Na rozdíl od jiných odvětví neexistuje zatím žádný oficiální standard pro vyjádření efektivity elektrických automobilů. Server Electrifying.com se to tedy snažil napravit. A výsledky jsou poměrně zajímavé.
Autorům pomohl speciálně vytvořený algoritmus, který zohledňuje mnohem větší počet faktorů, jak dobře umí elektromobily hospodařit s energií z baterií, než které se obvykle pro tyto potřeby využívají. Výsledek poté tvůrci vyjádřili podobně jako u jiných elektrických spotřebičů, ale například i pneumatik, formou známých energetických štítků. Tedy se škálou od třídy A++ až po třídu E.
Přitom vycházeli ze skutečnosti, že zakládat hodnocení účinnosti elektromobilů jen na jejich spotřebě, tedy kolik kWh elektrické energie spotřebují za 100 km jízdy, není zcela přesné. V tomto směru totiž mají jasnou výhodu malé lehké elektromobily s malou baterií s nízkou kapacitou. To se ale plně odráží v menším jízdním dosahu, který se ale obvykle nebere v potaz při měření účinnosti. Nově vytvořený algoritmus tak vzal v úvahu mnohem větší počet faktorů. Součástí vzorce se tak stala rovněž účinnost přeměny elektrické energie na skutečně ujeté kilometry, rychlost nabíjení, existence tepelného čerpadla, výkon rekuperace, schopnost předehřívání a kvalita tepelného managementu akumulátorů. Do celkového hodnocení se ale promítly i reálné zkušenosti s testovanými elektromobily.
Celkem takto bylo prověřeno padesát elektromobilů, které jsou v prodeji v evropských zemích. A potvrdilo se, že ne vždy znamená, že čím menší auto, tím efektivnější. Jako nejlepší se ukázaly modely BMW i4 a Tesla Model 3, které by si jako jediné zasloužily energetický štítek A++.
O stupeň níže ve třídě A+ jsou novinky jako Mercedes-Benz EQS, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Fiat 500e či Peugeot e-208. Ve třetí skupině (A) podle efektivity lze nalézt např. BMW iX3, Hyundai Konu Electric, Teslu Model S a X, ale i Škodu Enyaq iV, sesterský Volkswagen ID.4. Mezi elektromobily s hodnocením B se objevily např. modely Audi e-tron GT, BMW iX či Nissan Leaf. Mezi „céčkové“ elektromobily se podle serveru Electrifying.com řadí např. Honda e, která tak potvrzuje, že menší auto nemusí nutně znamenat i efektivnější. Kromě něj jsou v této třídě rovněž třeba Jaguar I-Pace, Lexus UX 300e, Mazda MX-30 nebo Porsche Taycan. Nejhůře z přehledu vycházejí Audi e-tron a Mercedesy EQC a EQV. Níže uvádíme kompletní přehled prověřovaných elektromobilů podle efektivity.
Elektromobily kategorie A++
BMW i4
Tesla Model 3
Elektromobily kategorie A+
Citroën Ami
Citroën ë-C4
Fiat 500e
Hyundai Ioniq
Hyundai Ioniq 5
Hyundai Kona Electric
Kia EV6
Mercedes-Benz EQS
Mini E
Opel Corsa
Peugeot e-208
Renault Twizy
Seat Mii Electric
Tesla Model Y
Volkswagen ID.3
Elektromobily kategorie A
Audi Q4 e-tron
BMW iX3
DS3 Crossback E-Tense
Ford Mustang Mach-E
Kia e-Niro
Kia Soul
Opel Mokka
Peugeot e-2008
Renault Zoe
Smart EQ ForTwo
Škoda Enyaq iV
Tesla Model S
Tesla Model X
Volkswagen ID.4
Elektromobily kategorie B
Audi e-tron GT
BMW i3
BMW iX
Mercedes-Benz EQA
MG MG5 EV
MG ZS EV
Nissan Leaf
Polestar 2
Volvo XC40 Recharge
Elektromobily kategorie C
Citroën ë-Spacetourer
Honda e
Jaguar i-Pace
Lexus UX 300e
Mazda MX-30
Opel Vivaro-e
Porsche Taycan
Rimac Nevera
Elektromobily kategorie D
Audi e-tron
Mercedes-Benz EQC
Elektromobily kategorie E
Mercedes-Benz EQV