04. 10. 2022
|
emovio.cz logo

Bez robotů se již neobejde ani montáž baterií. Důkazem je švédská Scania

(Foto: Scania)
(Foto: Scania)

O tom, že automatizace a robotizace bude znamenat velký přínos také v oblasti výroby a montáže baterií pro elektromobily, asi není nikoho nutné příliš přesvědčovat. Děje se tak již i v oblasti nákladních elektrických vozidel, jak aktuálně demonstruje švédská automobilka Scania.

Tato automobilka za tímto účelem uzavřela spolupráci s výrobcem robotických a automatizačních řešení, švýcarsko-švédskou společností ABB, která by Scanii do jejího zbrusu nového závodu měla dodat komplexní řadu robotů. Nový závod by podle slov švédské automobilky měl být milníkem na cestě k elektrifikaci těžkých vozidel. Společnost do něj v průběhu několika příštích let hodlá investovat více než jednu miliardu švédských korun, tedy téměř 2,5 miliardy Kč. Nový závod v Södertälje by měl být uveden do plného provozu v roce 2023.

„Jsme potěšeni, že můžeme spolupracovat s jedním z našich dlouholetých zákazníků a pomoci mu realizovat jeho plán elektrifikace,“ komentoval dění Jörg Reger, výkonný ředitel divize ABB Robotics pro automobilový průmysl. „Automobilový průmysl byl vždy na špici v oblasti automatizace. S přechodem na elektrifikaci však čelí rozsáhlým změnám zavedených výrobních procesů. Díky našim odborným znalostem navrhneme a pomůžeme zajistit flexibilitu výroby, která je pro lídry trhu, jako je Scania, při realizaci této změny zásadní,“ dodal.

Upevnit pozici

Podle vedoucího montáže baterií společnosti Scania Tonyho Perssona je továrna navržena v souladu se záměrem firmy být v čele průmyslové digitalizace, automatizace a využívání pokročilých robotických technologií. Továrna by měla být také investicí, která upevní pozici Švédska jako centra špičkových technologií, které jsou v elektrifikaci těžkých vozidel zásadní při přechodu na udržitelnou dopravu.

Nový závod se bude rozkládat na ploše 18 000 m2, hned vedle závodu na montáž podvozků ve městě Södertälje. Vysoká míra automatizace se přitom nebude týkat pouze montáže, ale například také příjmu zboží nebo jeho expedice. Bateriové moduly budou kompletovány z článků od další švédské společnosti Norvolth, o které jsme již také psali. Hotové bateriové sestavy budou dodávány přímo do montážní haly vozidel. Proces montáže budou zajišťovat roboty doplněné o řadu dalších řídicích automatizačních systémů.

Rychlost a vysoký výkon

Malý robot ABB IRB 390 přitom bude použit v závodě na výrobu baterií vůbec poprvé. Původně byl navržen pro obalový průmysl a k jeho hlavním přednostem patří rychlost a vysoký výkon. Díky tomu lze namontovat kontaktní desky do baterií rychlostí jedné desky za sekundu, 24 hodin denně. Simulační a programovací software RobotStudio navíc umožňuje simulovat kompletní montážní proces, což ve výsledku výrazně zkrátí dodací lhůty a zaručí vysokou kvalitu realizace celého procesu. Dodejme, že i zmíněná, nedávno zprovozněná továrna na lithium-iontové baterie společnosti Northvolt, která patří k největším svého druhu v Evropě, vznikla ve spolupráci se společností ABB, a disponuje tudíž také velmi pokročilou automatizační technikou.

Scania v roce 2015 zahájila sériovou výrobu hybridních autobusů. O čtyři roky později, v roce 2019, byla uvedena na trh první řada plně elektrických autobusů této značky. Poté následovalo představení plug-in hybridního nákladního vozidla Scania a plně elektrického nákladního vozidla. Sériová výroba elektrického nákladního vozu byla zahájena v roce 2021.

S důrazem na vlastní výzkum

Scania má od loňského roku v Södertälje rovněž novou bateriovou laboratoř. Ve třech testovacích halách o celkové rozloze 250 metrů čtverečních se vyvíjejí a zkoušejí nové bateriové články, moduly i celé sady. V sousedství těchto hal má laboratoř také zázemí pro přípravu zkušebních vzorků.

Laboratoř se zaměří především na hodnocení výkonu a životnosti baterie v různých klimatických podmínkách v rozpětí od -40 °C do 70 °C. Cílem je například stanovení optimálních provozních podmínek pro daný typ baterie s ohledem na teploty, za nichž je používána, obvyklý způsob jejího nabíjení a podobně.

Nová laboratoř doplnila menší zařízení s klimatickou testovací komorou, která byla uvedena do provozu o několik měsíců dříve. Pomocí této laboratoře může Scania testovat výkon bateriových sad na plně funkčních elektrických nákladních vozidlech a autobusech bez vyjímání baterií. Vozidla jsou zaparkována vedle laboratoře a připojena k testovacímu zařízení.

„Se zrychlujícím se tempem vývoje posílí nová laboratoř naši kapacitu mít správné velikosti baterií pro každou aplikaci,“ říká Claes Erixon, vedoucí výzkumu a vývoje ve společnosti Scania. „Máme před sebou ambiciózní plán každoročního uvádění nových a aktualizovaných elektrických produktů s odpovídajícími bateriovými službami. To na nás klade nároky mít prvotřídní dovednosti a znalosti v oblasti používání baterií a optimalizace životního cyklu. Scania bude i nadále investovat do zkvalitňování kompetencí jak v našich vlastních provozech, tak i v rámci důležitých partnerství. Zajistíme, aby Södertälje a region Stockholmu zůstaly na čele výzkumu a vývoje i v elektrifikované budoucnosti těžké dopravy,“ dodává Erixon.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Oblíbené články

Témata