05. 10. 2022
|
emovio.cz logo

Elektrický „tank“ jede k zákazníkům. S bateriemi v pytli

Slavnostní dokončení prvního elektrického vozu Hummer (VIN končící na 001) (foto GM)
Slavnostní dokončení prvního elektrického vozu Hummer (VIN končící na 001) (foto GM)

Americká automobilka General Motors (GM) zahájila dodávky elektrické verze známého terénního vozu Hummer. V USA vyjde zhruba na 110 tisíc dolarů, tedy 2,5 milionu korun. Lidový tedy rozhodně není.

Společnost General Motors má od roku 2035 vyrábět už jen vozy bezemisní. Základem nabídky mají být vozy založené na technologii levných baterií Ultium, které mají umožnit elektromobilům cenově konkurovat i tradičním vozům. Ovšem první vůz, který GM s bateriemi Ultium chce prodávat, cenově zrovna konkurenceschopný není.

Premiéru si totiž tyto baterie odbyly v novém pick-upu postaveném na základu známého terénního vozu Hummer, který firma začala dodávat zákazníkům v druhé polovině prosince 2021. GM jím míří na stejné zákazníky, kteří s takovým nadšením objednávali Cybertruck společnosti Tesla (i přes slavně nepovedené představení vozu, během něhož se vysypalo údajně „nerozbitné“ okénko vozu).

Tři motory a (skoro) tři miliony

Jak jsme již psali, technicky je nový Hummer zajímavé vozidlo. Díky třem elektromotorům má mít maximální výkon tisíc koní (cca 745 kW). Cena začíná na zhruba 110 tisíc dolarech, tedy něco přes 2,5 milionu korun. A to je samozřejmě v USA, v Evropě bude ještě znatelně vyšší. Za to by zákazník měl dostat vůz s vysokou průchodností terénem, který dokáže zrychlit z 0 na 100 zhruba za 3 sekundy.

Obchodně sáztka na elektrické monstrum automobilce vychází. GM se při oficiálním představení pochlubilo, že rezervace na vozy první série byly rozebrány během 10 minut.

Předchozího elektrického modelu firmy, Chevy Bolt, se v USA prodalo za celý rok 2020 zhruba 20 750 kusů. V pandemickém roce to není špatný výsledek, ale Tesla prodala elektromobilů ve stejném roce zhruba 300 tisíc (v roce 2021 pak cca 220 tisíc).

Na druhou stranu, Tesla zatím nemá zastoupení ve stejném segmentu, do kterého patří elektrifikovaný Hummer. Je to tedy těsné: firma údajně očekává, že svůj první pick-up Cybertruck dokončí do konce letošního roku, a výroba by se měla rozběhnout až během roku 2022. 

První vozem zhruba srovnatelné kategorie je Rivian R1T. Jeho první exemplář sjel z linky v září letošního roku. Jde ovšem o vůz o levnější a spíše užitkový. Společnost Rivian stanovila cenu modelu R1T na 73 tisíc dolarů (cca 1,6 milionu korun). Údajně také rychle vyprodala první sérii. Což není ovšem tak relevantní informace, protože neuvedla, kolik vozů v této serii vlastně bylo. V současné době přijímá objednávky na dodávky v lednu 2022.

Naproti tomu elektrick Ford F-150 si dnes ani v USA zamluvit nejde. Společnost Ford přestala přijímat rezervace na svůj elektrický pick-up F-150 Lightning. Má rezervace na několik let výroby dopředu a stále nevyřešila všechny problémy s nutnými komponenty, údajně především bateriemi. Společnost uvádí, že od květnové premiéry modelu Lightning vybrala 200 tisíc vratných záloh ve výši 100 dolarů.

Elektrický Hummer tedy v brzké době bude mít konkurenci, především mezi o něco levnějšími (ale stále ne levnými) vozy. Úspěch modelu by pro GM měl ovšem jasný symbolický význam. Má totiž představovat začátek vážného obratu k elektromobilitě a dalším alternativním technologiím.

Slavnostní dokončení prvního elektrického vozu Hummer (VIN končící na 001) (foto GM)
Slavnostní dokončení prvního elektrického vozu Hummer (VIN končící na 001) (foto GM)

GM bez výfuku

Spojené státy přitom (alespoň zatím) v tomto ohledu volnější legislativu než Evropská unie. Odráží to fakt, že politická shoda na přechod k elektromobilitě či jiným bezemisním typům pohonu je menší než v Evropě. Země je také producentem a čistým exportérem ropy a dalších fosilních paliv, na rozdíl od EU.

General Motors se politickým okolnostem dokáže dobře přizpůsobit. Když do Bílého domu nastoupil Donald Trump, šéfka GM Mary Bara se zasadila o to, aby jeho administrativa rozvolnila emisní limity stanovené za vlády Baracka Obamy. Pak se firma připojila k federální vládě v žalobě proti státu Kalifornie, který zavedl své vlastní, podstatně přísnější limity na emise pro osobní auta.

Když pak Donald Trump prohrál, GM se z žaloby stáhlo. A svůj přechod k „čisté mobilitě“ firma oznámila jen den poté, co Biden podepsal nový tzv. exekutivní příkaz, který stanovil boj proti změně klimatu jako jednu z priorit jeho administrativy.

