V závodě o první elektrický pick-up připravený pro spotřebitele je vítěz a není to Tesla, Ford ani General Motors. Je to Rivian. Teď se možná ptáte: kdo? A asi nebudete sami.
První pick-up R1T začínajícího výrobce nákladních automobilů sjel v úterý z linky v bývalé továrně Mitsubishi v Normalu ve státě Illinois, oznámil na Twitteru generální ředitel společnosti RJ Scaringe.
„Po měsících stavby předsériových vozidel sjelo dnes ráno z výrobní linky v Normalu naše první zákaznické vozidlo!“ napsal šéf firmy na Twitteru. „Nemůžeme se dočkat, až se dostanou do rukou našich zákazníků!“
Společnost Rivian rovněž získala potřebná povolení od Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu, Agentury pro ochranu životního prostředí a Kalifornského úřadu pro ochranu ovzduší, aby mohla začít dodávat vozy R1T do všech 50 amerických států. Zákazníci si mohou vozy zakoupit pouze online, protože zatím nejsou k dispozici žádné showroomy, kde by si je mohli prohlédnout nebo vyzkoušet.
Společnost uvedla, že po celé zemi pořádá akce, kde si zákazníci mohou vozidla osobně prohlédnout, a že kupující budou mít sedm dní nebo 1 000 mil na vrácení nákladního vozidla po jeho dodání.
Ačkoli popularita elektromobilů a SUV stále roste, pick-up na elektrický pohon byl zatím spíše plánem a slibem než skutečností. Ford (F), který spolu s Amazonem (AMZN) investoval do společnosti Rivian, plánuje vlastní elektrický pickup F-150 Lightning, který by se měl začít prodávat příští rok.
Společnost Tesla očekává, že svůj první pick-up Cybertruck dokončí do konce letošního roku, ačkoli plná výroba bude zahájena až v roce 2022. A elektrický pickup Hummer společnosti GM a elektrická verze jejích dvou plnohodnotných pickupů Chevrolet Silverado a GMC Sierra mají být uvedeny na trh v roce 2022 nebo později.
Jediná společnost, která uvádí, že je blízko výrobě elektrického pickupu, je další začínající firma Lordstown Motors. Ta však zatím neuvedla, kdy zahájí výrobu.
Společnost Rivian stanovila cenu modelu R1T na 73 tisíc dolarů (cca 1,6 milionu korun) a uvedla, že již vyprodala startovací edici vozů. Společnost neuvedla, kolik vozů je součástí startovní edice, a nyní přijímá objednávky na dodávky v lednu 2022. Je významné, že se společnosti Rivian podařilo jako první uvést na trh svůj pick-up s elektrickým pohonem, uvedl pro CNN Brian Moody, výkonný redaktor časopisu AutoTrader, který je součástí společnosti Cox Automotive, jež je rovněž investorem společnosti Rivian.
„Elektrická nákladní vozidla jsou nyní horkou záležitostí. Budou mít výhodu, že budou první,“ řekl. „Ale postupem času bude důležitější být vnímán jako nejlepší.“ Moody dodal, že tradiční kupci pick nemusí odpovídat profilu kupců elektrických vozidel. Časem prý ovšem ocení jejich výhody. A zmínil například možnost používat nákladní automobil jako zdroj energie místo dieselového agregátu. „Můžete být uprostřed divočiny, stačí nářadí a můžete se pustit do práce,“ řekl. Je to jistě v řadě situací zajímavá výhoda, ale že by zrovna to mělo přesvědčit váhavé, tím si tedy nejsme jisti.
Společnost Rivian však má v boji konkurencí řadu nevýhoda. Musí se postavit velkým firmám jako Ford, GM a koneckonců také Tesla bez zázemí prodejců. Zákazníci tak nemají, kde by si vozidlo mohli prohlédnout. A zároveň také nemají jistotu, že najdou vhodný servis, kde si vůz budou moci nechat spolehlivě opravit.
Na burzu nezvykle pozdě
Společnost Rivian, která je v současné době v soukromém vlastnictví, plánuje v listopadu jít na burzu. Na rozdíl od některých jiných začínajících společností vyrábějících elektrické nákladní automobily, jako jsou Lordstown a Nikola, vstoupí na burzu až poté, co začne generovat první příjmy.
Připomeňme, že akci jak Lordstownu, tak Nikola po vstupu na burzu prudce rostly. Ale pak ztratily velkou významnou část své hodnoty. V obou případech to bylo dílem společnosti Hindenburg Research. Ta zveřejnila dvě zprávy (Nikola, Lordstown), které zpochybnily některá prohlášení obou společnosti. A to například ohledně zralosti jejich produktů, tak reálnosti deklarovaných prodejních cílů.
Zakladatel a bývalý předseda představenstva společnosti Nikola Trevor Milton nyní čelí federálnímu obvinění z údajného podvodu na investorech. Společnost se místo plánovaných pick-upů zaměřila na vodíkové návěsy.