Indie se chce stát lídrem v oblasti elektromobility, zejména v oblasti u nás trochu opomíjených jednostopých vozidel. Ale v důsledku vlny závažných požárů baterií ovšem zároveň stoupá nedůvěra k vozidlům na elektřinu, uvádí agentura Bloomberg.
Indická sociální média jsou plná videí hořících skútrů na baterie. Minulý měsíc zemřeli otec s dcerou z jedné rodiny, když se nadýchali zplodin ze vzníceného – a zbrusu nového – skútru od společnosti Okinawa Autotech. Motorka začala hořet, když se přes noc doma nabíjela.
Na jiném videu hoří koloběžka Ola Electric Mobility ve městě Pune na západě země. A na ještě dalších hoří asi 40 dvoukolových vozidel od společnosti Jitendra během přepravy v kontejneru.
Tyto incidenty vyvolaly v mnoha Indech obezřetnost vůči elektrickým vozidlům, píše News India Times. Počet lidí, kteří uvedli, že by si elektrický skútr nekoupili kvůli obavám o bezpečnost a výkon, se od září do března 2022 zvýšil osminásobně na 17 %. Ukázal průzkum provedený společností LocalCircles, který byl proveden na 11 500 spotřebitelích. Pouze 2 % lidí si podle průzkumu pravděpodobně koupí elektrický skútr v nadcházejících šesti měsících.
Vlna ohnivých nehod přichází právě v době, kdy se Indie, třetí největší světový producent skleníkových plynů, snaží dostat na silnice více elektrických vozidel. Mnoho spotřebitelů se již nyní zdráhá přejít z automobilů a motocyklů se spalovacími motory kvůli vysokým počátečním nákladům na elektromobily a nedostatku dobíjecích stanic v zemi.
Indie už i tak měla problém dohnat země, jako jsou Čína a USA, ve kterých došlo k poměrně významnému posunu směrem k postupné elektrifikaci dopravního parku. Podle údajů BloombergNEF bude v Číně do roku 2040 přibližně 77 % ročního prodeje osobních vozidel na elektrický pohon, zatímco v Indii to bude jen 53 %.
Rychle na trh!
„Když slyším o takových událostech, říkám si, proč bych měl jít do elektromobilu. Raději si koupím nové benzinové,“ řekl podle New India Times Santhosh Kumar, který sám má elektrokolo Ola, ale nyní na něj pohlíží s určitou opatrností. „Chci se podílet na revoluci elektrických vozidel a zastavit znečištění, ale nic není důležitější než bezpečnost mé rodiny a dětí,“ řekl zase pro novináře 36letý muž z Čennaje.
Požáry také vyvolaly debatu o závislosti Indie na dovozu automobilových dílů, které se pak montují na místě. Obavy panují z toho, že výsledné elektrické skútry nejsou od základu navrženy pro extrémní podnebí v zemi – v hlavním městě Dillí teploty běžně stoupají na 48 stupňů Celsia – ani pro její infrastrukturu.
Indické silnice jsou také notoricky známé počtem výmolů a děr. To se samozřejmě podepisuje na technickém stavu vozidel a způsobuje časté potíže s odpružením. Indie v současné době dováží většinu komponentů pro elektromobily z Číny, a tamní výrobci nemají plnou kontrolu nad kvalitou a spolehlivostí používaných dílů.
Podle Rahula Mishry, partnera poradenské společnosti Kearney, je indický trh s elektromobily v plenkách. Je zaplaven začínajícími firmami, které spěchají s uvedením elektrických skútrů na trh, a ne všechny z nich procházejí nezbytným přísným testováním v nejrůznějších povětrnostních podmínkách.
Tlak na splnění očekávání investorů, potřeba zkrátit dobu uvedení na trh a řízení vnímání zainteresovaných stran znamená, že někteří z nich ještě plně nevybudovali kapacity v oblasti vývoje, výroby, prodeje a poprodejních služeb, a tak se snaží prokázat stejnou úroveň vyspělosti jako zavedené automobilky, uvedl.
„Přijít s prototypem je jedna věc, ale prodávat ho na trhu v komerčním měřítku jako zavedená automobilka je něco úplně jiného,“ řekl indickém novinářům Mishra a dodal, že jak zavedené automobilky, tak začínající společnosti musí důsledně prokazovat, že bezpečnost je v případě elektromobilů „neoddiskutovatelná“.
