Říká se, že „starého psa novým kouskům nenaučíte“, ale v případě automobilových veteránů to není tak úplně pravda. „Kmeti“ dostávají místo svých původních spalovacích motorů elektrické.
Tyto přestavby veteránů a youngtimerů jsou jedním z trendů poslední doby. Jejím majitelům to mimo jiné umožňuje vyrazit do bezemisních zón, kam jinak tyto automobily nemohou. Přestavby tak jsou velmi dobrým způsobem, jak zajistit, aby ikonická vozidla minulosti mohla brázdit silnice co nejdéle. Idea je rovněž využít pro ně recyklované baterie z běžných moderních elektromobilů, neboť dlouhý dojezd pro ně není prioritou.
Má to ale jeden háček. Podle Mezinárodní federace historických vozidel FIVA přestávají být takto přestavěná auta historickými vozidly. Vrácením původního pohonu se jimi ale mohou opět stát, nesmí se ale jednat o větší zásah do původní konstrukce, čímž by již nadobro ztratily svůj historický status.
Kouzlo kombinace vozu s klasickým vzhledem a elektrickým pohonem na jedné straně mnohé fascinuje. Na straně druhé ovšem děsí pravověrné veteránisty, kteří si zakládají na co největší původnosti.
V zahraničí přibývá těch s benevolentnějším přístupem. V tuzemsku ovšem drtivě dominují konzervativci, a téma přestaveb je zatím v podstatě tabu. Je to i tím, že u nás zatím neexistují žádná omezení pro vjezd do městských center pro emisně nevyhovující vozidla a majitelé těchto klasických vozidel si velmi zakládají na klasickém zvuku spalovacích motorů.
Angličané v popředí
Ve Velké Británii a USA ovšem firem, které se tam zaměřují na přestavby klasických vozidel na elektrický pohon, je celá řada. Nově se dokonce tímto směrem vydávají i specializovaná oddělení velkých automobilek.
Nejnovějším příkladem může být britské Mini, které nabízí tovární přestavbu starších modelů na elektromobil, přičemž všechny provedené změny v rámci programu Mini Recharged jsou vratné. Týká se to klasických vozů Mini z let výroby 1959 až 2000.
K tomuto kroku je přivedl velký zájem o koncept přestavby Mini Electric, který značka představila na autosalonu v New Yorku v roce 2018. Auto po konverzi pohání elektromotor o výkonu 90 kW (121 k), s nímž auto zvládne akceleraci na stovku za 9,3 s. Velikost baterie není známa, dojezd má být do 160 km a palubní nabíječka disponuje výkonem 6,6 kW. Mezi další změny patří nový přístrojový panel, který mj. zobrazuje dojezd.
Vozy Mini již dříve začala přestavovat na elektrický pohon také společnost London Electric Cars, která pro tyto potřeby využívala použité díly z Nissanu Leaf. A mj. rovněž další britská firma Swind, jejíž verze disponuje dojezdem 200 km.
Činí se i jiní. Zajímavý projekt již dříve představil také Jaguar, když postavil elektrifikovaný legendární model E-Type. Verze Zero má tam, kde se původně nacházel šestiválec XK, instalovaný elektromotor s výkonem 220 kW (299 k) a 40kWh baterii. S tímto vozem se vezli v květnu 2018 po svatebním obřadu princ Harry a Meghan Markleová. Oddělení Jaguar Classic nyní tuto přestavbu nabízí i běžným smrtelníkům.
Fiat, Volkswagen i Rolls-Royce
Přestavbám se začala věnovat i speciální divize Volkswagenu. Ta staví E-Käfer, který pohání vpředu umístěný 82kW elektromotor z modelu e-up!, zatímco v zádi je zavazadelník. Baterie s 36,8 kWh umožňuje dojezd až 210 km.
Cílem mnohým přestaveb je i Porsche 911. Na elektrickou víru „konvertuje“ i v podání nizozemské firmy Voitures Extravert. Špičkovou verzi RS pohání s výkonem 227 kW (308 k). Přestavby Porsche 911 provádí také americká firma Zelectric Motors. Ta se zabývá rovněž elektrickými konverzemi Volkswagenu T1, T2 a VW Beetle.
Jen na elektřinu umí díky britské firmě Lunaz Design jezdit také Rolls-Royce Phantom z roku 1961. Důkladné renovace a transplantace elektrického pohonného ústrojí se u Lunazu dočkal i historický Jaguar XK 120, klasický Range Rover, a některé historické modely značky Bentley. Na elektřinu přestavuje vozy Rolls-Royce a Bentley rovněž finská společnost Retro-EV. Navíc předělává na elektromobily i modely MG MGA, Triumph GT6 a Spitfire.
Spokojeni jsou i zájemci značky Mercedes-Benz. Společnost Hemmels se sídlem ve velšském hlavním městě Cardiffu, která se specializuje na restaurování klasických modelů stuttgartské značky, nyní nabízí model 280 SL, známý jako Pagoda, také jako elektromobil.
Hemmels nahradil řadový šestiválec o objemu 2,8 litru elektromotorem s výkonem 120 kW (163 k). Zajímavostí je, že systém řízení elektromotoru udržuje křivku točivého momentu i jeho maximální hodnotu 240 Nm na úrovni původního spalovacího motoru. Pokud se jedná o dynamiku, tak elektrická verze je trochu lepší než původní provedení.
Elektrickou cestou se vydali i u milánské firmy Garage Italia Customs. Její model Fiat 500 Spiaggina s bateriemi místo nádrže je prvním počinem projektu Icon-e. Tím dalším je například elektrifikovaná Panda s pohonem všech kol, čímž vznikl model 4×4 Icon-e. Existuje dokonce i elektrická varianta Zastavy 750, kterou přestavuje firma BB Classic Cars z Makedonie.
Dočkáme se někdy také přestavby nějaké historické škodovky?
4 komentáře
U nás by se to s výměnou motoru za jiný typ asi nikomu nepodařilo dostat na značky. Respektive pokud by tam značky jako spalovač již byly, tak na první STK by letěl.
Narvat baterky do veterána je jako přetřít katedrálu sv.Víta nějakou fasádní barvou,aby ten barák šel s dobou.LIdem už regulérně hrabe
Šílená akulobby ztrácí veškeré zábrany. To je pustá ideologie.
Přestavba je absurdní nesmysl. Auto okamžitě ztrácí historickou hodnotu, nemluvě o tom, že přestavba bude drahá a celkovou cenu nikdo při prodeji nezaplatí.
Svet se zbláznil. Nikdy bych si do sveho 12 valcoveho Jaguaru nedal elektromotor. To auto je o tech 12 valcich a ne o starych sedackach a plecharine.