Zachránit silnice by mělo nákladní e-kolo

Koncept elektrického nákladního kola Re:Move společnosti Polestar (foto Polestar)
Koncept elektrického nákladního kola Re:Move společnosti Polestar (foto Polestar)

Lidé v doručovatelské branži vědí něco, co byste nejspíše neuhodli. Auta jsou rychlá, ale nákladní kola jsou rychlejší – až o 60 % rychlejší při doručování zásilek ve městech, a to bez emisí výfukových plynů.

Samozřejmě je těžké si představit, že by vaše zásilky Amazonu, UPS a FedEx doručoval někdo, kdo funí do pedálů. Ale co kdyby místo toho měli svižné elektrické kolo… vyrobené jedním z nejzajímavějších startupů v oblasti elektromobilů na světě?

To je myšlenka, která stojí za projektem Re:Move. Jedná se o elektrické nákladní kolo, nebo možná povoz? Prototyp vytvořila švédská společnost Polestar ve spolupráci s designérem Konstantinem Grcicem, výrobcem hliníku Hydro a společností Cake vyrábějící elektrické motocykly. 

Společnost Polestar sice neslibuje, že Re:Move bude skutečně uveden na trh, ale podle Co.Design do jeho vývoje nadále investuje. (Polestar také na základě této práce vyvíjí několik patentů, které by vyjádření firmy pro server FastCompany mohly být využity v budoucích projektech).

Tříkolka má odhalený hliníkový rám připomínající produkty společnosti Apple. Je to v podstatě velká plochá plošina na kolech, která je schopna uvézt až 400 kg při rychlosti 15 km/h. Řídíte ji tak, že se postavíte na zadní část a řídíte ji pomocí řídítek stejně jako kolo, doplněné integrovaným plynem a brzdou. Re:Move je konstruován tak, že při zatáčení elektrické řízení naklání celé vozidlo do zatáček.

Skutečnou zajímavostí však je, že toto vozidlo je široké pouze 2,5 metru, což znamená, že s ním lze ve většině zemí jezdit v jízdním pruhu pro kola – teoreticky tak omezíte pouliční provoz nákladních vozů. Pozoruhodné je, že baterie Re:Move je jen asi 1/40 velikosti baterie v elektromobilu. S investicí do baterie jednoho standardního elektromobilu byste tedy mohli postavit doslova 40 vozítek Re:Moves.

Koncept elektrického nákladního kola Re:Move společnosti Polestar (foto Polestar)
Koncept elektrického nákladního kola Re:Move společnosti Polestar (foto Polestar)

Kýžená náhrada? 

Alternativa k dodávkovým vozům by si mohla najít v nízkouhlíkové ekonomice své místo. Podle zprávy Světového ekonomického fóra z roku 2020 vzroste bez zásahu počet dodávkových vozidel ve 100 největších městech světa v příštím desetiletí o 36 %. 

Výsledné emise CO2 z doručování tak vzrostou o 32 %. A aby toho nebylo málo, další dopravní zácpy prodlouží průměrné denní dojíždění do práce o 11 minut. Cestou do práce se budeme dusit ve znečištění, pokud nevymyslíme jiný způsob doručování zásilek, jako je Re:Move.

Otázkou nyní je, co by se stalo, kdyby Prahu s její nepříliš rozvinutou sítí cyklostezek zaplavila Alza či Mall.cz flotilou elektrokol? Aby v brzké době nebyli překvapeni…

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Oblíbené články

Témata