Spolužití s elektromobilem je mnohem větším adrenalinem, než s běžným autem. Vyzkoušeli jsme si to prostřednictvím Peugeotu e-208, plně elektrické verze Evropského auta roku 2020. Ten je ideální ukázkou toho, kam až dospěla technika menších elektroaut.
Synonymem pro francouzské automobily byl v posledních desetiletích vznětový motor. Doba se ale mění a elektrický Peugeot e-208 je toho nejlepším příkladem. Elektropohonem disponuje sportovně laděná verze GT, která jakožto stylový model plní roli jakéhosi inovátora, který stojí navrch řady 208.
Po technické stránce patří malý Peugeot ke špičce své kategorie. Podobně jako sesterský Opel Corsa-e, model DS3 E-Tense či Opel Mokka-e na stejné platformě jeho elektromotor disponuje výkonem 100 kW (136 k).
Pro nabíjení trakční baterie s kapacitou 50 kWh (využitelných je kvůli zaručení životnosti pouze 45 kWh) lze využívat i stejnosměrné (DC) nabíjení výkonem až 100 kW. To je nejen v této velikosti elektroaut nadprůměrná hodnota. Obvyklým standardem je většinou jen poloviční. Dodejme ovšem, že „stovka“ je v praxi k dispozici jen po první pětinu dobíjecího procesu. S tím, jak se baterie zaplňuje, dobíjecí výkon rychle klesá.
Svezení s Peugeotem e-208 je velmi svižné. Při rozjezdu na malou chvíli pociťuji drobnou prodlevu plynového pedálu, ale potom již následuje plynulý zátah. Kopnutí do zad a takové pružné zrychlení, jaké u klasického auta této velikosti obvykle nezažijete.
Již za necelé 3 sekundy po rozjezdu tento francouzský hatchback jede rychlostí 50 km/h a dvojnásobek této hodnoty „umí“ za 8,3 s. Na semaforech s rychlostními kamerami si tedy musím dávat pozor, abych nebyli až příliš rychlí.
V režimu Sport mohu využívat plný výkon, zatímco v módu Normal je to jen 80 kW a v Eco dokonce jen 60 kW. Ani v něm není o dynamiku nouze. I v tom prostředním ale při rozjezdu za deště na hladké vozovce zjišťuji, že se není snadné vyhnout trakčním problémům předních kol. V tomto smyslu mají výhodu elektromobily se zadním pohonem.
Nepřátelé dojezdu
Obecně platí, že nejnižší spotřebu a nejdelší dojezd má elektromobil ve městě, okresky ho mírně sníží, a na dálnici „spadne“ o třetinu až polovinu. Jízdní dosah s plnou baterií je 340 km, přičemž spotřeba mi v praxi během teplých letních dnů průměrně vycházela na solidních 15 kWh/100 km, v ekomódu a s na spotřebu zaměřenou jízdou ji šlo při popojíždění po městě stáhnout na 12 kWh.
Nejvyšší rychlost je stejná jako u konkurence, tedy 150 km/h. V těchto rychlostech ale Peugeot e-208 již hodně „žere“. Rychlá jízda po dálnici je pro dojezd hotová pohroma. Na palubním počítači se objevují hodnoty okolo 23 kWh/100 km.
Reálný dojezd elektrických aut ale závisí nejen na stylu jízdy, zrychlení, typu jízdní trasy, ale i na venkovní teplotě. Mráz a zima, stejně jako velké horko také mají negativní vliv na dojezd, s čímž je třeba při plánování jízd počítat. V mrazu se tak u malého Peugeotu sníží až o 110 km, v horku i o 70 km. Ideální pro elektromobil jsou teploty okolo 20 stupňů Celsia. Klidná jízda přidá na průměrném dojezdu zhruba 5 %, sportovnější svezení naopak 10 % ubere.
Dlouhodobé zkušenosti uživatelů modelu e-208 podle serveru ev-database.org naznačují, že se podle rozličných podmínek pohybují v rozmezí 195 (zima, dálnice) až 415 km (město, počasí okolo 20 stupňů Celsia). Normovaný dojezd je okolo 340 km. To je v jízdním režimu Normal, pokud zvolíte Sport, máte k dispozici o 20 km méně, v módu Eco naopak o stejnou vzdálenost více.
Technika na úrovni, pozor na kabely
Při objednávání elektromobilu to chce vždy zvolit spíše větší baterii i lepší palubní nabíječku. Peugeot e-208 má ale jen jednu velikost baterie a na českém trhu se nabízí jen s lepší palubní třífázovou nabíječkou 11kW, tedy ideální stav. Již základní provedení je tak z hlediska techniky plnohodnotné. Dražší verze mají efektnější 3D přístrojový štít, lepší světla a více komfortních prvků, z hlediska jízdy je to však stejné.
