04. 10. 2022
|
emovio.cz logo

Jak by dopadly elektromobily, kdyby dostaly energetické štítky?

Tvůrci algoritmu vycházeli ze skutečnosti, že zakládat hodnocení účinnosti elektromobilů jen na jejich spotřebě, není zcela přesné
(foto: Newspress)
Tvůrci algoritmu vycházeli ze skutečnosti, že zakládat hodnocení účinnosti elektromobilů jen na jejich spotřebě, není zcela přesné (foto: Newspress)

Na rozdíl od jiných odvětví neexistuje zatím žádný oficiální standard pro vyjádření efektivity elektrických automobilů. Server Electrifying.com se to tedy snažil napravit. A výsledky jsou poměrně zajímavé.

Autorům pomohl speciálně vytvořený algoritmus, který zohledňuje mnohem větší počet faktorů, jak dobře umí elektromobily hospodařit s energií z baterií, než které se obvykle pro tyto potřeby využívají.  Výsledek poté tvůrci vyjádřili podobně jako u jiných elektrických spotřebičů, ale například i pneumatik, formou známých energetických štítků. Tedy se škálou od třídy A++ až po třídu E.

Přitom vycházeli ze skutečnosti, že zakládat hodnocení účinnosti elektromobilů jen na jejich spotřebě, tedy kolik kWh elektrické energie spotřebují za 100 km jízdy, není zcela přesné. V tomto směru totiž mají jasnou výhodu malé lehké elektromobily s malou baterií s nízkou kapacitou. To se ale plně odráží v menším jízdním dosahu, který se ale obvykle nebere v potaz při měření účinnosti. Nově vytvořený algoritmus tak vzal v úvahu mnohem větší počet faktorů. Součástí vzorce se tak stala rovněž účinnost přeměny elektrické energie na skutečně ujeté kilometry, rychlost nabíjení, existence tepelného čerpadla, výkon rekuperace, schopnost předehřívání a kvalita tepelného managementu akumulátorů. Do celkového hodnocení se ale promítly i reálné zkušenosti s testovanými elektromobily.

Celkem takto bylo prověřeno padesát elektromobilů, které jsou v prodeji v evropských zemích. A potvrdilo se, že ne vždy znamená, že čím menší auto, tím efektivnější. Jako nejlepší se ukázaly modely BMW i4 a Tesla Model 3, které by si jako jediné zasloužily energetický štítek A++.

O stupeň níže ve třídě A+ jsou novinky jako Mercedes-Benz EQS, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Fiat 500e či Peugeot e-208. Ve třetí skupině (A) podle efektivity lze nalézt např. BMW iX3, Hyundai Konu Electric, Teslu Model S a X, ale i  Škodu Enyaq iV, sesterský Volkswagen ID.4. Mezi elektromobily s hodnocením B se objevily např. modely Audi e-tron GT, BMW iX či Nissan Leaf. Mezi „céčkové“ elektromobily se podle serveru Electrifying.com řadí např. Honda e, která tak potvrzuje, že menší auto nemusí nutně znamenat i efektivnější. Kromě něj jsou v této třídě rovněž třeba Jaguar I-Pace, Lexus UX 300e, Mazda MX-30 nebo Porsche Taycan. Nejhůře z přehledu vycházejí Audi e-tron a Mercedesy EQC a EQV. Níže uvádíme kompletní přehled prověřovaných elektromobilů podle efektivity.

Elektromobily kategorie A++

BMW i4

Tesla Model 3

Elektromobily kategorie A+

Citroën Ami

Citroën ë-C4

Fiat 500e

Hyundai Ioniq

Hyundai Ioniq 5

Hyundai Kona Electric

Kia EV6

Mercedes-Benz EQS

Mini E

Opel Corsa

Peugeot e-208

Renault Twizy

Seat Mii Electric

Tesla Model Y

Volkswagen ID.3

Elektromobily kategorie A

Audi Q4 e-tron

BMW iX3

DS3 Crossback E-Tense

Ford Mustang Mach-E

Kia e-Niro

Kia Soul

Opel Mokka

Peugeot e-2008

Renault Zoe

Smart EQ ForTwo

Škoda Enyaq iV

Tesla Model S

Tesla Model X

Volkswagen ID.4

Elektromobily kategorie B

Audi e-tron GT

BMW i3

BMW iX

Mercedes-Benz EQA

MG MG5 EV

MG ZS EV

Nissan Leaf

Polestar 2

Volvo XC40 Recharge

Elektromobily kategorie C

Citroën ë-Spacetourer

Honda e

Jaguar i-Pace

Lexus UX 300e

Mazda MX-30

Opel Vivaro-e

Porsche Taycan

Rimac Nevera

Elektromobily kategorie D

Audi e-tron

Mercedes-Benz EQC

Elektromobily kategorie E

Mercedes-Benz EQV

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Oblíbené články

Témata