Krajská města i letos pokračují v budování inteligentních dopravních systémů

V prvních dnech nového roku se několik velkých krajských pochlubilo s tím, jak pokračují práce na rozvoji jejich inteligentních dopravních systémů. K těmto městům patří například Hradec Králové, který od začátku července loňského roku postupně zavádí inteligentní dopravní systém na 34 křižovatkách řízených semafory a čtyřech přechodech pro chodce. K zajištění plynulejší dopravy a k eliminaci kolon systém zavádí například podmíněnou preferenci autobusů a trolejbusů městské hromadné dopravy. Světelná signalizace v části hradeckého silničního okruhu již funguje zkušebně v novém režimu, všech výhod systému však bude možné využívat až po úplném dokončení prací.

„Hlavním smyslem vybudování inteligentního dopravního systému je zajištění bezpečnější a plynulejší dopravy ve městě. To zajistí chytré zařízení, které bude reagovat na aktuální dopravní situaci a uzpůsobí podle toho světelné řízení křižovatek. V případě tvorby kolon může například prodloužit zelený signál na křižovatkách ve frekventovaných lokalitách, aby z ucpaného místa rychle odjelo co nejvíc aut. To bude využitelné třeba v dopravních špičkách,“ vysvětluje výhody systému primátor města Alexandr Hrabálek. Další plány podle něj zahrnují třeba upravené řízení dopravy o svátcích a před Vánoci v okolí obchodních center a podobně.

„V současnosti je z 34 světelně řízených křižovatek stavebně dokončeno deset. Pokud jde o přechody pro chodce, kterých se projekt týká, tak hotové jsou tři ze čtyř. Stávající stav na křižovatkách je jakýmsi mezistupněm, který dovoluje zhotoviteli odladit jednotlivé kroky směřující k plnému nasazení inteligentního řízení dopravy v Hradci Králové,“ přiblížil postup prací náměstek primátora pro investice Jiří Bláha.

Pevně nastavená takzvaná zelená vlna, na kterou byli motoristé ve městě zvyklí, už tedy nefunguje. Postupně ji však nahrazuje nová zelená vlna reagující mimo jiné na aktuální intenzitu dopravy a potřeby průjezdu křižovatkami, a to včetně vozidel MHD a záchranných složek. Takto zkoordinované už jsou od poloviny loňského prosince semafory na hlavním tahu v určitých úsecích silničního okruhu. Tento systém fungování zelené vlny se bude následně rozšiřovat i na další páteřní komunikace ve městě.

Úplně jiné křižovatky

V další fázi by mělo dojít ke sladění semaforů na vybraných křižovatkách, a to včetně nočního režimu světelné signalizace. Na silničním okruhu je v noci nastaven zelený signál na hlavním tahu, jakmile však detektor zaznamená vozidlo přijíždějící do křižovatky z boční ulice, semafor se přepne a umožní mu průjezd. Podobně to funguje v uvedeném úseku na přechodech pro chodce, kde si však chodec semafor na zelenou přepne stisknutím tlačítka sám. Takto to nyní funguje na upravených přechodech nejen v noci, ale i v průběhu celého dne, což dříve nemuselo vždy platit.

Podle sdělení radnice bude ve všech modernizovaných křižovatkách postupně provedena kompletní obměna infrastruktury a technologie světelně signalizačního zařízení včetně řadiče, návěstidel, nosných konstrukcí, kabeláže, tlačítek, detekce a potřebných stavebních úprav. K sledování provozu v křižovatce se instalují poslední generace radarových detektorů dopravy a následně přibudou i přehledové a detekční kamery pro lepší monitoring či pro rychlé a efektivní řešení komplikovaných stavů v křižovatce, typicky nehod.

Za celý systém včetně nákladů šestiletého provozu, servisu a dalších služeb město zaplatí 229,3 milionu korun, přičemž část nákladů uhradí z dotace. S dokončením stavebních prací na inteligentním dopravním systému se počítá na podzim letošního roku, k uvedení zařízení do plného provozu by mělo dojít v roce 2023.

