Northvolt zvládl recyklaci baterií. Vyrábí je kompletně z použitých materiálů

(Foto: Northvolt)

Švédský výrobce baterií Northvolt oznámil, že se mu podařilo zvládnout výrobu bateriového článku pouze z recyklovaných materiálů – konkrétně z niklu, manganu a kobaltu (NMC). Společnost, která na uskutečnění svých plánů získala nemalé investiční prostředky například od Goldman Sachs či Volkswagenu, uvedla, že novou lithium-iontovou baterii je možné vyrobit tímto způsobem díky jejímu originálnímu recyklačnímu programu Revolt. Všechny recyklační a výrobní procesy si přitom firma vyprojektovala sama ve svých Northvolt Labs ve městě Västerås. Podstatou tohoto způsobu recyklace je nízkoenergetický hydrometalurgický proces, při němž se k izolaci kovů a jejich oddělení od nečistot používá vodný roztok.

Testy baterie následně ukázaly, že její výkon je srovnatelný s články vyrobenými z čerstvě vytěžených kovů. Firma proto plánuje, že kapacitu recyklačního zařízení, které je zatím pouze na papíře, navrhne tak, aby bylo možné ročně zrecyklovat až 125 000 tun baterií.

Výstavba závodu nazvaného Revolt Ett má začít v prvním čtvrtletí roku 2022, do provozu by měl být závod uveden v roce 2023. Výrobním materiálem budou vysloužilé baterie z elektromobilů a šrot z bateriové gigafactory Northvolt Ett. Ta by měla první baterie vyrobit již koncem letošního roku. Obě zařízení se budou nacházet v těsné vzájemné blízkosti v severošvédském městě Skellefteå.

Vedle již zmíněných materiálů bude závod Revolt recyklovat také plasty, měď a hliník a následně je bude nevracet do výrobních toků prostřednictvím lokálních výrobních závodů.

Jde o míru recyklace

Podle ředitelky společnosti Revolt Emmy Nehrenheim by teoreticky mělo jít recyklovat jakýkoli kov, který je v baterii obsažen, a následně z něj vyrobit zcela novou baterii. „Základní strategií vyspělého trhu s elektromobily – tedy takového, kde do provozu vyjíždí stejné množství vozidel, jako je množství těch, která je třeba sešrotovat nebo poslat na recyklaci – má být dosažení velmi vysoké míry recyklace baterií. To znamená, že pak již nebudeme závislí na velmi likvidním trhu se surovinami a také zmenšíme svoji negativní ekologickou stopu,“ domnívá se Emma Nehrenheim.

Plány společnosti Northvolt přicházejí v době, kdy přechod k elektromobilitě začíná nabírat na síle. Na právě skončeném summitu COP26 o změně klimatu byla mimo jiné zveřejněna deklarace, jejíž signatáři se zavázali k tomu, že budou pracovat na tom, aby veškeré vozy prodané po roce 2040 neprodukovaly žádné emise. Na největších automobilových trzích by přitom tímto mezníkem měl být již rok 2035.

Mezi signatáři deklarace jsou například vlády Spojeného království, Mexika či Kanady a velké automobilky, jako je Ford, General Motors nebo Volvo Cars. Citelně chybějí podpisy vlád USA, Číny a velkých výrobců automobilů, jako je Volkswagen či Toyota.

Nutná alternativa

Avšak bez ohledu na politické deklarace je v praxi zcela zřejmé, že globální dodavatelské řetězce čelí v důsledku mnoha faktorů značnému tlaku, a pro řadu firem se tak recyklace materiálů a budování oběhového hospodářství jeví jako zajímavá nebo v některých případech dokonce jako nutná alternativa.

„Bude to klíčová hnací síla pro každé nové odvětví. Žádná převratná technologie nebude moci bez recyklace existovat a myslím si, že z dlouhodobého hlediska budou recyklované materiály v jakémkoli odvětví velkou konkurencí materiálům novým,“ myslí si Emma Nehrenheim. „Měli bychom také mít na paměti, že v Evropě do roku 2030 doslouží přibližně 250 000 tun baterií,“ dodala. Společnost Northvolt proto chce být na nadcházející roky dobře připravena.

Společnost Northvolt – kterou v roce 2016 založil bývalý manažer firmy Tesla Peter Carlsson – uvádí, že se jí již podařilo uzavřít smlouvy s důležitými zákazníky, včetně automobilek Volkswagen, Volvo Cars, BMW, Fluence, Scania nebo Polestar, přičemž celkový objem objednávek prý již přesáhl 27 miliard USD.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Oblíbené články

Témata