02. 04. 2024
|
emovio.cz logo

Elektrický tucet. DHL uzavřela smlouvu na „e-letouny“

Předpokládaná podoba stroje Alice společnosti Eviation (foto Eviation)
Předpokládaná podoba stroje Alice společnosti Eviation (foto Eviation)

Přepravní společnost DHL Express se dohodla na nákupu 12 elektrických nákladních letadel Alice od společnosti Eviation. Celý tucet by měl sloužit v pro dopravu ve Spojených státech. Společnost Eviation očekává, že nákladní letadla s nulovými emisemi dodá společnosti DHL Express v roce 2024. Letadlo ovšem ještě nikdy nebylo ve vzduchu, první let by se měl uskutečnit v letošním roce.

Elektrické letadlo Alice se má dodávat jak v nákladní verzi, tak i verzi pro přepravu osob. K ovládání stroje stačí jeden pilot, nosnost je poměrně skromných 1200 kilogramů. Doba nabíjení na jednu letovou hodinu je přibližně 30 minut. Maximální dolet je 815 kilometrů. Alice lze používat v jakémkoli prostředí, ve kterém v současnosti operují letadla s pístovými a turbínovými motory.

Elektromotory stroje mají být spolehlivé, nenáročné na údržbu a díky nižšímu počtu pohyblivých částí by měly mít velmi nízké náklady na provoz. Výrobce tvrdí, že budou v tomto ohledu levnější než běžné spalovací letecké motory (bez ohledu na cenu spotřebovaného paliva).

Elektrické stroje ovšem zatím mají jasná omezení, který vyplývají především z parametrů dnešních baterií. Vzhledem k jejich kapacitě se hodí výhradně na kratší trasy. Stroj by měl také být navržen tak, aby jej bylo monžé dobíjet během nakládky a vykládky zboží, což přispívá ke zkrácení prostojů na ploše.

Stroj Alice v barvách společnosti DHL (foto DHL)
Stroj Alice v barvách společnosti DHL (foto DHL)

Bezemisní cíle

Pro DHL je předběžná objednávka dobrá příležitost zdůraznit, že se snaží být o ekologicky odpovědnou společnost: „Pevně věříme v bezemisní budoucnost logistiky,“ uvedl v oznámení o nákupu John Pearson, generální ředitel společnosti DHL Express. „Proto dbáme na to, aby všechny investice přispívaly ke snižování emisí oxidu uhličitého.“

„Rozložíme je mezi západní a východní pobřeží. Tato elektrická letadla Eviation nahradí některá naše současná menší letadla, která v těchto oblastech používáme,“ řekl Mike Parra, generální ředitel DHL Express Americas, pro CNBC.

Dodavatel, start-up Eviation, naopak má příležitost vybudovat si jméno a ukázat, že na konceptu elektrických létajících strojů něco je: „Od svého vzniku jsme si vytyčili smělý cíl změnit letecký průmysl a zahájit éru elektrických letadel,“ řekl v souvislosti s oznámením objednávky Omer Bar-Yohay, generální ředitel Eviation. „Naše spolupráce s průkopníky v oblasti udržitelné nákladní dopravy, jako je společnost DHL, ukazuje, že éra elektrického letectví již nastala. Dnešní oznámení je důležitým milníkem v našem plánu na revoluci v létání po celém světě.“

Eviation přesně na podobné zákazníky údajně cílila: „Společnost DHL pro nás představuje zákazníka téměř ideálního,“ řekl zakladatel a generální ředitel společnosti Eviation Omer Bar-Yohay. „K přepravě zásilek dnes používají letadla podobné velikosti. […] Navrhli jsme Alici tak, aby vyhovovala stávajícím obchodním modelům, aby vyhovovala stávajícím letištím a aby skutečně fungovala v rámci sítě provozovatele.“

Pevná křídla jsou nejjednodušší?

Jiné přepravní společnosti, jako například UPS, zvažují využití elektrických letadel s kolmým vzletem a přistáním (v letectví se jim říká anglickou zkratkou VTOL, pod kterou si ovšem můžete představit jednoduše opravdu velké drony). Ovšem Eviation věří, že konvenční letadla jsou pro nákladní dopravu nejlepší volbou.

„Stavíme letadla s pevnými křídly, protože můžeme přepravit více, můžeme létat dále a rychleji, zapadá to do stávajícího regulačního prostředí. Nemusíme čekat na změnu předpisů v letectví. Musíme je jen postavit,“ vysvětil filozofii firmy Bar-Yohay. „Myslím, že mezi stavbou letadla s pevným křídlem podobné velikosti, jako je to naše, a dalšími [elektrickými] stroji, o kterých se dnes mluví.“

Skupina DHL bude do roku 2030 investovat celkem 7 miliard eur do snížení emisí oxidu uhličitého, zejména do elektrických vozidel pro doručování na poslední míli, alternativních paliv pro letadla a klimaticky neutrálních budov. Do roku 2050 se chce stát společností s nulovými emisemi.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Oblíbené články

Témata