V porovnání s klasickými platformami, které byly zkonstruovány pro vozy se spalovacími motory, ty nové „skateboardové“ pro elektromobily mají celou řadu výhod. Umožňují větší flexibilitu vývoje, poskytují více prostoru v interiéru, ale také výrazně lepší jízdní výkony, delší dojezd a také bezpečnost. Těch výhod je ale ještě více.
Hyundai Ioniq 5 je příkladem těch pokročilejších, ale i ukázkou integrovaného elektrického systému, který jako u jednoho z prvních aut na světě využívá 800V architekturu a umožňuje využívat 350kW nabíječky. Tak vysoké nabíjecí výkony zatím kromě sesterské Kie EV6 zvládne jen Aud e-tron GT a Porsche Taycan, které jsou ale cenově již někde zcela jinde.
Je ve skutečnosti větší, než se zdá
Na fotografiích elektrický nováček klame tělem, k čemuž přispívají i velká 19“ nebo 20“ kola. Bez nějakého měřítka tak Ioniq 5 může svými proporcemi zdánlivě připomínat kompaktní hatchback. Pohled do technických údajů a srovnání se středně velkým SUV Tucson vás ale hned uvede do reality. S výjimkou o 45 mm menší výšky (1 605 mm) ho elektrická novinka ve všech parametrech překonává.
K co nejlepší efektivitě Ioniqu 5 přispívá vyspělá aerodynamika, jen minimální spáry mezi jednotlivými karosářskými díly, ale také zapuštěné výsuvné kliky dveří a specifický design kol. „Skateboardové“ platformy umožňují výrobcům přistupovat k designu automobilů zcela odlišným způsobem.
Jejich poznávacím znakem je extrémně dlouhý rozvor náprav. Ten má v případě Ioniqu 5 hodnotu rovných 3000 mm, což je dokonce o nemalých 320 mm více, než jakým disponuje velké SUV Santa Fe. To společně s velmi kompaktní zástavbou pohonu v nové platformě E-GMP zajišťuje velkorysý vnitřní prostor. Podlaha je zcela rovná, což usnadňuje pohyb uvnitř vozu a přináší velkorysou prostornost pro nohy cestujících.
Přestože se jedná o středně velký crossover, kabina poskytuje prostor, porovnatelný s největšími zástupci kategorie D. Pocit prostornosti v kabině podporuje i samotná architektura palubní desky a absence klasického středového tunelu. Místo něj má Ioniq 5 pohyblivou středovou konzoli, jejíž součástí je velký otevřený odkládací prostor. Kabina svým provedením i použitými materiály působí čistě a stylově. Hojně zastoupeny jsou ekologické materiály, které pocházejí z trvale udržitelných zdrojů. Recyklované PET lahve, přízi z rostlinných materiálů, přírodní vlnu, ale i ekologicky zpracované kůže pomocí rostlinných extraktů.
Funkci přístrojového štítu a infotainmentu plní dvojice 12palcových displejů, které doplňuje kombinace fyzických tlačítek a dotykových ploch. Ty najdete také na multifukčním volantu, jehož součástí jsou i pádla pro nastavování intenzity rekuperace (včetně volby jednopedálového ovládání) a rovněž dobře přístupný otočný ovladač jízdních módů. Volič jízdních režimů je dobře při ruce na sloupku volantu zprava. V repertoáru možných hi-tech prvků Ioniqu 5 lze jakožto u prvního modelu značky Hyundai nalézt head-up displej s volitelnými funkcemi rozšířené reality, který téměř dokáže přeměnit čelní okno v displej.
Z 10 na 80 % baterie za 17 minut
Velká pozornost byla věnována předním sedadlům, která mohou mít výklopnou podnožku zvyšující komfort přepravy. Nechybí ani možnost vytvořit z předních sedadel jakási relaxační křesla pro odpočinek při přestávce. K prostornosti přispívá mj. i téměř o třetinu menší tloušťka opěradel předních sedadel, díky čemuž vznikl velkorysý prostor pro zadní cestující. Jejich sedadla dělená v poměru 60:40 lze podélně posouvat a měnit tak kapacitu zavazadelníku až na velkolepých 531 l. K tomu je navíc k dispozici i frunk pod kapotou, kam lze schovat kabely, ale nevejdou se tam bohužel všechny. Leccos lze odvézt i za vozem. Ioniq 5 totiž umožňuje jízdu s přívěsem o hmotnosti až 1600 kg.
