Po malém elektrickém Citigu, které se vyrábělo jen krátce, nasadila Škoda těžší kalibr. A to doslova. Crossover jen o „fous“ menší než SUV Kodiaq, ale o plné půl tuny těžší, je určený pro víc než jen ježdění „okolo komínu“. Kolik ujede Enyaq iV 80 na jedno nabití? A jaké jsou jeho silné a slabé stránky?
Stejně jako Volkswagen ID.3 a ID.4, Cupra Born a Audi Q4 e-tron je Enyaq postavený na nové elektrické platformě MEB koncernu Volkswagen, která má vodou chlazenou trakční lithium-iontovou baterii umístěnou mezi koly. Vůz má díky tomu i v kabině zcela rovnou podlahu, což přispívá k velmi dobré prostornosti. S provozní hmotností 2,2 tuny je Enyaq pěkný pořízek.
Zadokolka a velký rejd
Elektrický crossover z Mladé Boleslavi se svým půdorysem téměř vyrovná SUV Kodiaq, jen je trochu nižší. Silnější verze Enyaqu iV s přídomkem 80 disponuje synchronním elektromotorem o výkonu 150 kW a akumulátorem s celkovou kapacitou 82 kWh, přičemž využitelná je 77 kWh.
Zadní pohon má u elektromobilu své výhody, neboť za horších adhezních podmínek mají ty s předními poháněnými koly obvykle problémy s trakcí a rychlým opotřebováváním pneumatik. V tomto směru bude ideálem verze s pohonem všech kol 80x.
Výhodou zadokolky je velký rejd předních kol, díky němuž se s tímto mohutným vozem manévruje snadno. Zatímco Kodiaq potřebuje k otočení 11,6 m, Enyaqu stačí o 2,3 m méně. A v praxi je to hodně znát.
Zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,6 s je svižné, ale kvůli vysoké hmotnosti je počátek rozjezdu bez obvyklého „kopance“ menších elektromobilů. Na světlech ale i tak budete prakticky vždy první. U silnější verze Enyaqu navíc máte vždy v zásobě dostatek výkonu na svižné svezení a bezpečné předjíždění.
Přes zadní pohon se tato mohutná a těžká Škoda chová neutrálně. Stabilizační systém je nastavený opravdu velmi dobře. Díky bateriím je těžiště velmi nízko a karoserie se téměř nenaklání. Řízení je ale umělé, jen ve sportovním režimu trochu ztuhne, ale odezva je stále slabá.
Ujede 300, ale i 615 km
S příplatkovými 21“ koly působí elektrická Škoda opravdu impozantně. Jsou znát z pohybů karoserie, ale rázy spíš slyšíte, než je cítíte, a to přesto, že pneumatiky mají velmi nízký profil. Je to z velké části i zásluhou příplatkových adaptivních tlumičů. Pláště jsou i hodně široké, což trochu snižuje dojezd, který je podle WLTP na solidních 537 km. Toho v praxi dosáhnete jen v opravdu ideálních podmínkách.
Škoda udává kombinovanou spotřebu v rozmezí 15,2 až 21,6 kWh/100 km a dojezd 537 km, a to během mírných letních teplot vcelku odpovídá realitě. Zejména v zimě to bude již horší. Běžná jízda znamená odběr mezi 15 až 17 kWh na 100 km. S lehkou nohou při slabém provozu se podařilo jezdit po Praze i za fantastických 11,1 kWh.
Moje zkušenosti podporují i dlouhodobé zkušenosti majitelů této verze Enyaqu, které naznačují, že se dojezd podle teploty, podmínek a stylu jízdy pohybuje od cca 300 do 615 km. První případ platí pro jízdu po dálnici v zimě, opačný extrém pak pro pohyb po městě za příznivých teplotních podmínek. S dojezdem hlavně v zimě pomůže tepelné čerpadlo, které dostanete za příplatek ve výši 30 500 Kč.
