdy kombinace zahuštění dopravy je jedním z prvků vyšší nehodovosti. V Praze cestuje na kole čím dál tím více lidí. Alespoň jednou za měsíc vyjede na kole každý druhý dospělý člověk.

Ale jak jsou na tom města s ochranou cyklistů? Vědí, kdo se na jejich území nachází riziková místa, kterým je dobré se vyhnout? Podporují města tvorbu nových bezpečných cest pro cyklisty? Na všechny tyto otázky má nexoo řešení.

Platfroma nexoo byla pilotně otestována v Mnichově a Ostravě a opírá se o kombinaci známých a dostupných dopravních údajů a dat (mohou to být například data o počtu a typu nehod v dané oblasti, data o hustotě dopravy třeba z cykločítačů, které počítají průjezd, online kamer či online dopravní data z chytrých křižovatek nebo jiných dopravních aplikací), která vyhodnocuje za pomoci vlastního chytrého algoritmu a ověřuje je v praxi.

Toto ověření probíhá přímo v provozu a využívají se k tomu kola se speciálním sensorem, který sleduje okolí cyklisty a zaznamenává polohu, snímá video, zvuk a další údaje. Testeři s tímto zařízením projíždějí svoje obvyklé trasy a pomáhají hledat riziková a nebezpečná místa. Pokud tester při jízdě vyhodnotí situaci jako nebezpečnou, zmáčkne tlačítko na řídítkách, situace se zaznamená a natočený video záběr pak algoritmus vyhodnocuje. Tím dochází k přesnějšímu ověření vstupních dat v terénu.

Základem systému je kamera s pokročilým softwarem na analýzu obrazu a dalších dat. Záznamové zařízení s vysokým rozlišením kamera s širokoúhlým záběrem a kalibrovaným snímačem s vysokým rozlišením umožňuje přenos videa a zároveň pořizování jednotlivých snímků obsahující GPS údaje o poloze a čase nebo data o těsném průjezdu vyhodnocované zabudovaným LiDAR senzorem.

NEXOO

Produktové řešení NEXOO je výsledkem projektu WalCycData: Datová infrastruktura pro zranitelné účastníky silničního provozu, který byl podpořen ze zdrojů EIT Urban Mobility a kofinancován EU. V konsorciu, vedeném PowerHUB z.ú. dále spolupracovali výzkumníci z University College London (UCL), University Pompeu Fabra Barcelona (UPF), Fraunhoferova institutu, z Škoda Auto, Technion – Izraelského technologického institutu a Katalánské polytechnické univerzity (UPC). Testování probíhalo ve městech Mnichov a Ostrava.

Projekt WalCycData: Datová infrastruktura pro zranitelné účastníky silničního provozu je podpořen ze zdrojů EIT Urban Mobility a kofinancován Evropskou unií.  (foto EIT)

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Oblíbené články

Témata