Americká automobilka Ford Motor a jihokorejský výrobce baterií SK Innovation investují ve Spojených státech 11,4 miliardy USD (247,7 miliardy Kč) do závodu na výrobu elektrického vozu F-150 a tří závodů na výrobu baterií. Investice má zatím největší výrobní investicí, jakou Ford za 118 let své existence oznámil, a urychlí jeho přechod k výrobě elektrických vozů.
Ford nyní očekává, že do roku 2030 budou mít elektrické vozy na jeho celosvětové výrobě podíl 40 až 50 procent. Původně počítal, že podíl bude 40 procent.
Ford plánuje ve spolupráci s jihokorejskou společností SK Innovation zvýšit do roku 2030 svou výrobní kapacitu v Severní Americe na 140 GW, a celosvětově na 240 GW. Ford odhaduje, že k tomu bude zapotřebí šest továren ve Spojených státech a deset ve zbytku světa.
Společnosti očekávají, že otevřením závodů vytvoří celkem 11 tisíc pracovních míst. Montážní závod spolu s jedním závodem na baterie se bude nacházet v Tennessee a celý komplex bude zhruba třikrát větší než sto let starý komplex Fordu v Dearbornu v Michiganu. Další dva závody na baterie budou ve státě Kentucky, uvedla provozní ředitelka severoamerické pobočky Fordu Lisa Drakeková.
Jihokorejská firma SK dodává baterie pro elektrické vozy mimo jiné automobilkám Ford Motor a Hyundai Motor. Závody na baterie má v USA, Maďarsku, Číně a Jižní Koreji. Dnes patří do „velké šestky“ výrobců, které vládnou trhu s bateriemi do elektromobilů, a dohromady dnes pokrývají více než 85 procent poptákvy.
Pořadí | Firma | Odběratelé | Výroba (v GWh) | Tržní podíl (v %) | Růst mezi lety 2016 a 2020 (v %) |
1 | Contemporary Amperex Technology Co. (CATL) | BMW, Dongfeng Motor Corp. Honda, SAIC Motor Corp. Stellantis, Tesla, Volkswagen Group, Volvo Car Group | 21,5 | 26 | 3400 |
2 | LG Energy Solution | General Motors, Groupe Renault, Stellantis, Tesla, Volvo, VW Group | 21,4 | 26 | 1193 |
3 | Panasonic | Tesla, Toyota | 14,1 | 17 | 214 |
4 | Samsung SDI | BMW, Ford, Stellantis, VW Group | 5,5 | 7 | 399 |
5 | BYD Co. | BYD, Ford | 5,5 | 7 | 113 |
6 | SK Innovation | Daimler, Ford, Hyundai, Kia | 3,4 | 4 | 226 |
7 | China Aviation Lithium Battery (CALB) | GAC Motor, Zhejiang Geely Holding Group Co. | 2,7 | 3 | 321 |
8 | Gotion High-Tech | Chery Automobile Co., SAIC, VW Group | 1,4 | 2 | 23 |
9 | Automotive Energy Supply Corp. (AESC) | Groupe Renault, Nissan | 1,4 | 2 | 46 |
10 | Ruipu Energy Co. (REPT) | Dongfeng, Yudo Auto | 0,6 | 1 | 100 |
Další | 4,2 | 5 | 122 | ||
Celkem | 81,6 | 100 | 355 |
S dalšími třemi továrnami v USA bude roční kapacita výroby baterií firmy SK v zemi činit zhruba 150 gigawatthodin (GWh). Jejím cílem je do roku 2025 zvýšit celosvětovou globální kapacitu výroby na 200 GWh ze současných 40 GWh.
Nejen Ford
Podobné plány mají i další automobilky, včetně těch amerických, které byly dlouhop považovány za „elektroskeptiky“. Především společnost General Motors na konci ledna 2021 překvapila. Její šéfka Mary T. Bara oznámila úplný přechod k „bezemisním“ vozům do roku 2035. Není to zrovna termín, který by byl „za rohem“, na druhou stranu jde o termín dobrovolný.
Spojené státy přitom (alespoň zatím) v tomto ohledu volnější legislativu než Evropská unie. Odráží to fakt, že politická shoda na přechod k elektromobilitě či jiným bezemisním typům pohonu je menší než v Evropě. Země je také producentem a čistým exportérem ropy a dalších fosilních paliv, na rozdíl od EU.
Ovšem firma svůj přechod k „čisté mobilitě“ firma oznámila jen den poté, co Biden podepsal nový tzv. exekutivní příkaz, který stanovil boj proti změně klimatu jako jednu z priorit jeho administrativy.
General Motors, který se snaží bojovat s dnes dominantními asijskými výrobci, staví v Ohiu a Tennessee továrny s celkovou kapacitou 70 gigawattů. To je dvojnásobek kapacity nevadské gigatovárny společnosti Tesla.
První „megatovárna“ GM by měla nést název Ultium Cells, který obsahuje anglické slovo pro články („cells“) a obchodní název technologie, na niž firma sází. Baterie Ultium by se měly v mnoha ohledech lišit od standardu, který vytyčily Tesla a společnost Panasonic.
GM pracuje s články v pytlících, ne válcovitými. Jde podle dostupných údajů o prostorově nejefektivnější řešení, které využívá 90 až 95 procent dostupného objemu baterie. Firma také od začátku míří na články s vysokou kapacitou. Zatímco největší článek Tesly, typ 4680, má kapacitu kolem 90 kWh, General Motors bude vyrábět moduly kapacitou cca 50 až 200 kWh v závislosti na typu vozu.
Nejvýkonnější moduly s kapacitou 200 kWh obsahují de facto ovšem dva články zapojené v sérii s celkovým napětím 800 voltů (V). Díky tomu se od začátku může počítat s možností rychlého dobíjení výkonem až 350 kW, což zhruba odpovídá tempu dobití na 150 kilometrů jízdy za 10 minut. Menší moduly pracují s napětím 400 V a nabíjení tedy bude omezeno maximálně na cca 200 kW.
S technologií známou zatím jako Ultium 1.0 by automobilka měla jednoduše řečeno dostat od stejného objevu mnohem více energie. GM uvádí, že baterie by měla mít cca o 60 procent vyšší energetickou hustotu než stávající baterie u modelu Bolt. Takové tvrzení je těžké ověřit, také není jasné, jak přesně výpočet probíhal.