Při objednávání elektromobilu je ale nutné si rovnou objednat všechny potřebné kabely, a pokud budete dobíjet doma, tak třeba přijde vhod i wallbox. V případě modelu e-208 je ve standardu jen nabíjecí kabel o výkonu 1,8 kW pro dobíjení z jednofázové zásuvky. Ta určitě někdy přijde vhod, ale v jejím případě získáte za hodinu jen 11 km dojezdu, z nuly do plna to tedy trvá cca 30 hodin. Přes víkend tedy v garáži či na svém dvorku můžete vesele dobíjet. Čím pomalejší dobíjení, tím se ostatně méně opotřebovává baterie.
V případě 11kW domácího wallboxu je ale tempo již 68 km/h. A pokud se vám podaří mít v dosahu rychlonabíječku, čas nabíjení výrazně zkrátíte: na 80 % kapacity se dostanete za půl hodiny. Dobíjíte tak tempem okolo 360 km/h. Ale pozor, bez zvýhodněného tarifu od energetické firmy nabíjení u rychlodobíjecích stanic není zrovna levné.
Z časových důvodů se většinou nevyplatí dobíjet nad 80 % kapacity baterie, neboť zbylá pětina se kvůli ochraně baterie dobíjí již pomaleji. Pokud ale zrovna jste někde, kde je rychlonabíječka, a vy víte, že tam budete hodinu něco vyřizovat, tak se to ale přesto vyplatí. Prostřednictvím na míru ušitými aplikacemi můžete stále na dálku kontrolovat stav nabíjení a včas zase vyrazit dál.
Řízení Peugeotu e-208 je vcelku zábavné, vše bylo nastaveno tak, aby měl majitel svého prvního elektromobilu pocit, že řídí běžnou dvěstěosmičku. Baterie v podlaze snižují těžiště a ani přes výrazný nárůst hmotnosti a snížený podvozek nemáte pocit nepohodlí. Vyšší hmotnost (1,5 t) si uvědomíte prakticky jen při rychlé změně směru.
Míru rekuperace můžete nastavit jen pomocí voliče. Ve standardním režimu D je minimální, auto prioritně využívá při jízdě setrvačnosti. V režimu B již zaznamenáte silnější účinek, ale přesto není nijak silný a jízda je stále plynulá. Ovládání prostřednictvím jednoho pedálu u e-208 k dispozici není, ale po chvíli dokážete s trochou předvídavosti auto ovládat s využitím decelerace. Rekuperace si trochu zvyku žádá, a to vzhledem k trochu odlišnému pocitu na brzdovém pedálu.
Spíše na leasing než hotově
Prakticky bezhlučný pohon vzbuzuje relaxovaný pocit za volantem. Tam si zásluhou možnosti velmi nízkého posazu pohodlně sednou i dlouháni. Zavazadelník je prakticky identický jako u klasických verzí, prostor pod podlahou je ale mnohem menší a část objemu „kufru“ zabírají kabely v praktickém obalu. To je nešvar celé řady elektromobilů a plug-in hybridů.
Cena Peugeot e-208 je stejně jako u jiných elektromobilů ve srovnání s podobně velkými auty se spalovacím motorem hodně vysoko. Ceny začínají na 790 000 Kč (e-Allure), nejvýše postavená verze e-GT Pack je pak za 875 000 Kč. Na druhé straně tento francouzský model ujede dál než ještě dražší Honda e či Mini Cooper SE.
K dispozici je ale i operativní leasing pro soukromé osoby. U základního provedení e-Allure na 36 měsíců/60 000 km je u Peugeotu e-208 pravidelná měsíční splátka 12 727 Kč, v případě smlouvy na 48 měsíců/80 000 km je to o necelých 400 Kč méně. V obou případech je to včetně zimních pneu a havarijního pojištění.
To by mohl být způsob, jak se elektrická auta mohou dostat mezi lidi. Doba se mění a není jisté, jak se bude vztah k vlastnictví auta vyvíjet. Pokud totiž vidí, že měsíční poplatek za takové auto jsou schopni platit, tak pro ně mnohdy není problém o elektrické verzi uvažovat. Navíc pokud ví, že na modrých zónách v Praze i jinde bez starostí zaparkují. A po doběhnutí leasingu si třeba vyberou nové auto a pokračují dál.