26. 03. 2024
|
emovio.cz logo

Elektromobily mají výhodu, která se v Evropě příliš nevyužívá

Přední prostor v Tesle Model S v USA přeměnili i v jakousi provizorní dětskou vaničku s barevnými míčky (foto Tesla)
Přední prostor v Tesle Model S v USA přeměnili i v jakousi provizorní dětskou vaničku s barevnými míčky (foto Tesla)

Kompaktnější elektrické pohony otevírají nové možnosti pojetí konstrukce automobilů a umístění jejich komponent. Část elektromobilů tak disponuje kromě klasického zavazadelníku v zádi i tím předním, jemuž uvolnil místo spalovací motor.

Majitelé některých nových elektromobilů tak mají mnohdy k dispozici o jeden úložný prostor navíc, kam se vejde kromě dobíjecích kabelů třeba i sportovní taška nebo velký nákup. Již se pro něj vžil termín „frunk“, který je složeninou anglických slov „front trunk“ (přední zavazadlový prostor).

Zavazadlový prostor v přídi přitom není žádnou novinkou. Historicky ho měly automobily s motorem umístěným vzadu, jako například Volkswagen Brouk, Porsche 911, ale třeba také Tatry 603 a 613. Tehdy ale ještě nikoho nenapadlo vymýšlet nějaký nový název.

Dokud v roce 2012 Tesla nepřišla s Modelem S, problém s potřebou jednoznačně odlišit přední a zadní zavazadelník nevznikl. Dnes Tesla nabízí velký úložný prostor vpředu u všech svých modelů. Objem většinou automobilky samostatně neuvádějí, jen souhrnnou hodnotu za oba dva. Tesla Model S, tak podle evropských norem disponuje 804 l a Model 3 má celkovou kapacitu obou zavazadelníků 418 l.

Krevety i hřiště

Velký prostor v přídi ale zatím není u elektromobilů samozřejmostí. Touto cestou se vydaly díky Tesle zejména americké automobilky, a tuto vychytávku se snaží i nějak zajímavě marketingově prodat. „Frunk“ o objemu 140 litrů v novém Mustangu Mach-E Ford zpropagoval řadou fotografií a videí, kde zájemce o svoji novinku inspiruje tím, jak jde tento bonusový prostor využít. Ve stylizované party ho zaplnil krevetami, kuřecími křidélky a nápoji chlazenými v kostkách ledu. S čištěním si ale prý není třeba dělat hlavu, plastovou vanu totiž lze vypláchnout a pomocí špuntu vypustit.

Tesla zase před lety uveřejnila na svých stránkách fotografie jednoho zákazníka, který z „frunku“ udělal jakousi provizorní dětskou vaničku s barevnými míčky, do které umístil své dítě. Lucid pro názornou ukázku, kolik se toho pojme do jeho modelu Air, do přídi umístil huňatého psa.

Po internetu kolují i různé příklady speciálně pro Tesly vyráběných zavazadel, které přesně pasují do prostoru v přídi.

Opravdu velký „pašerácký“ prostor o objemu 399 l má pod kapotou další nový Ford – F-150 Lightning. Elektrická verze nejprodávanějšího pick-upu světa tak dobře poslouží jako jakási pojízdná domácí dílna, vpředu lze totiž převážet věci do hmotnosti až 181 kilogramů. Solidní prostor pod kapotou má i zbrusu nový GMC Hummer EV. Výrobce pro něj hned vymyslel využití – vejdou se tam odnímatelné průhledné střešní panely.

Evropa mlčí

Evropské automobilky se překvapivě staví k úložnému prostoru v přídi svých elektrických aut zatím vlažně. „Frunk“ má Volvo XC40 Recharge, jinak lze pod kapotou i poměrně velkých modelů evropské provenience nalézt maximálně skromnou mělkou schránku na kabely. Možnost uložit zavazadla dopředu překvapivě nejde ani u nových generací elektromobilů s novými platformami, kde by to již v pohodě bylo možné.

Jedním z mála evropských modelů, do jehož přídi lze něco většího uložit, je Volvo XC40 Recharge (foto: Volvo)
Jedním z mála evropských modelů, do jehož přídi lze něco většího uložit, je Volvo XC40 Recharge (foto: Volvo)

Přední kufr tak nenajdete u modelů koncernu Volkswagen na nové platformě MEB (VW ID.3, ID.4, Škoda Enyaq iV, Audi Q4 e-tron, Cupra El Born), ale ani u velkého Mercedesu EQS. Oproti menšímu BMW i3 ničím takovým nedisponuje ani zbrusu nové BMW iX. U něj kupodivu dokonce lze otevřít kapotu jen v servisu, přičemž kupříkladu hrdlo pro nalévání směsi do ostřikovačů se nachází po vyklopení znaku BMW na kapotě. U všech těchto vozů zaplňuje prostor pod kapotou příslušenství vozu, chlazení, 12V baterie a různé filtry. Tesla a spol. ale ukazují, že to lze dělat i jinak.

Evropské automobilky to nejspíš činí z obav ohledně bezpečnosti. Jak ale ukazují nárazové testy, tak jsou všechny elektromobily v tomto směru bezpečné. Přední část vozu je bez motoru a zároveň je vyrobena z programovatelně deformovatelných ocelových a hliníkových nosníků. Díky tomu pak při nárazu dochází k efektivnějšímu pohlcení energie nárazu. Prostor je totiž buď prázdný, nebo zaplněný zavazadly, která se lépe deformují, než tuhý blok spalovacího motoru se skříní převodovky.

Jak ale ve svém videu popsal youtuber Salomondrin, umístění zavazadla do předního úložného prostoru může skýtat větší riziko odcizení. Tedy alespoň v případě automobilů Tesla. Kvůli bezpečnosti má totiž jejich kapota nouzové otevírání táhlem v nárazníku či za předním kolem. Je tomu proto, aby se tam bylo možné snadno dostat pro odpojení baterie v případě požáru. Dopředu tedy se rozhodně nedoporučuje u Tesel ukládat cennosti.

Na druhou stranu, při nouzovém otevření kapoty se rozezní alarm a spustí kamerový systém, který tyto americké vozy mají. Ten by vše natočil a šance na dopadení zloděje je tak o něco vyšší, než je obvyklé.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Oblíbené články

Témata