V Praze vzrostla obliba sdílených aut. Carsharing již využívá téměř pětina Pražanů

(Foto: Share Now / Unsplash)
(Foto: Share Now / Unsplash)

Stále více obyvatel hlavního města přichází na chuť sdíleným automobilům. Dnes jimi jezdí přes 17 procent obyvatel, což oproti loňskému roku představuje šestiprocentní nárůst. Loni tyto služby využívalo 11 procent Pražanů. Třetina lidí, kteří využívají carsharing, navíc podle průzkumu vůbec nepotřebuje mít vlastní auto.

„Za poslední rok sledujeme další nárůst zájmu o sdílené automobily, což nám potvrzuje i čerstvý průzkum, který pro nás zpracovala agentura STEM/MARK. Na šestiprocentní nárůst reagujeme dalším rozšiřováním naší flotily sdílených aut – v letošním roce ji plánujeme zdvojnásobit,“ říká Milan Beutl, ředitel českého zastoupení společnosti Anytime.

Průzkum také ukázal, že o 10 procent vzrostl počet těch, kterým vadí neekologičnost vlastního auta. Nyní je lidí s tímto názorem mezi Pražany 33 procent. Uživatelé sdílených aut se pak chovají zodpovědně a ekologicky. Třetina z nich nemá vlastní automobil a po městě se pohybuje prostřednictvím městské hromadné dopravy a carsharingu, případně pěšky či na kole.

Pražané, kteří jezdí po Praze MHD, jezdí nejčastěji denně (43 %) nebo několikrát týdně (33 %). Jednou týdně jede veřejnou dopravou 12,5 procenta obyvatel. Denně používá svůj vlastní automobil 18 procent Pražanů.

Raději pěšky

„Zajímavostí také je, že znatelně za poslední rok vzrostl počet lidí, kteří po hlavním městě chodí pěšky. Minimálně dva kilometry souvislé chůze ujde po Praze denně již 46 % z nich, což představuje meziroční nárůst 16 %. Předpokládáme, že se jedná o další z vlivů pandemie na chování Pražanů,“ dodává Milan Beutl z Anytime.

V dnešní době existuje několik typů carsharingu. Liší se tím, kdo auta vlastní a jakým způsobem si auto rezervujete. Jednou variantou je station-based carsharing. V tomto případě provozuje firma nebo sdružení flotilu aut. Uživatelé si auta rezervují předem přes webovou nebo mobilní aplikaci. Platí se za rezervované hodiny a ujeté kilometry. Auta se vyzvedávají a vracejí na předem daném místě.

Druhou možností je free-floating carsharing. Tato varianta je velmi podobná té předchozí s tím rozdílem, že vozidla je možné vyzvedávat a vracet v rámci celého města. Kvůli tomu ale není možné je rezervovat dlouho dopředu.

Další variantou je peer-to-peer carsharing. V tomto případě dochází ke zprostředkování zápůjček soukromých aut mezi jednotlivými osobami.

Propojit velká města

V České republice již existuje více carsharingových společností. V Brně již téměř dvacet let funguje družstvo Autonapůl, které bylo první carsharingovou společností u nás. V současné době se snaží uskutečnit svou ambici propojit všechna větší města v České Republice. Každý uživatel jejích vozů již teď může libovolně využívat sdílené vozy v Brně, Praze, Liberci, Plzni, Ostravě, Olomouci, Hradci Králové, Pardubicích či Českých Budějovicích.

Carsharingové společnosti se od roku 2015 také mohou sdružovat v rámci profesního sdružení Asociace českého carsharingu. Kromě již zmíněných společností Anytime a Autonapůl jsou jeho členy také firmy CAR4WAY, AJO.cz a HoppyGo. Asociace zastupuje své členy při vyjednávání s městy, která začínají carsharing podporovat formou různých výhod a úlev, například slevami na parkovném. V současné době tyto firmy dohromady disponují kolem 1250 vozidel. Své služby poskytují již ve více než deseti velkých českých městech. Vně asociace působí další carsharingové firmy, například Uniqway, která cílí na studenty.

V zahraničí carsharing funguje mnohem déle. Například v německých Brémách vznikl již před mnoha lety systém sdílení zvaný Cambio. Jedná se o síť automatizovaných půjčoven automobilů, provázaných s veřejnou dopravou a s půjčovnami a úložišti jízdních kol. Během let se tento systém rozšířil i do dalších německých měst a do Belgie. V roce 2019 fungoval v 23 německých a 44 belgických městech a bylo do něj zapojeno přes 110 000 uživatelů.

Informace: Z výčtu carsharingových služeb jsme odstranili start-up re.volt, který svou činnost ukončil.

Podobné články

4 komentáře

  1. Zase naprosto zbytečný článek. Praha nemá problém s Pražáky v autech, ale s lidmi, kteří denně jezdí do Prahy za prací z celého Stč kraje.

  2. Článek hezký, našel jsem ale jednu chybu: firma re.volt (mini elektroauta, koloběžky) už vloni bohužel ukončila svoji činnost, ve výčtu u konce článku by tedy být neměla.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Oblíbené články

Témata