S kabelem do terénu: Jak elektrický pohon pomáhá off-roadům

Dobíjecí verze legendárního Jeepu Wrangler existuje jen v delší pětidveřové verzi. (foto Vladimír Löbl)
Dobíjecí verze legendárního Jeepu Wrangler existuje jen v delší pětidveřové verzi. (foto Vladimír Löbl)

Terénní auta „do zásuvky“ přestávají být něčím výjimečným. I legendární Jeep Wrangler si v nejnovějším provedení 4xe vozí kabel, aby se mohl pravidelně dobíjet.

Součástí plug-in hybridní soustavy je totiž u tohoto amerického terénního nezmara kromě přeplňovaného zážehového čtyřválce 2,0 l s výkonem 272 koní i elektromotor disponující 145 koní, zabudovaný do nové osmistupňové převodovky. Současně nechybí ani startér-generátor spojený řemenem s klikovým hřídelem spalovacího agregátu. Celá tato soustava dává k dispozici velmi solidní výkon 380 koní a točivý moment 637 Nm. A v praxi je to hodně znát.

Ačkoliv je dobíjecí verze Wrangleru oproti dřívější benzinové o více než 300 kg těžší, dynamika je výborná. Neohrabaně vypadající hranatý off-road zvládne s elektrickou asistencí stovku za výtečných 6,5 s a za ideálních podmínek dokáže jet jen na elektřinu rychlostí 130 km/h. To se ale hranatá karoserie již projevuje výrazným aerodynamickým hlukem.

Vítaná pomoc v terénu

Elektromotor dobře vykrývá hluchá místa spalovacího agregátu, a to zejména při rozjezdu a pomalé jízdě. Okamžitě dostupný točivý moment elektromotoru je navíc vítaným benefitem v opravdovém terénu. I bez použití redukce tak i při pomalé jízdě terénem máte stále k dispozici dostatek síly.

Wrangler 4xe zvládne těžký terén, ale s dostatečně nabitou baterií se s ním můžete projíždět na Václaváku jen na elektřinu. Na pražských modrých zónách s ním ale bezplatně nezaparkujete, na elektrické značky nemá nárok, což by ale ostatně asi ani nikdo neočekával.

Uváděného jízdního dosahu na elektřinu 44 km dosáhnete jen výjimečně, reálných je tak 30 až 35 km. Opětovné doplnění „šťávy“ z domácího wallboxu trvá z nuly do plna jen dvě a čtvrt hodiny. Kabely se bohužel bezprizorně válí v zavazadlovém prostoru, který je ale naštěstí s objemem 548 litrů dostatečně velký.

Kapalinou chlazená baterie o užitečné kapacitě 14,7 kWh je pod zadními sedadly dobře chráněna před kameny a vodou při jízdě terénem. Do kratší verze by se baterie nevešla, v Evropě se tedy již nenabízí. I v pětidveřové verzi se její existence postarala o zmenšení palivové nádrže z 80 l na 65 l. Při spotřebě mezi 10 a 12 l/100 km je ještě tak akorát. Výše spotřeby paliva je samozřejmě přímo úměrná frekvenci nabíjení.

Kromě čistě elektrické jízdy je máte k dispozici i hybridní mód, který rovněž využívá elektromotor. V režimu e-Save část energie ze spalovacího motoru dobíjí baterii pro pozdější využití, ale jen do 80 % kapacity baterie. Spotřeba ale poté stoupne o 2 až 3 litry.

Starý pes s novými kousky

Wrangler 4xe působí nadále hodně „dřevorubecky“ a jeho kabina je o poznání stísněnější než u průměrného středně velkého SUV. Prostor na nastupování je poměry malý a vystouplé prahy dosti překáží zejména při vystupování. Za volantem se ale sedí pohodlně, samotné řízení však neposkytuje nějakou velkou směrovou stabilitu. Přes robustní podvozek s žebřinovým rámem a tuhými nápravami si zásluhou balonových pneumatik užijete dostatek komfortu. A pokud máte zapojený jen pohon zadních kol, tak má tento Jeep i obstojné manévrovací schopnosti. Kdo by to býval řekl, že tento starý pes tak dobře naučí novým kouskům, a z modelu do těžkého terénu se nakonec stane vůz, který dokáže tiše bzučet velkoměstskými bulváry!

Laso zásuvkám z nabídky Jeepu hází i civilnější modely Renegade a Compass, které si rovněž připnuly štítek 4xe. Ty se ale oproti Wrangleru nevyrábí v USA, ale v italském Melfi. V jejich případě přední kola pohání plug-in hybridní ústrojí se čtyřválcem o objemu 1,4 litru, které dosahuje výkonu 130 nebo 180 koní. V případě modelů Renegade a Compass již značky EL můžete mít, těžší terén jim je ale zapovězen. Na cestě na evropský trh je navíc i Jeep Grand Cherokee 4xe s technikou z výše popsaného Wrangleru.

Do roku 2025 chce přitom Jeep nabízet dobíjecí hybrid již ve všech svých modelových řadách. Již v příštím roce se navíc v Evropě začne vyrábět první čistě elektrický Jeep Avenger. Další vývoj v případě bezemisních modelů této americké značky naznačují nové koncepty Recon a Wagoneer S.

Také Land Rover již nabízí plug-in hybridní verzi modelu Defender a Mercedes-Benz navíc vyvíjí čistě elektrickou třídu G se čtveřicí elektromotorů. V USA si kromě Hummeru EV, který ve vrcholové specifikaci pohání trojice elektromotorů s 1000 koní a stovku zvládne za 4 s, lze koupit například plně elektrický model Rivian R1S, zatímco Tesla Cybertruck se stále odkládá.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Oblíbené články

Témata