09. 12. 2022
|
emovio.cz logo

I osobní dodávky už jezdí na elektřinu. Na velké výlety to však není

Opel Zafira-e Life L je autem pro početnou rodinu či vozem pro firemní klientelu, ideálně nějaký hotel. (foto: Vladimír Löbl)
Opel Zafira-e Life L je autem pro početnou rodinu či vozem pro firemní klientelu, ideálně nějaký hotel. (foto: Vladimír Löbl)

Osobní verze dodávek třeba značky Citroën, Peugeot či Opel už nové nebudou k mání. Jak se jezdí s jejich elektrickými nástupci? Nu, pokut na dálnici se nebojte.

Koncern Stellantis letos možná tak trochu překvapivě urychlil přechod na elektrický pohon u osobních verzí svých dodávek. Spalovací motory již totiž u nových provedení Citroënu Berlingo a SpaceTourer, Peugeotu Rifter, Traveller a Expert Combi, ale i a Opelu Combo Life, Zafira Life a Vivaro Combi nekoupíte. Ty mohou mít již jen užitkové verze.

Jak se tedy s takovou elektrickou dodávkou jezdí, a co vše obnáší její provozování? To jsme si vyzkoušeli za volantem Opelu Zafiry-e Life L. Z někdejšího MPV se stala dodávka a toto nejdelší provedení (5,3 m) se sedmi místy je již spíše takovým minibusem. K dispozici je ale na českém trhu i kratší verze s 4,95 metru.

Elektromotor, který pohání přední kola, svým výkonem 100 kW a točivým momentem 260 Nm odpovídá mnohem menší Corse-e a dalším konstrukcím od Stellantisu. Na dynamiku si ale určitě nikdo stěžovat nebude. Na stovce jste se Zafirou-e za solidních 13,3 s, a i u tohoto Opelu vás potěší pružné zrychlení.

Vyplatí se větší baterie

Intenzitu tahu elektromotoru lze dávkovat prostřednictvím přepínače jízdních módů. Plný výkon 100 kW obstará režim Power, který přiostřuje i charakteristiku plynového pedálu. Nejčastěji asi budete používat mód Normal, kdy je k dispozici 80 kW, zatímco Eco dává k dispozici ještě o dvacet méně. I v tomto úsporném módu je dynamika stále dobrá a šetříte energii, které v bateriích není zrovna nazbyt. Musíte se ale smířit s omezeními, pokud se jedná o některé spotřebiče, například klimatizaci.

Pokud se jedná o baterie, máte na výběr tu s kapacitou 50 nebo 75 kWh. Od toho se odvíjí dojezd 230 nebo 330 kilometrů. Pokud nechcete jezdit opravdu jen „okolo komína“, rozhodně volte tu větší. Na rychlonabíjecí stanici ji výkonem až 100 kW nabijete z 10 na 80 procent za 50 minut.

Určitě se vyplatí připlatit si i za výkonnější 11kW palubní nabíječku místo standardní 7,4kW. Při domácím nabíjení z běžné zásuvky sice tento benefit nevyužijete, neboť v obou případech plné dobití trvá předlouhých 33 hodin. Kdo si toto auto koupí a má vlastní dům, tak si nepochybně pořídí 11kW wallbox, s nímž dobití na 100 % zabere jen 7 hodin. I při pozdním večerním návratu domů je auto ráno opět dobité. Dobíjecí konektor je v levém předním blatníku, místo původního krytu hrdla palivové nádrže je záslepka, která může zpočátku trochu mást. Pro dobíjecí kabel není ve voze nějaké speciální místo, je ho tedy nutné vozit v zavazadelníku.

Obsluha je snadná. Volba jízdních režimů je prostřednictvím tlačítek (parkovací režim a silnější rekuperace) a malého přepínače (zpátečka, neutrále a jízda přímým směrem). Režim B zvyšuje výkon rekuperace za jízdy a při dobrém odhadu lze jezdit prakticky bez použití klasických brzd, neboť brzdný účinek je dostatečně silný a spolehnout se na ně musíte jen při zastavování na semaforech, přičemž to chce trochu více obezřetnosti než u běžného auta se spalovacím motorem.

Nízko položené těžiště dané baterií v podlaze zajišťuje stabilitu v zatáčkách a zmenšuje náklon karoserie. Zástavba baterie v podlaze sice neubírá místo z interiéru, ale nepatrně zmenšuje světlou výškou.

Nejdelší provedení L s 5,3 m a sedmi místy je již spíše takovým minibusem (foto V. Löbl)
Nejdelší provedení L s 5,3 m a sedmi místy je již spíše takovým minibusem (foto V. Löbl)

Na dálnici pokutu za rychlou jízdu platit nebudete

Ti, kdo byli zvyklí jezdit s dieselem pod kapotou s „cihlou“ na plynu, by daleko nedojeli. Aby vám energie nadměrně rychle nemizela z baterií, musíte raději moc nebrzdit, ale spíše jen plachtit a co nejvíce rekuperovat.

Při delších cestách s elektrickou Zafirou Life tedy musíte počítat s poměrně častými zastávkami na dobití, které je dobré důkladně plánovat, abyste se někde zbytečně nezdrželi. Udávaného dojezdu 330 km dosáhnete jen stěží, reálnějších je cca 250 km. Tomu se lze přiblížit ale jen s prázdným vozem při „šourání“ po městě za mírného, bez zapnuté klimatizace.

Při chladnějším počasí a na dálnici je dojezd okolo 200 km, ale i třeba jen 170 km. Spotřeba se v praxi nejčastěji pohybuje průměrně v rozmezí 20 až 25 kWh/100 km. V ekomódu a s na spotřebu zaměřenou jízdou ji ve městě lze stáhnout až na 18 kWh, sportovní jízda a dálnice za chladného počasí ale naopak znamená hodnoty okolo 35 kWh/100 km.

Opel Zafira-e Life L je autem pro početnou rodinu či vozem pro firemní klientelu, ideálně nějaký hotel. Není to moc auto pro někoho, kdo každodenně najede velkou porci kilometrů či stále někam spěchá, neboť tak se baterie rychle vybíjí. Na dálnici se vám s elektrickou Zafirou jen stěží stane, že byste platili pokutu za rychlou jízdu. Nejvyšší rychlost je totiž elektronicky omezena na 130 km/h.

Elektrická verze je při ceně 1,7 mil. Kč výrazně dražší, než dřívější spalovací alternativy, ale to je současná elektromobilní realita. Je alespoň dostupnější než podobné modely od Mercedesu a Volkswagenu.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Oblíbené články

Témata