Nepozornost na silnicích zabíjí. Start-up ji auta učí poznat

Ilustrace fungování systému roboGaze (foto roboGaze)
Ilustrace fungování systému roboGaze (foto roboGaze)

Velká část dopravních nehod má na svědomí lidská únava či nepozornost. Středoevropský start-up roboGaze chce vyvinout software, který části z nich má zabránit. A může se instalovat prakticky do libovolného vozu.

Chceme vyvinout systém, který nepotřebuje drahé vybavení, ale dokáže bezpečně poznat, kdy je řidič nepozorný, vysvětluje Chantal Lefranc Bellak.

Mohla byste krátce představit svou společnost?

Jsme technologický start-up se sídlem v Budapešti v Maďarsku. Firmu roboGaze založil v roce 2019 tým odborníků na automobilový průmysl. Společnost byla přijata společností Microsoft jako partnerský start-up v jejím programu Microsoft for Startups a těsně spolupracuje s Budapešťskou technickou univerzitou, přední technologickou univerzitou v regionu. Firma pomalu, ale jistě roste.

Jak byste charakterizovala hlavní problém, který chce vaše společnost řešit?

Hlavním cílem společnosti roboGaze je usilovat o snížení počtu smrtelných dopravních nehod využitím nových technologií umělé inteligence a vývoje globálně využitelných softwarových řešení pro přesné monitorování řidičů (společnost chce používat obchodní model „software as a service“, tedy software jako služba, pozn. red.).

Ročně bohužel zemře při dopravních nehodách po celém světě téměř 1,3 milionu lidí. Za většinou smrtelných nehod je lidská nepozornost nebo únava. To je fakt. Problému lze předcházet pomocí technologických řešení, a tak se naše společnost rozhodla určit tři hlavní příčiny úmrtí prostřednictvím vývoje řešení pro monitorování řidičů na bázi umělé inteligence.

Jak to funguje?

Je to docela jednoduché. Naše softwarové řešení se jmenuje Soteria; může fungovat s připojením Wi-Fi nebo 4G nebo bez něj. Po připojení ukládá veškerá data do cloudu a nevyžaduje drahé hardwarové vybavení, které by bylo nutné instalovat do vozidel.

Jeho implementace má různé podoby: samostatná aplikace v telefonu, zabudovaná do hardwaru nebo dokonce jako lokální aplikace multimediálního systému vozu.

Z technického hlediska nabízí biometrickou autentizaci, která zajišťuje ověření totožnosti řidiče. Pak vícefaktorový systém sledování ospalosti řidiče, který monitoruje únavu řidiče. Kamera detekuje a analyzuje, zda neupadá do mikrospánku, zda nezívá, má otevřené oči a tak dále a tak podobně.

Stejně tak může sledovat v reálném čase, zda řidič věnuje pozornost řízení, a sledovat případné rizikové činnosti, tedy například používání mobilních telefonů nebo kouření. Systém je samozřejmě schopen detekovat i případné nehody. Jde tedy o centralizovanou datovou a monitorovací platformu nabízející provozovatelům vozových parků řízení rizik v reálném čase.

Ilustrace fungování systému roboGaze (foto roboGaze)
Ilustrace fungování systému roboGaze (foto roboGaze)

Jak má systém řidiče varovat?

Varovný zvukový signál a/nebo hlasové upozornění se zapne vždy, když se bude zdát, že řidič příliš dlouho zavírá oči, má tendenci se delší dobu za volantem nějak naklánět, případně kdykoli bude telefonovat, kouřit, pít a tak dále. Co přesně se má sledovat, to lze včas nastavit přesně podle požadavků zákazníka, ať již pro celou flotilu nebo pro jednotlivý vůz a řidiče. A všechny parametry systému lze také nastavit ručně.

Proč jste si vybrali právě tento problém? A proč právě v této chvíli?

Všichni zaměstnanci roboGaze spolu v minulosti pracovali, většinou v jiné začínající IT společnosti, která se zhruba před deseti lety stala lídrem v segmentu navigací. Poté jsme se spojili ve stejném směru, kdy jsme se snažili učinit silnice bezpečnějšími pro všechny.

