Na silnici tato evropská auta Teslu dohoní. Co v prodejích?

Vůz by měl být vybaven akumulátory v "šáčcích" čínské firmy Desten, které jsou lehčí než většina dostupných typů (foto Piëch)
Vůz by měl být vybaven akumulátory v "šáčcích" čínské firmy Desten, které jsou lehčí než většina dostupných typů (foto Piëch)

Evropský automobilový trh stále čeká na první opravdu úspěšný elektromobilní start-up. Na Starém kontinentě se zatím nikdo ani nepřiblížil úspěchu Muskovy firmy. Nedostatkem snahy to není.

Mezi nejhodnotnější automobilky na světě z pohledu tržní kapitalizace patří v posledních letech americká automobilka Tesla miliardáře Elona Muska. Firma se specializuje na výrobu elektromobilů a díky její tržní kapitalizaci v řádu několika set miliard dolarů má téměř vyšší hodnotu než všechny německé automobilky dohromady.

Úspěch Tesly z posledních let je ukázkou i mírného zaostávání evropského automobilového průmyslu, který na celosvětovém konkurenčním trhu postupně ztrácí svůj lesk. Podniky jako Renault, Peugeot nebo Volkswagen totiž dlouhodobě za Teslou, a to minimálně na finančních trzích a v mediálním prostoru zaostávají. Přispěla k tomu i aféra „Dieselgate“, která zasáhla vícero evropských výrobců.

Úspěch Elona Muska s jeho Teslou v posledních dvanácti letech je jen těžko opakovatelný. Od dob, kdy dostal na trh svůj první prodávaný elektrický sportovní vůz se mu podařilo rozšířit výrobu baterií v továrně Gigafactory, rozšířil do celého světa dobíjecí infrastrukturu a vyvinul hned několik technologických řešení, díky kterým mohou spotřebitelé vyrábět a následně uchovávat svou vyprodukovanou energii.

Někteří pesimisté tvrdí, že osud evropských výrobců automobilů z posledních let ukazuje na neschopnost tohoto regionu přeměnit i ty nejskvělejší nápady a nejlepší inženýrské talenty na převratné inovace.

„Není to špatná vize, co Evropu nyní sužuje. Výrobci automobilů jako Renault už dlouho věděli, že budoucnost bude s elektrickými a autonomními vozidly,“ řekl pro magazín sifted.eu.Francois Veron, spoluzakladatel investičního fondu Newfund. „Nepodařilo se jim ale tuto vizi realizovat, přizpůsobit své výrobní a dodavatelské řetězce novým obchodním modelům.“

Musk a jeho Tesla mají po světě obrovskou mediální sílu

Tento problém však nemá Elon Musk a jeho společnost Tesla. Automobily od firmy Tesla se řadí mezi ty nejrychlejší a postupně i nejoblíbenější na světě a jen málokterá automobilka dokázala vyrobit vůz, který třeba v ukazateli maximální rychlosti Teslu porazil. Některým se to ale povede a řadí se k nim i některé evropské firmy.

Velký úspěch však Muskovi přinesl i jeden z nejprestižnějších modelů automobilky Tesla, a tedy Roadster, který je podle některých odborníků na automobilový průmysl tím nejrychlejším vozem na světě. Některá data ale naznačují, že minimálně konkurenci tento model ale ve světě má, a to i v Evropě. Těmto firmám se ale dosud nepodařilo přemoci mediální sílu Muskova impéria.

Vyzyvatelů automobilky Tesla po světě je několik

Model Roadster od automobilky Tesla se dlouhodobě prohlašuje za nejrychlejší auto na světě. Podle samotné automobilky dokáže tento vůz zrychlit z 0-60 mph za pouhých 1,9 sekundy. I v Evropě je ale možné najít několik méně známých vozů, které to podle oficiálně dostupných údajů zvládnou ještě rychleji. Řadí se k nim i chorvatský Rimac, jehož elektrický hypercar C_Two dokáže zrychlit z 0 na 60 mph za 1,85 sekundy, což je o vlásek lepší počin než v případě modelu Roadster od americké Tesly.

Úspěchu chorvatského Rimacu si všimly i jiné automobilky, které se do něj rozhodly zainvestovat. Několik procent vlastní třeba automobilka Porsche a před několika měsíci do těchto aut zainvestovala i automobilka Hyundai.

Mezi velké konkurenty Tesly se řadí i švýcarský Piëch. Plně elektrický model Mark Zero dokáže zrychlit na 100 km/h za 3,2 sekundy, nabije 80 procent baterie za 4 minuty 40 sekund a může se pochlubit dojezdem 500 km na jedno nabití.

V případě této švýcarské automobilky je zajímavé, že Piëch neplánuje investovat do vlastní výroby a místo toho spoléhá na síť partnerů pro výrobu — automobilky s již nastavenými továrnami, montáží a dodavatelskými řetězci.

Velký evropský úspěch nemusí nutně přijít v oblasti sportovních, potažmo osobních vozů. Elektrifikace čeká s velkou pravděpodobností i nákladní automobily. Jedním evropským aspirantem na úspěch v tomto stále ještě se rodícím segmentu je společnost Einride, která se soustředí na vývoj elektrických samořídících nákladních vozidel. Ta by měla přepravovat zboží prakticky autonomně, s občasnou asistenční a dohledu operátorů v řídícím středisku.

Přechod na plnou autonomii může ale může nějakou dobu trvat, a tak firma staví i kamiony, které počítají částečně i s lidskou posádkou. Společnost Einride v roce 2020 podepsala dohodu o dodávkách nákladních vozidel německé skupině supermarketů Lidl, které by mohly poskytnout firmě finanční stabilitu a umožnit ji další rozvoj.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Oblíbené články

Témata