Zábavná a nenápadná. Nová Corsa nedává najevo, že má jiná „střeva“

Vývoj designu a celkového pojetí v oblasti elektromobilů se ubírá dvěma směry. Jeden klade velký důraz na co největší odlišení od jiných modelů, což je případ například Hondy e. Opel Corsa e je naopak na druhém protipólu. U něj jen podle malých decentních „éček“ na dveřních rámech poznáte, že tankuje ampéry.

Němci na rozdíl od Japonců nepojali elektrickou verzi Corsy jako nějaký speciální model, ale zvolili řešení obvyklé u praček či ledniček. Tedy v podstatě vzor „krabice s jinými střevy“, která navenek nijak nevytrubuje do světa, že „tankuje“ jen ze zásuvky. Nelze ale říci, že by té „krabici“ chyběl styl. Navíc se může pochlubit výbornou aerodynamikou, která jí pomáhá zejména na dálnicích. Elektrická Corsa je ale autem určeným zejména do města, kde oceníte její malé rozměry.

U Opelu chytře využili francouzskou techniku, kterou Corsa-e sdílí s Peugeoty e-208, e-2008 a DS 3 Crossback E-Tense, a propůjčili jí vlastní identitu. A ta jí dává ve srovnání s většinou konkurence výhodu v podobě možnosti DC nabíjení výkonem až 100 kW.

Elektromotor s výkonem 100 kW (136 k) a točivým momentem 260 Nm umožní jet již za necelé 3 s rychlostí 50 km/h a dvojnásobek této hodnoty za necelých 9 s. Při rozjezdu přitom na malou chvíli pocítíte drobnou prodlevu plynového pedálu, ale potom již následuje plynulý zátah. Zvláště v režimu Sport je Corsa-e velmi svižným vozem a můžete využívat plný výkon, zatímco v módu Normal je to jen 80 kW a v Eco dokonce pouze 60 kW. I v tom prostředním se ale při rozjezdu za deště na hladké vozovce nevyhnete trakčním problémům předních kol.

Corsa-e může využívat i DC nabíjení výkonem až 100 kW. To však v praxi jen po první pětinu tohoto procesu, s tím, jak se baterie zaplňuje, dobíjecí výkon samozřejmě skokově klesá. (foto: Vladimír Löbl)
Corsa-e může využívat i DC nabíjení výkonem až 100 kW. To však v praxi jen po první pětinu tohoto procesu, s tím, jak se baterie zaplňuje, dobíjecí výkon samozřejmě skokově klesá. (foto: Vladimír Löbl)

Oproti jiným elektrickým autům Corsa-e stále nepřepočítává dojezd sem a tam, a kdyžtak ho mění po deseti nebo desítkách kilometrů. Jednotlivými se nezatěžuje. Nezmění se ani po aktivaci režimu Eco a Sport. Jízdní dosah s plnou baterií (celková kapacita 50 kWh, využitelná 46 kWh) je reálně v průměru okolo 320 km, přičemž spotřeba v praxi průměrně vychází podle vnější teploty a toho, kde jezdíte, na 13 až 18 kWh/100 km. V ekomódu a s na spotřebu zaměřenou jízdou ji ve městě lze stáhnout až na 11 kWh, sportovní jízda a dálnice ale naopak znamená hodnoty okolo 23 kWh.

Míru rekuperace můžete nastavit jen pomocí voliče. Ve standardním režimu D je minimální, auto prioritně využívá při jízdě setrvačnosti. V režimu B ho již zaznamenáte, ale přesto není nijak silné a jízda je stále dostatečně plynulá. Ovládání prostřednictvím jednoho pedálu u Corsy-e k dispozici není. Trochu zvyku si žádá jen trochu odlišný pocit na brzdovém pedálu, který může zprvu nepříjemně překvapit. Musíte brzdu sešlápnout razantněji, než u verze se spalovacím motorem. Slabší je i výkon brzd, se kterým je třeba počítat zejména na dálnici.

Jinak bylo evidentně vše nastaveno tak, aby měl majitel svého prvního elektromobilu pocit, že řídí běžnou Corsu. Tuto iluzi pomáhá navodit i dobře nastavený podvozek. Vyšší hmotnost (1,5 t, samotná trakční baterie váží 450 kg) si uvědomíte prakticky jen na nerovnostech, které 17“ kola s nízkoprofilovými pneumatikami nedokážou před posádkou vždy skrýt.