Rychlost nabíjení při cestách na delší vzdálenosti lze podpořit silnější palubní nabíječkou za 13 500 Kč, která umožňuje dobíjení stejnosměrným proudem výkonem až 125 kW. Z 10 na 80 % se pak lze na rychlé dobíjecí stanici dostat za 38 minut. Na tuzemských nejrozšířenějších dobíječkách s výkonem 50 kW to trvá přibližně hodinu a čtvrt.
Mladoboleslavská novinka od počátku podporuje online aktualizace. Testovaná silnější verze Enyaqu je již navíc hardwarově připravena pro obousměrné nabíjení V2G, jen se musí počkat do příštího roku na vyladění příslušného softwaru.
Pod kapotou Enyaq (stejně jako koncernoví sourozenci) postrádá frunk, kam by se daly uložit alespoň kabely. Pro ty je ale alespoň rezervované místo pod podlahou zavazadlového prostoru. Kufrům a taškám tedy nepřekáží. Nabízených 585 litrů potěší, stejně jako 1710 l po sklopení opěradel zadních sedadel do roviny.
V zavazadlovém prostoru ale najdete jen klasickou 12V zásuvku, tu pro 230 V na rozdíl od mnohých konkurentů dostanete až za příplatek.
Chalupářský elektromobil
Kabina Enyaqu působí ve srovnání se sesterským Volkswagenem ID.3 hodnotněji, a jak je u Škodovek zvykem, tak nabízí velkorysý prostor pro posádku i zavazadla.
Před volantem je jen miniaturní kaplička s 5,3palcovým displejem s jen základními údaji, které můžete v případě, že si připlatíte head-up displej, sledovat i na čelním skle. Vřele ho doporučujeme. Abyste zjistili, jak rychle jedete, nemusíte dávat oči z vozovky. Pro změnu hodně vaší pozornosti si žádá velký třináctipalcový středový displej, který je stejně jako u vozů Tesla hlavní informační platformou auta. Tesly ho mají větší, ale umístěný nízko, zatímco v Enyaqu je výš a lépe na očích.
Zorientovat se v bohatém menu s celou škálou možností ale není jen tak. To je opravdu na delší pozvolné studium. Naštěstí pod displejem zbylo i pár tlačítek pro rychlý přístup ke klimatizaci či volbě jízdních módů.
Enyaq sice má klasické startovací tlačítko, k oživení vozu ale stačí pouze sešlápnout brzdový pedál a zvolit malým přepínačem na středové konzole zvolit příslušný jízdní režim. Stejně rychlé je i opuštění vozu po dojetí do cíle, kdy stačí jen zatáhnout za tlačítko ruční brzdy.
V režimu D tato elektrická Škoda dokáže velmi účinně plachtit, kdy až téměř máte pocit, že vás pohání vítr. Pokud přeřadíte do B, naopak rekuperuje. Při jízdě z kopce se z ní můžete dostat i prostřednictvím pádel pod volantem, kdy si sílu rekuperace nastavujete podle momentální potřeby ve třech krocích.
Nechybí ani velmi efektivní mód, kdy si Enyaq nastavuje rekuperaci sám ve spolupráci s adaptivním radarem a navigací. Brzdy přichází ke slovu jen při razantním brzdění, a není bez zajímavosti, že si Enyaq v pohodě vystačí s bubnovými brzdami na zadních kolech.
Na ježdění po městě je Enyaq zbytečně velký a těžký. Ale ani úvoz k lesní chatě ho nevyvede z míry. Navíc může být vybaven tažným zařízením, přičemž utáhne nebrzděný přívěs o hmotnosti 750 kg a brzděný tunový. Testovaná verze (základ 1,2 mil. Kč, testovaný vůz za 1,5 mil. Kč) s větší baterií dává větší smysl než slabší 132kW verze s baterií s využitelnou kapacitou 58 kWh. Je sice o 130 000 Kč levnější, ale normovaný dojezd za ideálních podmínek je jen 413 km.
Enyaq není autem pro každého, a to nejen kvůli své ceně, ale i specifickému způsobu ovládání a používání. Není bez chyb, ale v nabídce elektromobilů dostupných na českém trhu je určitě jedním z favoritů na shopping listu.