Z tohoto hlediska je tedy nepochybně těžké říci, zda jde o skutečně vážně míněný cíl, či zda firma spíše vyhověla momentální politické poptávce a jde o cíle deklarativní, které za několik let s větším či menším humbukem modifikuje či zcela opustí.

Ovšem pokud jde pouze o „habaďůru“, firma svůj zájem o elektromobilitu předstírá opravdu důkladně. Od nástupu Mary Bara v roce 2014 totiž do rozvoje s tím souvisejících technologií věnovala nemalé prostředky. V největší míře do baterií.

Firma chce ve svém tradičním působišti, městě Lordstown v Ohiu, vybudovat veliký závod na baterie za 2,3 miliardy dolarů (cca 50 mld. Kč). Podnik by měl nést název Ultium Cells, který obsahuje anglické slovo pro články („cells“) a obchodní název technologie, na niž firma sází.

Elektromoboliová platforma automobilky GM s bateriemi Ultium (foto GM)
GM’s versatile Ultium platform provides the building blocks for everything, from mass market to high performance vehicles – all from a single, common cell in most markets and a set of interchangeable propulsion components. (Photo by Steve Fecht for General Motors)

Trochu jiné baterie

Baterie Ultium by se měly v mnoha ohledech lišit od standardu, který vytyčily Tesla a společnost Panasonic. Kalifornská firma ve svých elektromobilech využívá v podstatě obdobu osvědčených a časem prověřených článků pro spotřební elektroniku. Jde vlastně o upravené články, které Panasonic dodával výrobcům notebooků. Samozřejmě procházejí dalším vylepšováním, jejich historický základ ale můžeme hledat právě v takových zařízeních.

První generace článků Tesly se tak nazývala 18650, protože měla rozměry 18 na 65 milimetrů (tužkové baterie AA mají 14,9 na 50 mm, tyto tedy nebyly o mnoho větší). Pak přišly větší 2170 (21 na 70 mm), které měly tedy zhruba o polovinu větší objem. V září 2020 pak Tesla oznámila přechod na větší články 4680, které už mají zhruba pětkrát vyšší kapacitu než původní články18650.

GM pracuje s články v pytlících, ne válcovitými. Jde podle dostupných údajů o prostorově nejefektivnější řešení, které využívá 90 až 95 procent dostupného objemu baterie. Firma také od začátku míří na články s vysokou kapacitou. Zatímco největší článek Tesly, typ 4680, má kapacitu kolem 90 kWh, General Motors bude vyrábět moduly kapacitou cca 50 až 200 kWh v závislosti na typu vozu.

Nejvýkonnější moduly s kapacitou 200 kWh obsahují de facto ovšem dva články zapojené v sérii s celkovým napětím 800 voltů (V). Díky tomu se od začátku může počítat s možností rychlého dobíjení výkonem až 350 kW, což zhruba odpovídá tempu dobití na 150 kilometrů jízdy za 10 minut. Menší moduly pracují s napětím 400 V a nabíjení tedy bude omezeno maximálně na cca 200 kW.

S technologií známou zatím jako Ultium 1.0 by automobilka měla jednoduše řečeno dostat od stejného objevu mnohem více energie. GM uvádí, že baterie by měla mít cca o 60 procent vyšší energetickou hustotu než stávající baterie u modelu Bolt. Takové tvrzení je těžké ověřit, také není jasné, jak přesně výpočet probíhal.

K finančnímu úspěchu elektromobilů koncernu GM má přispět i zjednodušování jejich výroby a konstrukce. V tom má výrazně pomoci nový “společný základ” pro všechny elektromobily firmy: modulární platforma BEV3. Měla by posloužit jako základ desítek různých modelů všech velikostí a karosářských verzí, včetně pick-upu.

BEV3 bude navíc možno využít pro modely s pohonem předních, zadních nebo všech kol. Modulární konstrukce elektrických modelů (včetně bateriových sestav) by měla výrazně zjednodušit řízení výroby komponentů napříč celým koncernem.

Ke zjednodušení výroby by mělo přispět také to, že bateriové sestavy Ultium lze skládat do více vrstev. Soupravy tedy nemusí být jen ploché, a rozměr, a tedy i kapacitu, tak lze jednoduše přizpůsobit požadavkům dané konstrukce.

  • Slavnostní dokončení prvního elektrického vozu Hummer (VIN končící na 001) (foto GM)
  • Slavnostní dokončení prvního elektrického vozu Hummer (VIN končící na 001) (foto GM)
  • Slavnostní dokončení prvního elektrického vozu Hummer (VIN končící na 001) (foto GM)
  • Slavnostní dokončení prvního elektrického vozu Hummer (VIN končící na 001) (foto GM)
  • Dopředu lze u GMC Hummer EV uložit nákup nebo třeba odnímatelné průhledné střešní panely (foto GMC)
  • První Hummer s čistě elektrickým pohonem (Foto: GMC)
  • Nový elektrický pick-up odvozený od vozu Hummer
  • Nový elektrický pick-up odvozený od vozu Hummer
  • Interiér elektrického pick-upu odvozeného od vozu Hummer
  • Elektrický pick-up odvozený od vozu Hummer využívá možnost mít úložený prostor v místech, kde starší verze mají spalovací motor
  • Elektrický pick-up odvozený od vozu Hummer, který chce GM dodávat zákazník od podzimu 2021
  • Elektrický pick-up odvozený od vozu Hummer, který chce GM dodávat zákazník od podzimu 2021

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Oblíbené články

Témata