Vzhledem k nárůstu počtu dopravních nehod chceme rozhodně učinit budoucnost bezpečnější pro naše vlastní děti a také přispět ke změně v oblasti softwarové asistence řidičům.

Jak spolehlivý je váš systém při testování?

Už za sebou mám mnoho verzí systému. Řada jeho jednotlivých funkcí je již dobře otestována přímo při praktickém použití. Například při řízení s brýlemi či čočkami, slunečními brýlemi, respirátory či rouškami, v přítomností zvířat…

V současné době náš systém Soteria předvádíme potenciálním partnerům a zákazníkům, aby ho definitivně schválili a byl připraven k nasazení na větším trhu. Je dobré zmínit, že RoboGaze již podepsal smlouvy a dohody o partnerství s celou řadou firem z oboru a další se připravují.

Takže vaše technologie je zralá a nastal čas praktického nasazení?

Jak již bylo zmíněno, prototyp byl prezentován na různých domácích i zahraničních fórech. Na základě zpětné vazby od našich potenciálních zákazníků pracujeme na finální verzi produktu, která by se měla na trhu objevit v prvním čtvrtletí roku 2022. Jak jistě víte, do budoucna bude vždy co zlepšovat; podle toho, co budou naši zákazníci požadovat, jsme schopni řešení poměrně snadno přizpůsobit jejich potřebám.

Ilustrace fungování systému roboGaze (foto roboGaze)
Ilustrace fungování systému roboGaze (foto roboGaze)

A pokud je připraveno k masovému nasazení, existují nějaká výrazná omezení?

Soteria je na dobré cestě k masové implementaci. Než bude oficiálně uvedena na trh, navazujeme spolupráci se zákazníky, abychom rozšířili naši databázi modelů a celý systém byl přesnější. To nám dále umožní zvýšit účinnost ochrany řidičů. Samozřejmě ne všichni uživatelé mohou chtít mít v autě kameru. Někteří naši partneři již takovou možnost zahrnuli do svých pravidel a podmínek a uživatelé tak musí předem tuto možnost odsouhlasit.

Máte pocit, že ve vašem oboru existuje silná konkurence? Pokud ano, jak se hodláte odlišit?

Abych řekla pravdu, konkurence v oboru určitě již několik let je. Řekla bych, že to, co nás může odlišit od ostatních, je skutečnost, že nabízíme „white label“ řešení řízené umělou inteligencí, které má nízké nároky na výpočetní zdroje a je podpořeno algoritmy hlubokého učení.

Díky tomu všemu dokážeme proniknout do nízkonákladových segmentů trhu. Naše řešení je velmi dostupné, což je v automobilovém průmyslu vždy pozitivní.

Naše špičková softwarová technologie samozřejmě nabízí řešení v reálném čase vhodné i pro internet věcí a má velkou flexibilitu, která odpovídá standardům automobilového průmyslu.

A kdo jsou (nebo spíše budou) vaši zákazníci?

Firma roboGaze zatím nezačala svůj produkt prodávat, ale v současné době jedná se společnostmi z automobilového průmyslu s cílem podepsat první prodej v tomto roce.  Z jistých důvodů, které určitě pochopíte, nemůžeme nyní uvádět žádná jména, ale sledujte dále pozorně naše webové stránky, věci se velmi rychle vyvíjí.

Jak společnost vznikla a jaká byla její dosavadní cesta?

Společnost roboGaze vznikla v roce 2019 díky odhodlání čtyř zkušených odborníků, kteří předtím pracovali ve stejné společnosti, úspěšném maďarském start-upu NNG, který nakonec představoval více než 70 procent palubních navigací na celém světě. Dva z těchto „čtyř mušketýrů“ v minulosti vybudovali úspěšnou konzultační agenturu zaměřenou na globální trhy.

V čele firmy je Ábel Gábor, který má více než dvacetileté zkušenosti s vývojem softwaru. Právě on v minulosti vedl tým, který vyvinul vlajkový produkt NNG – iGO Primo. Zkušenosti z tohoto projektu pomohly ke zrodu enginu Soteria, který je jádrem produktu společnosti roboGaze.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Oblíbené články

Témata