Kalifornská komise pro veřejné služby oznámila, že společnost Cruise, která provozuje samořiditelná auta v San Franciscu, získala povolení k účasti na prvním pilotním programu poskytování služeb jízdy bez řidiče veřejnosti.
Povolení k testování vozidel bez řidiče má v Kalifornii osm společností, ale Cruise je jedinou společností schválenou pro poskytování jízd cestujícím bez přítomnosti bezpečnostního řidiče. Vozidla však stále musí mít spojení se vzdáleným bezpečnostním operátorem.
Společnost Cruise uvádí, že její autonomní vozy zatím v Kalifornii najely více než 2 miliony kilometrů. Společnost také provozuje více než 300 plně elektrických autonomních vozidel v San Francisku a ve Phoenixu. Společnost Cruise byla v roce 2016 koupena společností General Motors a má za sebou velké investice od společností Softbank, Honda, Microsoft a Walmart.
Navzdory vzestupu technologie automatizovaných vozidel ukázal lednový průzkum Americké automobilové asociace, že většina řidičů váhá, zda do samořízeného vozu nasednout. Ze studie vyplývá, že pouze 14 % řidičů důvěřuje autu, které bude vykonávat veškeré řízení, 54 % se bojí to vyzkoušet a zbývajících 32 % si není jisto.
Dodejme, že řada vozidel na silnicích dnes již implementuje určitou úroveň automatizační technologie, kterou Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu rozděluje do různých úrovní. Více si o tom můžete přečíst v našem starším článku.
Známky pro samořidiče
Je jasné, že auta se ještě nějakou dobu neobejdou na silnicích bez lidské pomoci a dozoru. Jejich dospívání k samostatnosti se dnes nejčastěji hodnotí známkováním, které připravila mezinárodní skupina odborníků na automobilovou techniku SAE. Samořídící auta podle se známkují přesně opačně než děti v českých školách: známka 1 je vyhrazena pro ty, co umí nejméně, známka 5 je určena pro ty nejlepší. (Což je stejně jako v Estonsku či Turecku, pro zajímavost.)
1: PODPORA ŘIDIČE
To je vůz, který řidiči pomáhá. Příkladem může být tempomat, který sám udržuje rychlost a odstup od vpředu jedoucího vozidla. Počítač v autě může mírně zasahovat do řízení na základě aktuální jízdní situace, konkrétně zrychlovat, zpomalovat, lehce zatáčet. Ovšem auto může vykonávat vždy jen jednu funkci, nikoli je kombinovat.
2: ČÁSTEČNÁ AUTOMATIZACE
Tomuto stupni se přezdívá „nohy z pedálů, oči na silnici“. Takový systém dokáže v podstatě totéž co „jednička“, ovšem může zkombinovat několik činností najednou. Dokáže samo zároveň například zrychlovat a točit volantem. Řidič ale doslova nemůže spustit oči ze silnice, musí být vždy připraven okamžitě převzít řízení. Dobrý příkladem je systém automatického parkování.
3: PODMÍNĚNÁ AUTOMATIZACE
Na úrovni 3 už může počítač za určitých okolností úplně převzít kontrolu nad vozem. Nezvládne žádné složité situace, ale dokáže si poradit například na široké dálnici s dobře vyznačenými jízdními pruhy. Řidič nemusí mít ruce na volant, a ani nemusí sledovat silnici, ale stále musí být připraven na upozornění systému převzít řízení. Autopilot při jízdě po dálnici automaticky zrychluje, řídí, brzdí, a dokonce se i vyhýbá.
4: VYSOKÁ AUTOMATIZACE
Situace je přesně opačná než v případě stupně 3. Auto se většinou řídí samo, člověk musí zasáhnout pouze občas. Například, pokud je velmi špatné počasí, husté sněžení apod. Důležité je, že auto si umí poradit i v případě, kdy vyzve člověka k převzetí řízení, ale ten nereaguje. Samo pak bezpečně zastaví.
5: PLNÁ AUTOMATIZACE
Stroj zvládá úplně všechny situace, volant není vůbec potřeba. Člověk jen nasedne a dá vědět, kam chce jet.