V porovnání s klasickými platformami, které byly zkonstruovány pro vozy se spalovacími motory, ty nové „skateboardové“ pro elektromobily mají celou řadu výhod. Umožňují větší flexibilitu vývoje, poskytují více prostoru v interiéru, ale také výrazně lepší jízdní výkony, delší dojezd a také bezpečnost. Těch výhod je ale ještě více.
Hyundai Ioniq 5 je příkladem těch pokročilejších, ale i ukázkou integrovaného elektrického systému, který jako u jednoho z prvních aut na světě využívá 800V architekturu a umožňuje využívat 350kW nabíječky. Tak vysoké nabíjecí výkony zatím kromě sesterské Kie EV6 zvládne jen Aud e-tron GT a Porsche Taycan, které jsou ale cenově již někde zcela jinde.
Je ve skutečnosti větší, než se zdá
Na fotografiích elektrický nováček klame tělem, k čemuž přispívají i velká 19“ nebo 20“ kola. Bez nějakého měřítka tak Ioniq 5 může svými proporcemi zdánlivě připomínat kompaktní hatchback. Pohled do technických údajů a srovnání se středně velkým SUV Tucson vás ale hned uvede do reality. S výjimkou o 45 mm menší výšky (1 605 mm) ho elektrická novinka ve všech parametrech překonává.
K co nejlepší efektivitě Ioniqu 5 přispívá vyspělá aerodynamika, jen minimální spáry mezi jednotlivými karosářskými díly, ale také zapuštěné výsuvné kliky dveří a specifický design kol. „Skateboardové“ platformy umožňují výrobcům přistupovat k designu automobilů zcela odlišným způsobem.
Jejich poznávacím znakem je extrémně dlouhý rozvor náprav. Ten má v případě Ioniqu 5 hodnotu rovných 3000 mm, což je dokonce o nemalých 320 mm více, než jakým disponuje velké SUV Santa Fe. To společně s velmi kompaktní zástavbou pohonu v nové platformě E-GMP zajišťuje velkorysý vnitřní prostor. Podlaha je zcela rovná, což usnadňuje pohyb uvnitř vozu a přináší velkorysou prostornost pro nohy cestujících.

Přestože se jedná o středně velký crossover, kabina poskytuje prostor, porovnatelný s největšími zástupci kategorie D. Pocit prostornosti v kabině podporuje i samotná architektura palubní desky a absence klasického středového tunelu. Místo něj má Ioniq 5 pohyblivou středovou konzoli, jejíž součástí je velký otevřený odkládací prostor. Kabina svým provedením i použitými materiály působí čistě a stylově. Hojně zastoupeny jsou ekologické materiály, které pocházejí z trvale udržitelných zdrojů. Recyklované PET lahve, přízi z rostlinných materiálů, přírodní vlnu, ale i ekologicky zpracované kůže pomocí rostlinných extraktů.
Funkci přístrojového štítu a infotainmentu plní dvojice 12palcových displejů, které doplňuje kombinace fyzických tlačítek a dotykových ploch. Ty najdete také na multifukčním volantu, jehož součástí jsou i pádla pro nastavování intenzity rekuperace (včetně volby jednopedálového ovládání) a rovněž dobře přístupný otočný ovladač jízdních módů. Volič jízdních režimů je dobře při ruce na sloupku volantu zprava. V repertoáru možných hi-tech prvků Ioniqu 5 lze jakožto u prvního modelu značky Hyundai nalézt head-up displej s volitelnými funkcemi rozšířené reality, který téměř dokáže přeměnit čelní okno v displej.
Z 10 na 80 % baterie za 17 minut
Velká pozornost byla věnována předním sedadlům, která mohou mít výklopnou podnožku zvyšující komfort přepravy. Nechybí ani možnost vytvořit z předních sedadel jakási relaxační křesla pro odpočinek při přestávce. K prostornosti přispívá mj. i téměř o třetinu menší tloušťka opěradel předních sedadel, díky čemuž vznikl velkorysý prostor pro zadní cestující. Jejich sedadla dělená v poměru 60:40 lze podélně posouvat a měnit tak kapacitu zavazadelníku až na velkolepých 531 l. K tomu je navíc k dispozici i frunk pod kapotou, kam lze schovat kabely, ale nevejdou se tam bohužel všechny. Leccos lze odvézt i za vozem. Ioniq 5 totiž umožňuje jízdu s přívěsem o hmotnosti až 1600 kg.
Ioniq 5 se nabízí s jednou ze dvou sad akumulátorů s využitelnou kapacitou 58 kWh nebo 72,6 kWh a dvou variant elektrického pohonu. S jedním elektromotorem umístěným vzadu a pohánějícím zadní kola Ioniq 5 disponuje v závislosti na baterii nejvyšším výkonem 170 k nebo 217 k. Slabší verze zrychlí z 0 na 100 km/h za 8,5 s, silnější to zvládne za 7,4 s. Prověřované provedení se dvěma motory a pohonem všech kol je opatřena výhradně větší baterií a druhým motorem vpředu. Tato varianta disponuje výkonem 305 k, a ve spojení se sadou akumulátorů o kapacitě 72,6 kWh zvládne zrychlení na 100 km/h již za výtečných 5,2 s.

