Paříž bude mít novou atrakci: téměř pět kilometrů dlouhou lanovku

Plánovaná podoba pařížské Cable 1 (foto Ile de France mobilités)
Plánovaná podoba pařížské Cable 1 (foto Ile de France mobilités)

Paříž bude mít novou turistickou atrakci a zajímavý prostředek pro dopravu po městě: francouzská metropole by se toti ž měla dočkat své první městské lanovky.

Plány na výstavbu 4,5 kilometru dlouhé lanové dráhy, která by spojila různá předměstí na jihovýchodě Paříže s pařížským metrem, jsou v plném proudu a její výstavba by měla začít ještě letos. Projekt za sebou má prošel předběžnou studií proveditelnosti.

Projekt „Cable 1“ (zkracovaný někdy na C1), jehož otevření je naplánováno na rok 2025, by měl vést z pařížského předměstí Villeneuve-Saint-Georges do stanice Pointe du Lac v Creteil v regionu Île-de-France. Cesta v kabince by měla trvat pouhých 17 minut, tedy méně než polovinu času, který by cesta trvala autobusem.

Lanovka bude mít 33 bílých stožárů, které mají „harmonicky splynout“ s krajinou. Cena lanovky 1 se odhaduje na 132 milionů eur (přibližně 3,3 miliard korun) a očekává se, že bude denně obsluhovat přibližně 11 tisíc osob lidí, přičemž ve špičce bude mezi kabinami 30 sekund. Každá kabina bude mít místo maximálně pro 10 cestujících. Podoba lanové dráhy pochází z z dílny architektonického studia Atelier Schall.

Plánovaná podoba stanice Emila Zoly na trase pařížské Cable 1 (foto Ile de France mobilités)
Plánovaná podoba stanice Emila Zoly na trase pařížské Cable 1 (foto Ile de France mobilités)

Do kopců

Městké lanovky jsou tradičním prostředkem dopravy po městech, byť často opomíjeným. Ve Francii například systémy lanové dráhy provozují města jako Brest a Grenoble (který leží v alpském údolí, takže tam lanovka dává eminentní smysl). Cable 1 by v případě schválení byla první pro Paříž, několika dalších projektů lanovek je však v současné době v různých fázích vývoje.

Lanovka 1, která byla poprvé navržena v roce 2008, byla považována za nezbytnou vzhledem ke kopcovitému terénu městké části Creteil. I když se v této části Velké Paříže nachází také vysokorychlostní železniční trať a dálnice, terén brání rozvoji tradičních dopravních systémů.

„Veřejná doprava v Ile-de-France, regiony Ile-de-France a departement Val-de-Marne se v roce 2016 rozhodly doplnit řešení veřejné dopravy o nový inovativní nástroj, který nabídl obyvatelům Île-de-France na jejich síti první linku městské lanové dopravy v regionu,“ říká Laurent Probst, generální ředitel společnosti IDF Mobilites podle zpravodajské stanice CNN. „Skvělý návrh skupiny vedené společností Doppelmayr France umožní během pouhých čtyř let více než 11 000 lidem denně ušetřit spoustu času, pohodlí a možná i trochu snít v horách,“ dodal.

Stanice Emile Combeho na trase Cable 1 (foto Ile fe France mobilités)
Stanice Emile Combeho na trase Cable 1 (foto Ile fe France mobilités)

Lanovka 1 bude obsluhovat celkem pět zastávek: Temps Durables a Emile Combes v Limeil-Brévannes, Emile Zola ve Valentonu a Bois Matar ve Villeneuve-Saint-Georges, s konečnou stanicí v Pointe du Lac v Créteil, která se nachází kousek od linky metra 8. Každá stanice bude jen jednopatrová, aby byl systém pro cestující „stoprocentně přístupný“.

Paříž není jediným evropským městem, které zavádí systém lanovek. V loňském roce dal Amsterdam zelenou 1,5 kilometru dlouhé lanovce, která bude jezdit přes řeku IJ a v roce 2025, kdy bude zprovozněna, spojí Amsterdam-West a Amsterdam-Noord.

V Londýně se lanovka postavená přes řeku Temži od svého otevření v roce 2012 snaží přilákat pravidelné cestující a jen díky lukrativní sponzorské smlouvě, která brzy vyprší, se jí podařilo zabránit vyčerpání financí na městskou dopravu.

Plánovaná podoba stanice Emila Zoly na trase pařížské Cable 1 (foto Ile de France mobilités)
Plánovaná podoba stanice Emila Zoly na trase pařížské Cable 1 (foto Ile de France mobilités)

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Oblíbené články

Témata