I bez prezidentského panceřování nabízí Hybridní Citroën DS 7 Crossback pohodlné svezení a tichou jízdu ve velmi nezvyklém interiéru.
Francouzská značka DS vznikla v roce 2014 jakožto odkaz na legendární model Citroën DS z roku 1955, který ve své době stanovil designem a technikou nová měřítka. Generálu Charlesi de Gaullovi několikrát zachránil život při pokusech o atentát. Vozy DS využívají i novodobí francouzští prezidenti. Ten současný, Emmanuel Macron, se vozí plug-in hybridem DS 7 Crossback Élysée.
Jedná se o prodlouženou pancéřovanou verzi auta, které si lze běžně koupit. DS 7 Crossback E-Tense 4×4 je jakousi vlajkovou lodí této francouzské značky, která se stále více spoléhá na bateriový pohon. Plug-in hybridní DS 7 Crossback se snaží změnit letité klišé, že synonymem pro francouzská auta je vznětový motor.
Image značky, která jde úspěšně cestou elektrifikace, se DS Automobiles snaží budovat i prostřednictvím Formule E, v níž se v letech 2019 a 2020 stala dvojnásobným šampionem.
Každý chvilku tahá pilku
Pohonné ústrojí kombinuje zážehový motor 1.6 PureTech o výkonu 147 kW (200 k) se dvěma elektromotory a osmistupňovým automatem. K dispozici je tedy systémový výkon až 220 kW (300 k) a točivý moment 520 Nm, což jsou velmi solidní hodnoty. Koncem roku navíc dorazí modernizovaná verze, která navíc nabídne i výkonnější verzi s výkonem 265 kW (360k) od divize DS Performance.
Přestože je E-Tense o nemalých 322 kg těžší než výchozí neelektrifikovaná zážehová verze, stovkou jede po 5,9 s po rozjetí a z této řady je i nejrychleji. Čistě na elektřinu za příznivých podmínek zvládne až 135 km/h, maximálku má ve 240 km/h. Dojezd na plně nabitou baterii je pak v reálu okolo 40 km.
Akumulátory s kapacitou 13,2 kWh jsou pod předními sedadly, přední elektromotor s výkonem 81 kW (110 k) je umístěný mezi zážehovým čtyřválcem a osmistupňovým automatem a zadní elektromotor s 83 kW (112 k) je u zadní nápravy. S dostatečně nabitými bateriemi je DS 7 zadokolkou, o pohon se totiž většinou stará zadní elektromotor, a ten přední a spalovací jednotka se přidávají, až když více sešlápnete plyn.
Spotřeba benzinu se samozřejmě odvíjí od stavu nabití baterie a má na něj vliv celá řada faktorů. Běžně lze dosáhnout okolo 7,5 l/100 km. Po vybití baterie při jízdě jen na spalovací motor s DS 7 jezdíte za přibližně 9,2 l/100 km, což ve spojení s menší nádrží (43 l místo 62 l) znamená mnohem menší akční rádius než u vznětové verze.
S plug-in hybridní verzí dostanete dva kabely. Jednofázový, 3,7kW pro připojení ke klasické nebo zesílené zásuvce a jednofázový, 7,4kW pro připojení přes wallbox. V nejlepším případě dobití do plna trvá přibližně jeden a třičtvrtě hodiny. Na veřejné dobíjecí stanici rychlostí to trvalo 2 hodiny a 10 min. Z běžné zásuvky načerpáte ampéry za sedm hodin, ze zesílené 14A je baterie plná cca za čtyři hodiny.
Důraz na komfort
U DS 7 E-Tense máte samozřejmě možnost zesílené rekuperace a „rezervování“ energie pro jízdu po městě (na 10 či 20 km) i aktivaci módu dobíjení baterie během jízdy. Uvnitř se plug-in hybridní verze odlišuje v podstatě jen tlačítkem s bleskem na klávesách pod velkým HD displejem a slouží k přístupu k údajům o elektropohonu.
Sladění všech tří motorů působí zdařile a stále změny bez sledování toků na energy monitoru v digitálním přístrojovém štítu nemáte příliš šanci poznat. Je to i zásluhou výborně odhlučněného interiéru. Kromě akustického čelního skla totiž u hybridní verze dostanete standardně navíc i vrstvená akustická boční skla.
Specialitou DS 7 Crossback je ve vyšších stupních výbavy prediktivní systém s kamerou skenuje povrch před autem a podle údajů z ní elektronika s předstihem upravuje průtok oleje v tlumičích, aby zajistila co možná nejhladší průjezd přes nerovnosti. Funguje to velmi dobře a tento francouzský crossover poskytuje i na velkých kolech nadprůměrně komfortní svezení.
Kabina s obšitím palubní desky působí velmi útulně. Prostornost je velmi dobrá a pochvalovat si budete i rozměrná komfortní sedadla. Za tmy nebo při snížené viditelnosti zase oceníte výkonné full LED světlomety, které vám navíc při každém odemykání postupným otáčením jednotlivých segmentů předvedou zajímavou světlenou show.
Podle výbavy je DS 7 E-Tense o nemalých 330 000 až 345 000 Kč dražší než nejdražší klasická zážehová verze. V základu vyjde podle provedení na 1,5 až 1,75 mil. Kč. Z příplatkových prvků lze určitě doporučit výborné noční vidění, které hned odhalí chodce, jehož byste ve tmě možná přehlédli, či 360° parkovací kamerový systém.
DS 7 E-Tense je vůz pro specifickou klientelu, která dovede ocenit komfort a neotřelý styl. A také třeba fakt, že se stejným autem jezdí francouzský prezident.