Všechny verze dosahují nejvyšší rychlosti 185 km/h. Dojezd dle WLTP je podle provedení 400 až 485 km. V zimě ho napomáhá stabilizovat tepelné čerpadlo, které je ve vyšší verzi v základní výbavě. Reálný dojezd v zimě se ale pohybuje okolo 270 km, přičemž spotřeba se v našem případě pohybovala okolo 26 kWh/100 km. Zkušenosti uživatelů naznačují, že v ideálních podmínkách lze ujet o 100 km více při spotřebě okolo 19 kWh/100 km.
Vícenapěťový nabíjecí systém Ioniqu 5 je prvním svého druhu na světě, který používá elektromotor a měnič napětí k převodu napětí ze 400 V na 800 V. Toto dvojnásobném napětí oproti běžným elektromobilům umožňuje nejen mnohem rychlejší nabíjení, ale i menší zahřívání baterií a tedy menší nutnost chlazení. Kromě domácího nabíjení z wallboxu a běžných veřejných stanic jako jeden z mála umožňuje využívat 350 kW nabíječky (nejvíce ale využijete 221 kW). To je možné v evropské síti ultrarychlých stanic Ionity, v níž je Hyundai jedním z členů konsorcia. V tomto případě lze baterie vozu nabít z 10 na 80 % za pouhých 18 minut a během pěti minut tak získat stokilometrový dojezd.
Z třífázové 16A zásuvky trvá dobití nabíjecím výkonem 11 kW z nuly do plna 7,5 hodiny, z jednofázové 16A téměř trojnásobek času. V případě běžné zásuvky by to trvalo přes 36 hodin. Význam tedy v praxi má kromě prvního případu během nočního dobíjení především stejnosměrné nabíjení. V případě 50kW nabíječky dobijete z 10 na 80 % kapacity za hodinu. V tomto je velká konkurenční výhoda Ioniqu 5.

Dobije elektrokolo a třeba uvaří i kávu
Použitá Lithium-polymerová baterie (Li-Pol) má oproti běžně používané Lithium-iontové (Li-ion) o 10 % vyšší hustotu energie, je tenčí a současně i výrazně bezpečnější. Důvodem, proč se zatím téměř neprosadila u elektromobilů, jsou její výrazně vyšší výrobní náklady.
Optimálním rozložením hmotnosti mezi přední a zadní nápravu navíc „skateboardová“ platforma s nízkým těžištěm zajišťuje velmi dobré jízdní vlastnosti v zatáčkách a příkladnou stabilitu ve vysokých rychlostech. Vysoká úroveň jízdního komfortu, ovladatelnosti a stability je zaručena pětiprvkovou zadní nápravou, kterou obvykle najdete u vozidel střední a vyšší třídy. Jedná se o první integrovanou hnací nápravu na světě, která pro přenos výkonu na poháněná kola kombinuje ložiska kol s hnacími hřídeli.
Další výhodou nových elektrických platforem je bezpečnost. Sadu akumulátorů chrání odolnou nosnou strukturou z ultravysokopevnostní oceli. Tu navíc vyztužují komponenty z oceli tvářené za tepla. Efektivní pohlcování nárazové energie zajišťují deformovatelné části karoserie a podvozku ve spojení s důmyslně koncipovanými drahami pro účinné vedení nárazové energie do ostatních částí skeletu.
Ioniq 5 navíc společně se sesterskou Kiou EV6 disponuje funkcí oboustranného nabíjení V2L či V2G, díky čemuž vůz může plnit funkci pojízdné nabíječky. Je využitelná i při vypnutém vozu a jejím prostřednictvím lze dobít např. jiný elektromobil, elektrické jízdní kolo nebo jiné spotřebiče. K zásobování energií při jízdě (např. laptopu) poslouží i vnitřní zásuvka umístěná pod zadními sedadly.
Diodová světla denního svícení a výstražných světel rámují světlomety a při bližším pohledu vypadají jako by byla složena z kostiček Lega. (foto Vladimír Löbl) Zajímavým designovým prvkem je i výrazné orámování podběhů s prolisy, které působí dojmem, jakoby na nich opticky pokračovaly paprsky z kol. (foto Vladimír Löbl) K co nejlepší efektivitě Ioniqu 5 přispívají zapuštěné výsuvné kliky dveří. (foto Vladimír Löbl) U vyšší verze standardní 20“ kola díky vysokému profilu pneumatik neubírají na komfortu. (foto Vladimír Löbl) Působivá a originální pixelová vizáž koncových světel. (foto Vladimír Löbl) Kamerový systém s rozsahem 360 stupňů umožňuje i zobrazením z ptačí perspektivy. (foto Vladimír Löbl) Dobíjecí konektor na boku slouží nejen k dobíjení auta, ale i k využití elektřiny pro nouzové nabíjení jiného elektromobilu či dobití elektrokola. (foto Vladimír Löbl) Všechny dobíjecí kabely se tam ale nevejdou. Na druhé straně kabel do běžné zásuvky s sebou vozit nejspíš není nutné. (foto Vladimír Löbl) Ioniq 5 má jako jeden z mála elektromobilů frunk. (foto Vladimír Löbl) Rekuperace se nastavuje pádly na volantu v několika krocích. Možná je i volba jednopedálového ovládání. (foto Vladimír Löbl) Volič jízdních režimů je hned vedle volantu, tedy ve snadném dosahu. (foto Vladimír Löbl) Středový displej má přehlednou grafiku. (foto Vladimír Löbl) Konfigurovatelný přístrojový štít mění grafiku podle zvoleného jízdního profilu. (foto Vladimír Löbl) Platforma E-GMP s tenkou sadou baterií zajišťuje velkorysý vnitřní prostor, nízké těžiště a také velmi dobrou bezpečnost. (foto Hyundai) Funkci přístrojového štítu a infotainmentuplní dvojice 12palcových široce konfigurovatelných displejů, které doplňuje kombinace fyzických tlačítek a dotykových ploch. (foto Vladimír Löbl) Diodová světla denního svícení rámují světlomety a při bližším pohledu vypadají jako by byla složena z kostiček Lega. (foto Vladimír Löbl) Fotografie mate. Ioniq 5 sice působí jako kompaktní hatchback, ve skutečnosti je to ale středně velký crossover. (foto Vladimír Löbl)