Praha před pár dny odsouhlasila realizaci dalších dílčích kroků v oblasti rozvoje dobíjecí infrastruktury pro elektromobily. Město chce do roku 2025 zprovoznit alespoň 750 dobíjecích stanic. Do roku 2030 jich má být dokonce 4 500.
Vrcholní politici v Praze udělali ještě před nedávnými komunálními volbami další důležitý krok v oblasti elektromobility. Rada hlavního města Prahy projednala důležitý dokument „Realizace dobíjecí infrastruktury na území hl. m. Prahy“, který byl zpracován ze strany městské firmy Operátor ICT proto.
Rada projednávala v souvislosti s dobíjecí infrastrukturou dva možné modely spolupráce se soukromým sektorem a v souvislosti se získanými zjištění se rada hlavního města Prahy rozhodla pro realizaci takzvané koncesní varianty. V úvahu před tím přicházel i společný podnik s nefinančním podílem města (joint venture), který ale nakonec nebyl zvolen jako prvořadé řešení. Při zhodnocování situace kolem dobíjecí infrastruktury vycházel podnik Operátor ICT z předběžných tržních konzultací.
Vídeň nebo Amsterdam jako vzor
„Dnes jsme schválili přípravu varianty koncese, která i ze srovnání Operátora ICT vycházela jako výhodnější. Znamená to, že dodávku, instalaci a provoz dobíjecích stanic zajistí koncesionář a po skončení koncese mohou být převedeny na hlavní město. Naším cílem je zprovoznit 750 dobíjecích stanic do roku 2025 a 4500 do roku 2030. Podpora elektromobility v námi navrženém scénáři respektuje cíle stanovené v Klimatickém plánu Prahy i ve Strategii udržitelné mobility. Vycházíme také ze zkušeností mnoha evropských měst, jako je Vídeň, Hamburg, nebo Amsterdam,” řekl před několika dny Zdeněk Hřib jako primátor hlavního města Prahy.
Rozhodnutí hlavního města Prahy jde ruku v ruce s čerstvě ohlášeným krokem ministerstva životního prostředí. To totiž chce značně podpořit rychlejší schvalování zákonů pro bezemisní a nízkoemisní výrobu, prodej elektroaut i dotace na výstavbu dobíjecích stanic. Těch rychlonabíjecích by mělo na území České republiky vzniknout do roku 2025 asi 800 a stát by takové operace měly vyjít na asi pět miliard korun. I proto se Praha rozvoji potenciálu pro elektromobilitu už od roku 2019 systematicky věnuje.
Příprava na evropskou legislativu
„Od začátku roku 2019 se pod mým vedením nad tématem rozvoje dobíjecích stanic scházela expertní skupina složená ze zástupců městských společností, odborů magistrátu, zástupců městských částí a externích odborníků. Na základě jejích doporučení vypracovala městská společnost Operátor ICT soubor podkladů včetně ekonomické rozvahy a dnešním rozhodnutím jsme se posunuli o krok blíže vlastní realizaci dobíjecích stanic. Praha se tak připravuje na zákaz prodeje aut se spalovacími motory od roku 2035. Evropské i světové automobilky se postupně odklánějí od výroby automobilů se spalovacími motory a významně investují do rozvoje elektromobility,” říká Jaromír Beránek, předseda Výboru pro IT a Smart City.
Pozitivně celou realizaci vnímá i městská firma Operátor ICT, která směr pražské elektromobility nastavila. To potvrdil i Petr Suška, který je ve zmíněné městské firmě ředitelem úseku Smart City, inovací a projektového řízení.
„Rozvoj elektromobility je výzvou, na kterou musí být Praha připravená, aby na svém území zajistila realizaci dobíjecí infrastruktury, a to v souladu s Generelem rozvoje dobíjecí infrastruktury v hlavním městě Praze do roku 2030, který jsme v loňském roce pro Prahu připravili. V započaté práci budeme pokračovat dále a v následujícím období se budeme soustředit na přípravu jak provozního modelu, tak obslužného IT řešení,“ řekl.
Matej Šandor jako místopředseda představenstva městského podniku Operátor OICT k tomu dodal, že ambicí hl. m. Prahy je zajistit veřejné dobíjení rychle, efektivně, přívětivě pro uživatele a s přiměřenou cenou za odebranou elektřinu. Proto budou v rámci realizace využity stávající prostředky, což jsou kapacity veřejných parkovacích stání na území metropole a v blízké budoucnosti i EV-ready lampy veřejného osvětlení.
Aby byl přechod na elektromobilitu v dalších letech ještě hladší, chce ministerstvo životního prostředí do hry dostat více dotační politiku. V programu „čistá mobilita“ by MŽP rádo rozdělilo asi 600 milionů korun, a to právě i na pořízení elektromobilů či dobíjecích stanic. Ministerstvo životního prostředí zároveň počítá s tím, že bude přispívat na změnu technologií a nákup elektroaut pro veřejný a neziskový sektor.