Podle nedávného průzkumu, který provedla firma Schneider Electric, používá v České republice elektromobil 11 procent řidičů. Jeho vlastníkem je přitom jen každý stý. Z průzkumu vyplynulo také to, že tato vozidla lákají především mladé lidi ve věku do 26 let a muže. Nejčastěji si elektromobil Češi pořizují pro soukromé účely.
V porovnání s jinými evropskými státy Češi elektroautům příliš nefandí. Alespoň zatím. „Hlavní bariérou pro pořízení elektroauta je stále ještě cena. Zatímco v západní Evropě vlády poskytují na elektroauta dotace, u nás musí zájemce sáhnout jen do vlastní kapsy,“ uvedl Leoš Kabát, specialista na elektromobilitu společnosti Schneider Electric. Přesto se jejich počet zvyšuje, například za rok 2020 se prodalo podle statistik meziročně o 330 procent více vozů s čistě elektrickým pohonem (celkem 3 262 vozů). Ke konci června 2021 bylo v ČR registrováno 8 500 elektromobilů a tento pohon tak měl každý tisící vůz. Jen pro zajímavost, v celé EU bylo za stejnou dobu registrováno přes 356 000 nových osobních elektromobilů.
Záliba v technologiích
Zajímavou alternativou k pořízení elektromobilu může být tzv. carsharing, tedy sdílení vozidla, které se již i u nás realtivně slibně rozvíjí, a to včetně carsharingu elektromobilů. Psali jsme již o tom, že například v Praze jezdí sdílenými vozy přes 17 procent obyvatel, což oproti loňskému roku představuje šestiprocentní nárůst. V České republice přitom existuje již několik carsharingových společností. V Brně již téměř dvacet let funguje družstvo Autonapůl, které bylo první carsharingovou společností u nás. V současné době se snaží uskutečnit svou ambici propojit všechna větší města v České Republice. Každý uživatel jejích vozů již teď může libovolně využívat sdílené vozy v Brně, Praze, Liberci, Plzni, Ostravě, Olomouci, Hradci Králové, Pardubicích či Českých Budějovicích.
Asi nepříliš překvapujícím faktem je, že o elektromobilitu se u nás bez ohledu na formu vlastnictví vozidla nejvíce zajímají mladí muži. „Elektroauta využívají podle našich dat výrazně častěji mladí lidé ve věku do 26 let a muži. Obě tyto skupiny mají k technologiím blíže než zbytek populace,“ upřesňuje Leoš Kabát. Jeho slova potvrzují i důvody, kvůli kterým elektroauty jezdíme. Tím hlavním, v 51 procentech případů, je právě záliba v nových technologiích. „V tomto se od západní Evropy významně lišíme. Tam je totiž klíčovým důvodem pro jízdu elektroautem ekologie,“ vysvětluje Leoš Kabát. Tu Češi umístili až na třetí příčku.
Firmy mají zájem
Češi elektromobily nejčastěji používají k soukromým účelům. Pouze soukromě s ním jezdí 41 procent jeho majitelů. Výhradně k práci jej pak používá 35 procent a zbylých 24 procent jej využívá bez ohledu na účel. „Vidíme nárůst zájmu o elektroauta hlavně mezi firmami, které na ně přecházejí ve velkém. Limitem, a to samozřejmě nejen pro ně, je ovšem nízká dojezdová vzdálenost těchto vozů a s tím spojený problém s dobíjením. V České republice je totiž zatím zcela nedostatečná infrastruktura. Prvním krokem k jejímu vylepšení je novela stavební vyhlášky, podle které musejí mít od října 2021 nové bytové domy povinně nabíjecí rozvody. S tím pak jde ruku v ruce i předpokládaný zvýšený prodej elektronabíječek, kterých jsme v roce 2021 nainstalovali stovky kusů. Drtivou většinu z nich právě pro firemní vozovou flotilu,“ komentuje Leoš Kabát.
Aktuálně se situace začíná měnit také na rezidenčním trhu, kde koncem minulého roku stát rozšířil podporu v rámci programu Nová zelená úsporám o nabíjecí stanice pro rodinné a bytové domy. To by mělo přispět k rozvoji elektromobility. Primární zájem o instalaci nabíjecích stanic mají v tomto případě vlastníci fotovoltaických elektráren. Pro ty elektromobilita znamená možnost využití vyrobené energie nejen v domácnosti, ale také v dopravním prostředku.