V Praze začal jezdit první z plánované flotily elektrobusů. Město připravuje i návrat trolejbusů

Hlavní město Praha a jeho dopravní podnik zahájily nový rok, co se týče elektromobility, poměrně odhodlaně: do provozu byl nasazen nový elektrobus Škoda E’CITY a začalo se s výstavbou trolejbusové tratě, která by měla být předzvěstí návratu trolejbusové dopravy do hlavního města. Trolejbusy totiž v Praze již jezdily, konkrétně mezi lety 1936 a 1972.

Elektrobus Škoda E’CITY, který Dopravní podnik hlavního města Prahy nasadil do ostrého provozu v polovině ledna, je zbrusu nový model z dílny skupiny Škoda Transportation a Praha je jeho úplně prvním provozovatelem. Celkem by měl pražský dopravní podnik získat 14 těchto vozidel – zbývajících 13 převezme již počátkem února a postupně budou uváděny do pravidelného provozu. Díky těmto vozidlům pražský dopravní podnik ročně ušetří cca 252 000 litrů nafty a vyprodukuje o zhruba 714 tun méně emisí CO2.

Dodávku elektrobusů realizuje skupina Škoda Transportation ve spolupráci se sesterskou společností Temsa, která dodala karosérii na základě zadané specifikace. Její výroba proběhla v Turecku. K tomu Škodovka přidala kompletní vlastní elektrovýzbroj včetně baterií a pantografu. Celá montáž i kompletní zkoušky pak probíhaly v plzeňské továrně, zkušební provoz pro homologaci vozidla v ulicích Plzně a nejbližšího okolí

Elektrobusy Škoda E’CITY jsou zajímavé tím, že disponují unikátním řešením s dvoupólovým dobíjením a galvanicky izolovaným nabíječem na voze. Nabíjecí výkon může dosáhnout až 150 kW. Nabíjení probíhá pomocí pantografu na konečných zastávkách ze stávající tramvajové sítě nebo v prostorech garáže pomocí dvoupólového pantografu umístěného na vozidle a on-board galvanicky izolovaného nabíječe přímo ze sítě 600 V / 750 V DC. Nabíjení trvá 15 až 30 minut, přičemž doplněna je jen část celkové kapacity baterie. Výhodou tohoto řešení je ideální kontrola energetické bilance vozu a hlavně nízké náklady na dobíjecí infrastrukturu. Nabíjet lze také formou plug-in, tedy ze zásuvky, přes noc v autobusovém depu. Klimatizace i vytápění jsou také řešeny čistě elektricky.

Motor nového elektrobusu má maximální výkon 160 kW a vozidlu umožňuje jet rychlostí až 80 km/h. Na jedno nabití má elektrobus garantovaný dojezd přes 100 kilometrů po celou dobu navržené životnosti baterií, a to včetně vytápění nebo chlazení interiéru.

Elektrobus je vybaven moderním informačním a odbavovacím systémem včetně automatického počítání cestujících a zařízení pro nevidomé. Nechybí ani kamerový systém pro bezpečnost cestujících.

Celková hodnota této veřejné zakázky dosáhla 207 milionů korun, přičemž 85 procent uznatelných nákladů pokryjí dotace Evropské Unie z Operačního programu Praha – pól růstu ČR.

Bez emisí a bez hluku

„Začátek letošního roku je pro nás skutečně ve znamení elektromobility. V pondělí (10. 1. 2022, pozn. red.) jsme začali stavět infrastrukturu pro první regulérní trolejbusovou linku v Praze z Palmovky do Miškovic a dnes (14. 1. 2022, pozn. red.) můžeme oznámit, že se nám podařilo pro ni vysoutěžit dodávku 15 kloubových bateriových trolejbusů. První moderní trolejbus začne ve zkušebním provozu jezdit v trase linky 140 nejpozději na konci roku 2022,“ řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

Podle Scheinherra mají městské autobusy v některých úsecích momentální spotřebu i více než 50 litrů nafty na 100 km. S tím je samozřejmě spojena obrovská emisní, ale i hluková zátěž. Oba tyto problémy by měly nové bezemisní bateriové trolejbusy odstranit.

Výběrové řízení na výrobu 15 nových bateriových kloubových trolejbusů vyhrála společnost SOR Libchavy s vozidlem SOR TNS 18 a s elektrovýzbrojí od firmy Cegelec. Pražský dopravní podnik plánuje nasadit první trolejbusy na linku z Palmovky do Miškovic, jejíž infrastruktura se aktuálně již staví.

Vizualizace trolejbusu SOR TNS 18, jemuž elektrovýzbroj dodá firma Cegelec (Autor vizualizace: SOR Libchavy)

O 80 milionů levněji

Dopravní podnik v tendru obdržel celkem tři nabídky, kromě vítězné také od společností Carrosserie HESS a Škoda Electric. Celková cena zakázky je 220,4 milionu korun, tedy o bezmála 80 milionů korun nižší, než byl původní předpoklad.

Pražský dopravní podnik bude vůbec prvním provozovatelem bateriových kloubových trolejbusů SOR TNS 18 v konfiguraci s elektrovýzbrojí od společnosti Cegelec a zmíněná linka Palmovka – Miškovice bude první, na které budou tyto trolejbusy jezdit.

„Dopravní podnik hlavního města Prahy je náš významný zákazník. Přímá účast na obnovení trolejbusové dopravy v Praze je pro naši společnost nesmírně prestižní záležitostí, vždyť tento projekt sleduje bez nadsázky odborná veřejnost v celé Evropě. Těšíme se, že naše parciální trolejbusy typu SOR TNS 18 budou v české metropoli reprezentovat ryze český výrobek. Zároveň je vítězství v Praze naším prvním samostatným projektem na dodávku nových trolejbusů,“ dodal Filip Murgaš, obchodní ředitel a jeden z jednatelů společnosti SOR Libchavy.

Splněný sen

Dodavatelem elektrické výzbroje pro nové trolejbusy bude společnost Cegelec, která má své sídlo a výrobní závod v Praze, takže kontrakt má vliv i na zaměstnanost technických profesí v hlavním městě. „Jsme přesvědčeni, že trolejbusy jsou nejlepším řešením městské elektromobility, takže jim věnujeme patřičnou pozornost. Vozidla pro Prahu budou vybavena naší poslední generací elektrických výzbrojí. Zakázka pro hlavní město je obrovský úspěch naší firmy a pro mě osobně i jisté zadostiučinění a splněný sen,“ uvedl Libor Hinčica, ředitel obchodu a marketingu společnosti Cegelec.

Výkon trakčního elektromotoru nového trolejbusu činí 240 kW, maximální rychlost vozidla je 65 km/h. Kapacita trakční baterie dosahuje 106 kWh, přičemž vozidlo pouze s její pomocí musí být schopno ujet minimálně 12 km, a to i při použití topení nebo klimatizace a při plném obsazení vozidla a zastavování ve všech zastávkách.

Trolejbusy budou vybaveny i kamerou snímající trolejbusové sběrače. Součástí dodávky bude rovněž systém energetického managementu, který dopravnímu podniku umožní vzdálené sledování, řízení a plánování nabíjení a vyhodnocování provozu z energetického hlediska. Sledovat se tedy bude stav baterií, průběh nabíjecích cyklů včetně hodnoty nabíjecího proudu nebo potřebný dojezd.

První trolejbus by měl na zmíněné trase zahájit zkušební jízdy letos na podzim.

Related Posts

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.