Řízení je na elektromobil i vcelku zábavné. Corsa-e se nesnaží oslnit hi-tech laděním, různými světélky apod. Naopak digitální přístrojový štít je hodně spartánský a mnohé plasty působí v souladu s kategorií laciněji. Kromě dotykového displeje máte k dispozici ještě řadu tlačítek.

Dobrá ergonomie pracoviště řidiče usnadňuje obsluhu. (foto: Vladimír Löbl)
Dobrá ergonomie pracoviště řidiče usnadňuje obsluhu. (foto: Vladimír Löbl)

Jak již bylo řečeno, Corsa-e může využívat i DC nabíjení výkonem až 100 kW. To však v praxi jen po první pětinu tohoto procesu, s tím, jak se baterie zaplňuje, dobíjecí výkon samozřejmě skokově klesá.  Konkurenční výhoda je ale zřejmá. Pokud se vám podaří mít v dosahu rychlonabíječku, výrazně tak zkrátíte čas nabíjení, kdy se na 80 % kapacity dostanete za půl hodiny. Dobíjení AC trvá do plna v závislosti na palubní dobíječce za 5,25 až 7,5 hodiny. Při objednávání auta to chce určitě nezapomenout připlatit si místo standardní 7,4 kWh palubní nabíječky třífázovou 11kW za 20 000 Kč a přidat rovněž univerzální nabíjecí kabel s adaptéry za 18 000 Kč. Je sice těžší než běžný, ale umožňuje tři různé varianty nabíjení (z běžné 230V zásuvky, 3fáze, CCS Combo).

Prakticky bezhlučný pohon vzbuzuje relaxovaný pocit za volantem. Tam si zásluhou možnosti velmi nízkého posazu pohodlně sednou i dlouháni. Solidní nabídka místa je i vzadu. Zavazadelník je prakticky identický jako u klasických verzí, prostor pod podlahou je ale mnohem menší a část objemu „kufru“ zabírají kabely.

Základní cena Corsy-e je 789 990 Kč, top verze Ultimate přijde o 90 000 Kč dráž. Stylovější Honda e se stejným výkonem 100 kW stojí v základu o trochu víc (899 900 Kč) a ujede pouze 220 km. Mini je jen třídveřové, má ale výkonnější motor se 135 kW, ale dojezd jen 253 km a cenově začíná na 907 400 Kč. Podobný akční rádius má i Fiat 500e který v úplném základu „startuje“ na 649 900 Kč, je ale poměrně malý a se 70 kW i mnohem slabší. Tak si vyberte…

  • S 17“ koly s nízkoprofilovými pneumatikami se na nerovnostech k posádce přenášejí rázy od nerovností. (foto: Vladimír Löbl)
  • Rychlonabíječka pomůže výrazně zkrátit čas nabíjení na 80 % kapacity dostanete za půl hodiny. (foto: Vladimír Löbl)
  • Corsa-e může využívat i DC nabíjení výkonem až 100 kW. To však v praxi jen po první pětinu tohoto procesu, s tím, jak se baterie zaplňuje, dobíjecí výkon samozřejmě skokově klesá. (foto: Vladimír Löbl)
  • Elektromotor v přídi s výkonem 100 kW a točivým momentem 260 Nm umožní jet již rychlostí 50 km/h již za necelé 3 sekundy. (foto: Vladimír Löbl)
  • Míru rekuperace je ve standardním režimu D minimální, v módu B již silnější, jízda je stále dostatečně plynulá. (foto: Vladimír Löbl)
  • Zobrazení toku energie patří i u Corsy-e k povinnostem. (foto: Vladimír Löbl)
  • Přístrojový štít již nemůže být jednodušší. (foto: Vladimír Löbl)
  • Dobrá ergonomie pracoviště řidiče usnadňuje obsluhu. (foto: Vladimír Löbl)
  • U Opelu chytře využili francouzskou techniku, a propůjčili jí vlastní identitu. (foto: Vladimír Löbl)
  • Výfuk byste vzadu hledali marně… (foto: Vladimír Löbl)
  • Elektrická verze se od spalovacích verzí na první pohled téměř nijak neliší. (foto: Vladimír Löbl)

Related Posts

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.