My to děláme
Společnost Ola, která se zavázala postavit největší továrnu na výrobu skútrů na světě, dodržuje „velmi vysoké“ regulační standardy a zkoumá příčiny nehod, uvedl na otázku novinářů její zakladatel Bhavish Aggarwal. Společnost Ola se sídlem v Bengalúru, za níž stojí skupina SoftBank Group Corp., minulý týden uvedla, že po vyšetřování požárů vozidel stáhne z trhu sérii 1 441 skútrů.
Společnost Okinawa ve svém prohlášení pro agenturu Bloomberg uvedla, že stáhla 3 215 kusů svých elektrických skútrů PraisePro, aby odstranila problémy související s bateriemi. Doplnila také, že společnost dodržuje všechny testovací normy stanovené vládou.
U strojů se bude ověřovat pevnost konektorů baterie a případně budou bezplatně opraveny v prodejnách, uvedla společnost. Okinawa, na tržní podíl druhý největší indický výrobce elektrických dvoukolových skútrů, obvinila z požáru, který jsme zmínili na začátku, samotné uživatele. Požár na jejích vozidle vznikl údajně v důsledku zkratu, který byl důsledkem nesprávného nabíjení.
Společnost Jitendra EV autorům indického článků neodpověděla na e-maily s žádostí o komentář. Další společnost Pure EV, jejíž skútr byl zachycen na videu s hustým oblakem šedého a bílého kouře vycházejícího ze zadní části, na žádosti o komentář rovněž nereagovala.
Něco se musí změnit
Tyto nehody přinejmenším odstartovaly některé reformy v začínajícím indickém odvětví elektromobilů. Ministr silniční dopravy Nitin Gadkari slíbil, že přijme nové normy, aby se vypořádal s požáry. Ty jsou pravděpodobně způsobeny přehříváním lithium-iontových baterií, kterýžto problém horké indické podnebí pouze zhoršuje.
Elektromobily by měly být certifikovány až poté, co projdou revidovaným systémem testování bateriových sad a článků, uvedl indický ministr. Do té doby by výrobci automobilů měli být „obezřetní“, pokud jde o používané články, a v případě zjištění výrobních vad by měli výrobky stáhnout.
Podle Mitula Shaha, analytika společnosti Reliance Securities, si široce medializované požáry mohou rovněž vynutit určitou racionalizaci v odvětví, přičemž přežijí pouze kvalitnější společnosti. Zatímco starší výrobci automobilů vědí, jak je důležité, aby byl výrobek spolehlivý a „blbuvzdorný“, mladé společnosti si neuvědomují, že je obtížné získat zpět ztracenou image značky. Spotřebitelé ne vždy dají dané značce druhou šanci.
Indie není jediným trhem, kde došlo k požárům baterií. Automobily Tesla se dostaly pod drobnohled v Číně poté, co v několika případech došlo při havárii k poškození baterií. General Motors musel stáhnout asi 142 000 vozů Chevrolet Bolt poté, co některá vozidla vzplála při parkování v garážích nebo na příjezdových cestách.
V Číně úřady oznámily novou normu pro bateriové modely dvoukolových vozidel, podle níž budou do roku 2025 vyřazeny desítky milionů nevyhovujících vozidel, řekl pro agenturu Bloomberg výkonný ředitel Horace Luke společnosti Gogoro. Gogoro je tchajwanský startup vyrábějící elektrické skútry, který na začátku tohoto roku oznámil spojení se společností Foxconn ve snaze expandovat do Indonésie.
Podle Luka by indická vláda měla povzbudit startupy, aby se zaměřily na výzkum a vývoj bezpečnějších baterií. „Vývoj technologií a řízení baterií je třeba brát velmi vážně,“ řekl Luke. „Je důležité si uvědomit, že ne všechny elektromobily nebo baterie jsou stejné, a pokud se při jejich vývoji postupuje nedůsledně, mohou být spotřebitelé vystaveni potenciálním nezaviněným bezpečnostním problémům.“
Tváří v tvář potenciálu trhu o velikosti Indie, země s přibližně 1,4 miliardami obyvatel, kde se za 12 měsíců do března prodalo přibližně 231 tisíc elektrických skútrů, se to však možná snáze řekne, než udělá.
„Na rychle rostoucím trhu je pokušení uvést na trh výrobky rychle – dříve, než dozrají – velmi silné,“ řekl Ravneet Phokela, obchodní ředitel společnosti Ather Energy Pvt, dalšího začínajícího výrobce elektrických koloběžek (u jejich strojů zatím nebyl doložen žádný požár). Podle něj mohou požáry vypuknout kvůli vadnému balení článků a špatně navrženým systémům tepelného managementu, které jsou zodpovědné za odvádění tepla. „Je to nebezpečné pokušení, kterému je těžké odolat.“