Celkový přehled

Moderní dopravně informační a řídicí centrum začínají budovat také v Českých Budějovicích. Na nedávném jednání se zástupci města, dopravního podniku a zhotovitele, kterým je společnost VARS Brno, dohodli na předběžném harmonogramu a jednotlivých krocích realizace zakázky. Součástí tohoto komplexního systému by měla být dopravní řídicí ústředna, modernizovaný dispečink MHD, dohledové centrum městské policie a množství dalších technologií zajišťujících přenos, zpracování, vyhodnocování, ukládání a distribuci aktuálních dopravních dat a řídících pokynů pro navazující telematické aplikace. Centrum tak bude moci poskytovat ucelený přehled o aktuální dopravní situaci a technickém stavu všech telematických systémů v reálném čase a také zajišťovat řízení dopravy na celém území Českých Budějovic.

Náklady na samotnou realizaci systému podle předpokladů přesáhnou 120 milionů korun. Město ale počítá s dotací z fondů Evropské unie, která může činit až 85 procent z uznatelných nákladů.

Svítit chytře

V Plzni zase v nedávné době zahájili testovací provoz inteligentního osvětlení. Město ve spolupráci s Plzeňskými městskými dopravními podniky (PMDP) dokončilo na konci loňského roku modernizaci veřejného osvětlení v Částkově ulici a přilehlém parku Chvojkovy lomy. Lokalitu tak nově osvětlují inteligentní lampy, které mohou intenzitu světla měnit podle potřeby. Slovany jsou prvním místem v Plzni, kde se nyní novinka zkouší. Inteligentní osvětlení podle radnice přispěje k lepší bezpečnosti na veřejných místech, bude schopné reagovat na pohyb a přitom dokáže uspořit až 60 procent energie.

„Inteligentní svítidla jsou vybavena pohybovými čidly a při detekci pohybu například od procházejících osob nebo běžců mohou dočasně zvýšit intenzitu svítivosti na více jak 80 procent své kapacity. Ve Chvojkových lomech bylo zmodernizováno 30 svítidel, v Částkově ulici pak 28 sloupů veřejného osvětlení,“ uvedl radní pro oblast Smart Cities a podporu podnikání Vlastimil Gola.

O zmodernizované veřejné osvětlení se, stejně jako o všechna další v Plzni, starají zaměstnanci PMDP. „Nové osvětlení funguje v rámci dispečinku PMDP, který vzdáleně řídí celou lokalitu a má systém pod dohledem. Ovládat lze ale i každé svítidlo zvlášť. Pokud v místech nebude potřeba svítit, svítivost lamp se sníží na přibližně 40 procent, kdyby bylo potřeba, dokážeme každou lampu vzdáleně rozsvítit na 100 procent,“ vysvětlil vedoucí střediska veřejného osvětlení PMDP Josef Smolík.

„Pro obě oblasti jsme použili shodná svítidla TERA E 40 wattů s příznivou barevnou teplotou 2200 kelvinů. Světla jsme osadili řídicím modulem, který umožňuje řízení a monitorování svítidel a zároveň vytváří takzvanou mesh síť vzájemně datově bezdrátově propojených prvků,“ řekl výrobce použitého osvětlení Radek Pechman ze společnosti ILLUM. Pomocí instalované datové sítě lze nyní přenášet i další údaje využitelné nejen pro řízení osvětlení, ale například i pro chytré kamerové systémy na území města Plzně.

„Modernizace veřejného osvětlení s sebou přinesla nejen úsporu provozních prostředků až do výše 60 procent, ale také biologicky příznivější chromatičnost svítidel a detekcí pohybu vyšší bezpečnost na veřejných místech v Plzni,“ doplnil Vlastimil Gola.

Chvojkovy lomy byly pro pilotní projekt inteligentního osvětlení vybrány zejména z důvodu těsné blízkosti sídliště, kde světelný smog negativně ovlivňuje každodenní biorytmus jeho obyvatel.

Do nové sítě byla již zapojena také environmentální stanice KES-1 měřicí prachové částice, atmosférický tlak nebo veličiny ozónu, oxidu dusičitého či oxidu uhličitého. Environmentální stanice se nachází na sloupu veřejného osvětlení v blízkosti kruhového objezdu Částkova–Lobezská. Data se následně přenesou na elektronickou úřední desku magistrátu města a do systémů meteorologických stanic.

Related Posts

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.