Nejoblíbenější elektromobily v Německu: Tesla na čele, boduje i VW ID.3

V Německu se vcelku dobře prodává elektromobil VW ID.3 (Foto: Volkswagen)
V Německu se vcelku dobře prodává elektromobil VW ID.3 (Foto: Volkswagen)

Nedávno jsme zde rekapitulovali, jak si stojí prodej elektrických vozidel v České republice. Pro srovnání nyní přinášíme aktuální přehled prodejnosti tohoto typu automobilů u našich německých sousedů. Ti v této oblasti spoluurčují celosvětový trend, a tak může být toto porovnání v mnohém zajímavé.

I německý automobilový trh citelně zasáhla čipová krize a problémy s jejich dodávkami výrazně ovlivnily prodejnost jednotlivých značek a modelů. Je však zřejmé, že vozy s elektrickým pohonem si získávají stále větší kus koláče. Obecně lze říci, že němečtí automobiloví prodejci vděčí za své letošní vysoké zisky především silnému růstu v luxusní třídě, rostl prodej vozů SUV, naopak malé a kompaktní vozy na odbyt tolik nešly.

Vítězem podle údajů (jedná se o souhrnné výsledky od počátku letošního roku do konce října), které nedávno zveřejnil Spolkový úřad pro motorovou dopravu (KBA), však není ani SUV, ani limuzína některé z tradičních německých značek, ale elektromobil: Tesla Model 3.

Masivní nárůst

Ze všech nově registrovaných osobních vozů na německém trhu jich bylo za posledních deset měsíců letošního roku 41,2 procenta – z celkem 2 196 244 to bylo 904 696 – vybaveno alternativními pohony (jednalo se tedy o bateriové elektromobily, hybridy, vozy s palivovými články i vozy s pohonem na plyn). Ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku tak došlo k nárůstu o 88,1 procenta. Samotné bateriové elektromobily dosáhly ve sledovaném období podílu nových registrací 12,2 procenta, což znamenalo meziročně více o 134,6 procenta.

Německé značky vyrábějící vozy s elektrickým pohonem se na nových registracích podílely 60 procenty. V případě jednotlivých značek se situace vyvíjela následovně: pomyslné vítězství si odnesl Mercedes s 59 696 prodanými elektrickými vozy, což znamenalo, že z jeho celkového prodeje tvořily tyto vozy 32,5 % (meziroční nárůst +119,6 %). V těsném závěsu skončilo Porsche (31,8 % / + 47,9 %), následováno jen s malým odstupem značkami Mini (28,6 % / + 83,3 %) a Audi (26,2 %) % / + 79,5 %). U těch všech tvořily elektromobily více než čtvrtinu nově prodaných vozů.

Mezi zahraničními značkami, pomineme-li stoprocentně elektrickou Teslu, patřili k nejsilnějším hráčům  Volvo (45,3 % / + 58,4 %), DS (43,5 % / + 46,5 %), Jeep (32,4 % / + 575,0 %), Kia (31,9 % / + 67,0 %), Hyundai (31,8 % / + 120,8 %) %) a Renault (31,4 % / + 40,8 %). Ti všichni dosáhli v rámci svých prodejů na více než 30procentní podíl elektromobilů.

Ofenziva VW

Velmi ofenzivně naladěn se momentálně jeví být Volkswagen, který dal za prvních jedenáct měsíců letošního roku dal jasně najevo, že to myslí s elektromobilitou vážně, a oficiální statistiky registrací nových vozů zmíněného úřadu KBA to potvrzují. Podle nich neslo každé čtvrté nové elektrické auto v Německu na kapotě logo VW. Nejlépe si vede model VW ID.3, který se v Německu v celkové prodejnosti – tedy i v porovnání s vozy se spalovacími motory – umístil na třetím místě. Podle plánů koncernu by se ID.3 se měl v oblasti elektromobility stát „novým Golfem“. Zatím sice za tímto očekáváním poněkud pokulhává, ale aktuální výsledky nejsou špatné. Nové registrace tohoto modelu, který se prodává od poloviny roku 2020, se letos více než ztrojnásobily a dosáhly počtu 25 200. Pokud se tedy Volkswagenu podaří zvládnout potíže s nedostatkem čipů, bude tento model pravděpodobně i v nadcházejícím automobilovém roce pokračovat v růstu na úkor jiných, tradičně velmi úspěšných modelů.

Jak jsme již avizovali, nejlépe prodávaným modelem jak mezi elektromobily, tak celkově, je aktuálně v Německu Tesla Model 3 s 29 166 novými registracemi. Prodej tohoto modelu se tak oproti předchozímu roku více než zdvojnásobil. Navzdory mnoha novým konkurentům Tesla nadále velmi dynamicky roste, což jistě mezi německými automobilkami vyvolává znepokojení. Samotný Model 3 se například prodává lépe než všechny elektrické modely od BMW a Mercedesu dohromady, i když jeho cena není úplně nejnižší – prodává se za bezmála 50 000 eur, tedy za cenu téměř o 15 000 vyšší, než za kterou je na prodej VW ID.3. Růst Tesly pravděpodobně bude pokračovat i v příštím roce, kdy by se měla rozjet výroba v nové Gigafactory budované v blízkosti Berlína. S Modelem Y by se tak měl na scéně objevit nový bestseller.

Poslední vývoj

Nejaktuálnější vývoj na německém elektromobilním trhu vypadá tak, že v minulém měsíci, tedy v listopadu, tvořily podle KBA elektromobily v Německu přibližně pětinu (20,3 %) nových registrací. Konkrétně se jednalo o 40 270 nových elektromobilů, což znamenalo v porovnání s listopadem loňského roku nárůst o 39 procent. U vozů na všechna ostatní paliva kromě těch na zkapalněný plyn došlo v meziročním srovnání k poklesu nových registrací.

Hybridní pohon mělo 59 251 nových vozidel a tvořilo tak podíl 29,9 procenta (-17,6 %), včetně 27 899 plug-in hybridů (14,1 % / -8,9 %). Pro srovnání: nové registrace osobních vozů s benzinovými motory poklesly o 43,6 procenta, takže jejich podíl činil již „jen“ 33,3 procenta, a počet aut s naftovým pohonem klesl ve srovnání se stejným měsícem loňského roku ještě více: o 55,7 procenta, což znamenalo podíl 15,8 procenta.

Zcela zanedbatelný podíl 0,1 procenta tvořily vozy jezdící na zemní plyn (183 vozů). Nových 1 249 vozů na zkapalněný plyn znamenalo nárůst o 25,8 procenta a podíl 0,6 procenta. V součtu oba plynové pohony zaznamenaly pokles o 5,9 procenta.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Oblíbené články

Témata