09. 12. 2022
|
emovio.cz logo

Prodej vozů s alternativním pohonem se v ČR za rok zdvojnásobil

Momentálně druhý nejprodávanější elektromobil na českém trhu – Hyundai KONA (Foto: Hyundai)
Momentálně druhý nejprodávanější elektromobil na českém trhu – Hyundai KONA (Foto: Hyundai)

Vozů s alternativním pohonem v České republice přibývá. V porovnání s loňským rokem se jejich počet téměř zdvojnásobil – dosud se těchto vozů prodalo 25 545, přičemž za celý loňský rok to bylo jen 14 878.

Počet registrovaných elektromobilů se letos zvýšil o 10 procent (z 2 103 na 2 313 vozů), vozový park hybridních vozidel se meziročně rozšířil dokonce o 91 procent na 20 856 vozů. Plug-in hybridy přibývaly ještě rychlejším tempem – nárůst dosáhl 112 procent (meziročně z 1 616 na 3 427 vozů). Od začátku letošního roku také v registru přibylo osm osobních automobilů poháněných vodíkem. Aktuální informace o prodejích zveřejnil Svaz dovozců automobilů.

Celkový prodej nových osobních automobilů se od ledna do konce listopadu zvýšil o 4,4 procenta na 190 668 vozů. Hybridní a elektrické vozy tak tvořily přes 12 procent trhu. Nejvíce hybridních vozů na český trh dodala Toyota, a to 5 292 vozů. Za ní následoval Ford s 2 687 vozidly a Suzuki s 2 131 vozy. Domácí Škoda prodala celkem 1 873 hybridů Octavia a Superb.

V kategorii elektromobilů byla nejprodávanější značkou Škoda s 739 vozy. Za ní skončil s velkým odstupem druhý Volkswagen s 261 vozy a třetí Hyundai s 257 vozy. Na čtvrté příčce se umístila Tesla s 221 elektromobily. V řádu stovek prodaných elektromobilů skončily ještě Mercedes s 141 vozy a Peugeot se 120 vozy.

„Přibližně každé čtvrté registrované osobní bateriové elektrické vozidlo v letošním roce bylo Škoda ENYAQ, která zaznamenala 645 registrací, tj. 28 procent ze všech letošních osobních BEV. Následovaly modely Hyundai KONA (193), Tesla Model 3 (184) a Volkswagen ID.4 (139),“ uvedl k výsledkům Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu

Registrace nových čistých osobních automobilů v období leden–listopad 2021:

– 3 426 PHEV vozidel (plug-in hybrid), 1,80% podíl,

– 2 313 BEV vozidel (bateriové elektrické), 1,21% podíl,

– 1 915 LPG vozidel (zkapalněný ropný plyn), 1,00% podíl,

– 682 CNG vozidel (stlačený zemní plyn), 0,36% podíl,

– 8 FCEV vozidel (elektrické s palivovými články).

Zdroj: CDV

Prodej automobilů v posledních měsících ovlivňuje nedostatek čipů. Registrace tak ukazují, jak které značky měly s čipy problémy. Škoda sice prodala nejvíce elektromobilů, ale nedostatek čipů se na její celkové produkci projevil značně a přinutil ji dokonce až k dočasné odstávce výroby. Velké problémy s čipy zatím neměly korejské značky Hyundai a Kia. Hyundai již dosáhl v Česku na automobilovém trhu podílu 12,95 procenta a Kia aktuálně drží podíl 5,91 procenta. Tyto značky se v listopadu umístily na druhé a třetí příčce a meziročně vykázaly největší nárůst registrací (Hyundai + 51,92 % a Kia +35,41 %).

Rovněž čtvrtá Toyota měla s čipy méně problémů než Volkswagen, který klesl z třetí až na pátou příčku s tržním podílem jen 4,86 procenta. V listopadu Volkswagen na českém trhu – nejen v důsledku nedostatku čipů – zaznamenal meziroční propad o 64,7 procenta.

Výrobci polovodičů uvádějí, že v jednom elektromobilu či plug-in-hybridu je průměrně dvojnásobné množství polovodičů než ve voze se spalovacím motorem. Proto lze očekávat, že dříve či později na většinu výrobců elektromobilů čipová krize nějakým způsobem dolehne. Podle výrobce čipů Intel se navíc má do roku 2030 nákladnost čipů instalovaných ve vozidlech zvýšit až na pětinu celkových výrobních nákladů, což by znamenalo pětinásobný nárůst oproti roku 2019, kdy se jednalo o pouhá čtyři procenta. Plány rychlého rozvoje elektromobility by se tak ještě mohly zkomplikovat.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Oblíbené články

Témata