Stejně jako v případě hybridního CR-V na to šla Honda i v případě ústrojí nového Jazzu oproti konkurenci trochu odlišně. Pod zkratkou e: HEV se skrývá hybridní pohon, který má blíže k elektromobilům, s nimiž ho spojuje i převodovka s pevným převodovým poměrem. Jak se s ním jezdí?
Bez hybridního ústrojí již Hondu Jazz nekoupíte. Jak jsem se ale přesvědčil, tak to má ale celou řadu výhod. Hlavním trakčním motorem Jazzu e: HEV je elektromotor s výkonem 80 kW (109 k), který zásobuje jak malá lithium-iontová baterie v zádi, tak generátor se 70 kW (95 k), jemuž dodává energii atmosférický čtyřválec 1,5 l/72 kW (98 k). Spalovací agregát tak podobně jako např. u Mitsubishi Outlander ve většině režimů v podstatě plní funkci jakési „palubní elektrárny“, což mu umožňuje co nejvíce pracovat v režimu optimální účinnosti. Jazz si tak vystačí s malou a lehkou baterií.
Při pomalejší jízdě pohání přední kola jen elektromotor a spalovací agregát přijede k slovu až ve vyšších rychlostech, kdy již pohání kola přímo. Přepínání mezi různými režimy jízdy přitom vzhledem k pečlivému odhlučnění prakticky neregistrujete. Vše funguje harmonicky, rozjezdy jsou díky elektromotoru plynulé. Odezva na plyn je bezprostřední, dynamika ale celkově nijak neoslní.
Na rozdíl od spotřeby. Bez nějaké větší snahy lze s Jazzem běžně jezdit za 4,5 l/100 km. Při jízdách po městě a okolí se ale bez nějaké větší snahy o úspornost dostanete pod 4,0 l, jen na dálnici, ale konzumace benzinu vyskočí, ale na stále solidních 6,3 l/100 km.
Displej jako z motocyklu
Se šestnáctipalcovými koly je Jazz příjemně komfortní. Na rozdíl od jiných zástupců této japonské značky se ale nejedná o řidičské auto. Nastavení řízení odpovídá městskému zaměření a při manévrování na místě je velmi lehké.
Nezvykle malý, ale dostačující displej v přístrojovém štítu, mi tak trochu připomíná ty ve velkých motocyklech od Hondy. Je kvalitní a na rozdíl od odlesky nešetřícího středového displeje je i na přímém slunci dobře čitelný. Ventilaci a hlasitost rádia na rozdíl od mnohých konkurentů stále nastavíte klasickými mechanickými ovladači. A volič oproti většímu modelu CR-V Hybrid nesuplují tlačítka, ale je jím hezky do ruky padnoucí klasická páka.
Jedním z deseti airbagů v kabině je premiérově i ten přední středový airbag v opěradle řidiče, který má zamezit vzájemnému střetu hlav řidiče a spolujezdce při nehodě.
Malý hatchback s prvky MPV
Malý hatchback s prvky MPV ve své čtvrté generaci dále rozvíjí dovednosti svých předchůdců. Oproti Civicu si Jazz zachoval původní koncepci s palivovou nádrží pod předními sedadly a zadními tzv. „magickými“ zadními sedadly, jejichž sedáky se dají po zvednutí zaaretovat, aby uvolnily prostor pro rozměrnější náklad. Jedná se o velmi praktické řešení.
Zatímco přední sedadla (v řidičově opěradle je nově středový airbag chránící ho při nehodě od spolujezdce) vynikají pohodlím, dělená zadní lavice je poplatná své konstrukci. Přístup dozadu ale usnadňují ve velkém úhlu se otevírající dveře. Zadní pasažéři mají dostatek místa pro kolena, pro chodidla ale pod předními sedadly vzhledem k umístění palivové nádrže již méně.
Dřívější strohý tmavý interiér jen pryč. Ten nový působí mnohem útulněji, k čemuž přispívá i látkový potah na části palubní desky. Plasty jsou vesměs tvrdé, ale celkově minimalistické pojetí a kvalitní zpracování tento dojem přebíjejí.
Univerzál do města a okolí
Zavazadlový prostor je dobře přístupný, má nízkou nákladovou hranu, ale je krátký a objemově (298 l) nedosahuje běžným kompaktům. Místo pro rezervu pod podlahou nezbylo, je tam ale čtrnáctilitrová plastová schránka na špinavé drobnosti. Po sklopení opěradel vpřed vznikne ložná plocha s jen mírným schůdkem způsobeným Li-ion baterií pod přechodovou lištou mezi zavazadelníkem a zadními sedadly.
Honda opět předvedla svoje mistrovství ve využití čtyřmetrového půdorysu k výborné prostornosti a variabilitě. Jazz nadále hraje zejména na praktickou strunu, jeho čtvrté vydání se ale snaží padnout do noty i novým SUV-aranžmá.
V oplastované verzi Crosstar přijíždí s plnou výbavou, která se ale odráží v nijak nízké ceně (584 900 Kč, nejlevněji lze Jazz pořídit za 479 900 Kč). Po technické stránce se jedná o jeden z nejefektivnějších automobilů na trhu. Jazz dobře poslouží jako univerzální rodinné auto do města a okolí pro ty, kdo často něco převážejí a výborná variabilita jim přijde vhod.