Tesla velký náskok před ostatní elektromobilní konkurencí: za své články a bateriové sestavy platí výrazně nižší ceny než její konkurenti. Tvrdí do nová analýza společnost Cairn Energy. Analytici také očekávají, že náskoky Tesly vydrží do konce tohoto desetiletí. S tím, že společnost General Motors, které přichází s poněkud odlišnou technologií, bude z náskoku Muskovy automobilky postupně ukrajovat.
„Tesla dupe na plyn. Považují tyto roky za klíčové a budují své kapacity,“ řekl Sam Jaffe, výkonný ředitel Cairn ERA. „Podívejte se, co dělají v Šanghaji a v Berlíně a teď v Austinu v Texasu. Přidávají jednu továrnu za druhou.“
Výrazně pod konkurencí
Jaffe tvrdí, že výhoda Tesly pramení nejen z úspor z rozsahu, ale také z neúnavné snahy Elona Muska snižovat náklady na baterie. Baterie jsou největšími výdaji na výrobu elektrických vozidel. Jejich cena je také hlavní důvod, proč podle statistiky serveru Edmunds.com průměrná cena elektrických vozidel prodaných v únoru v USA byla 53 392 dolarů. Průměrná cena vozů se spalovacím motorem byla 40 472 dolarů.
Dlouhodobá snaha o zlevňování dala podle analytiků Cairn Energy Tesle relativně velký náskok před konkurencí. Samozřejmě, jde do jisté míry o odhad, automobilky tyto ceny nezveřejňují a nepotvrzují. Tesla odmítla novinářům výpočty Cairn ERA okomentovat.
Tesla údajně v průměru platí za články, ze kterých pak celé „bateriové sady“ skládají, svým dodavatelům 142 dolarů za kilowatthodinu (kWh). Pro firmu vyrábí tři dodavatelé: Panasonic, LG Chem a CATL. Pro srovnání, GM platí údajně za své bateriové články v průměru 169 dolarů za kWh, zatímco průměr v průmyslu se má pohybovat kolem 186 dolarů za kWh.
Díky tomu má Tesla samozřejmě nižší cenu i za zkompletované baterie. Ty ji podle Cairns stojí v průměru 187 dolarů za kWh, zatímco sestavy GM vyjdou na 207 dolarů za kWh. A průměrná cena pro zbytek průmyslu by měla být kolem 246 dolarů za kWh.
GM na stopě
Zatímco výzkum Cairn ERA předpovídá, že Tesla zůstane do roku 2030 lídrem v nákladech na bateriové články a jejich soubory (tedy finální baterie). Předpovídá však také, že GM tuto mezeru zmenší a do konce desetiletí se s Teslou prakticky srovná. GM plánuje investovat do roku 2025 do vývoje svých elektromobilů 22 miliard dolarů. Příští rok se u Lordstownu v Ohiu otevře bateriová továrna provozovaná společnostmi GM a LG Chem.
Pro mnoho jiných automobilek bude snaha dohnat Teslu a GM ve snižování nákladů na elektromobily velkou výzvou. Jaffe říká, že některé automobilky, například Volkswagen, již v tomto směru investují potřebné, ale řada dalších ne. Podle amerického analytiky některé automobilky nebudou moci v elektromobilovém sektoru jednoduše konkurenceschopné. Problematický je podle něj v tomto ohledu především přístup japonských výrobců.