Ioniq 5 se nabízí s jednou ze dvou sad akumulátorů s využitelnou kapacitou 58 kWh nebo 72,6 kWh a dvou variant elektrického pohonu. S jedním elektromotorem umístěným vzadu a pohánějícím zadní kola Ioniq 5 disponuje v závislosti na baterii nejvyšším výkonem 170 k nebo 217 k. Slabší verze zrychlí z 0 na 100 km/h za 8,5 s, silnější to zvládne za 7,4 s. Prověřované provedení se dvěma motory a pohonem všech kol je opatřena výhradně větší baterií a druhým motorem vpředu. Tato varianta disponuje výkonem 305 k, a ve spojení se sadou akumulátorů o kapacitě 72,6 kWh zvládne zrychlení na 100 km/h již za výtečných 5,2 s.
Všechny verze dosahují nejvyšší rychlosti 185 km/h. Dojezd dle WLTP je podle provedení 400 až 485 km. V zimě ho napomáhá stabilizovat tepelné čerpadlo, které je ve vyšší verzi v základní výbavě. Reálný dojezd v zimě se ale pohybuje okolo 270 km, přičemž spotřeba se v našem případě pohybovala okolo 26 kWh/100 km. Zkušenosti uživatelů naznačují, že v ideálních podmínkách lze ujet o 100 km více při spotřebě okolo 19 kWh/100 km.
Vícenapěťový nabíjecí systém Ioniqu 5 je prvním svého druhu na světě, který používá elektromotor a měnič napětí k převodu napětí ze 400 V na 800 V. Toto dvojnásobném napětí oproti běžným elektromobilům umožňuje nejen mnohem rychlejší nabíjení, ale i menší zahřívání baterií a tedy menší nutnost chlazení. Kromě domácího nabíjení z wallboxu a běžných veřejných stanic jako jeden z mála umožňuje využívat 350 kW nabíječky (nejvíce ale využijete 221 kW). To je možné v evropské síti ultrarychlých stanic Ionity, v níž je Hyundai jedním z členů konsorcia. V tomto případě lze baterie vozu nabít z 10 na 80 % za pouhých 18 minut a během pěti minut tak získat stokilometrový dojezd.
Z třífázové 16A zásuvky trvá dobití nabíjecím výkonem 11 kW z nuly do plna 7,5 hodiny, z jednofázové 16A téměř trojnásobek času. V případě běžné zásuvky by to trvalo přes 36 hodin. Význam tedy v praxi má kromě prvního případu během nočního dobíjení především stejnosměrné nabíjení. V případě 50kW nabíječky dobijete z 10 na 80 % kapacity za hodinu. V tomto je velká konkurenční výhoda Ioniqu 5.
Dobije elektrokolo a třeba uvaří i kávu
Použitá Lithium-polymerová baterie (Li-Pol) má oproti běžně používané Lithium-iontové (Li-ion) o 10 % vyšší hustotu energie, je tenčí a současně i výrazně bezpečnější. Důvodem, proč se zatím téměř neprosadila u elektromobilů, jsou její výrazně vyšší výrobní náklady.
Optimálním rozložením hmotnosti mezi přední a zadní nápravu navíc „skateboardová“ platforma s nízkým těžištěm zajišťuje velmi dobré jízdní vlastnosti v zatáčkách a příkladnou stabilitu ve vysokých rychlostech. Vysoká úroveň jízdního komfortu, ovladatelnosti a stability je zaručena pětiprvkovou zadní nápravou, kterou obvykle najdete u vozidel střední a vyšší třídy. Jedná se o první integrovanou hnací nápravu na světě, která pro přenos výkonu na poháněná kola kombinuje ložiska kol s hnacími hřídeli.
Další výhodou nových elektrických platforem je bezpečnost. Sadu akumulátorů chrání odolnou nosnou strukturou z ultravysokopevnostní oceli. Tu navíc vyztužují komponenty z oceli tvářené za tepla. Efektivní pohlcování nárazové energie zajišťují deformovatelné části karoserie a podvozku ve spojení s důmyslně koncipovanými drahami pro účinné vedení nárazové energie do ostatních částí skeletu.
Ioniq 5 navíc společně se sesterskou Kiou EV6 disponuje funkcí oboustranného nabíjení V2L či V2G, díky čemuž vůz může plnit funkci pojízdné nabíječky. Je využitelná i při vypnutém vozu a jejím prostřednictvím lze dobít např. jiný elektromobil, elektrické jízdní kolo nebo jiné spotřebiče. K zásobování energií při jízdě (např. laptopu) poslouží i vnitřní zásuvka umístěná pod zadními sedadly.