Riziko nehody na sdílených koloběžkách v posledních dvou letech kleslo o 60 procent, tvrdí průzkum

Elektrická koloběžka společnost Superpdestrian (foto Superpdestrian)
Elektrická koloběžka společnost Superpdestrian (foto Superpdestrian)

Podle nové zprávy organizace Micro-Mobility for Europe (MMfE) se riziko nehod sdílených e-koloběžek, které vyžadují lékařské ošetření, snížilo v Evropě za dva roky o 60 %.

MMfE je členská asociace složená ze šesti zakládajících poskytovatelů sdílené mikromobility – Bird, Bolt, Dott, Lime, Tier a Voi. Jeho cílem je změnit městskou mobilitu vytvořením udržitelného a bezpečného dopravního ekosystému společně s městy, ve kterých působí.

Zpráva obsahuje údaje z více než 240 milionů jízd sdílených e-koloběžek ve 29 evropských zemích, kde je tato sdílená služba k dispozici.

V roce 2021 došlo v průměru k 5,1 úrazu na milion kilometrů, přičemž počet úrazů na milion ujetých kilometrů se mezi 29 evropskými zeměmi pohybuje v rozmezí od 1,2 do 13,4 úrazu. To je ve výsledku o 60 % méně než v roce 2019.

„Je skvělé vidět, že i když se vozový park zvětšuje a jízd neustále přibývá, stejně se v datech objevech jasný sestupný trend,“ řekl webu Zag Daily Welmoed Neijmeijer, jeden ze spolupředsedů MMfE a vedoucí licenčního oddělení společnosti Bolt.

Sebastian Schlebusch, vedoucí oddělení rozvoje trhu ve společnosti Dott, který vede iniciativu MMfE, řekl Zagu, že cílem sdružení je standardizovat a porovnávat údaje o nehodách pro lepší monitorování. „Nárůst absolutního počtu nehod je zcela přirozený, protože se odvíjí od množství uskutečněných jízd. Dát to do relativního kontextu bylo pro nás jednou z hlavních motivací k zahájení této iniciativy.“

Jednou ze strategií je pomoci lépe rozlišovat mezi incidenty na soukromých a sdílených e-koloběžkách. Podle MMfE je u soukromých incidentů s e-koloběžkami dvakrát vyšší riziko úmrtí. Například ve Spojeném království se soukromé e-koloběžky údajně podílejí na 82 % všech srážek e-koloběžek s oběťmi.

„Policejní záznamy obecně nerozlišují mezi sdílenými a soukromými e-koloběžkami, a když dojde k nehodě, tak vina padne na všechny provozovatele bez rozdílu,“ řekl Sebastian. „Doufáme, že když se budeme statistice věnovat a poskytneme k nim kontext, budeme schopni pomoci vytvořit lepší předpisy pro toto odvětví.“

Standardizace údajů o mikromobilitě

Harmonizace standardů údajů o nehodách v mikromobilitě je klíčovým cílem MMfE. Někde se jim to daří. Například v Británii se jim dočkalo podpory britské vlády, která nedávno potvrdila, že od roku 2024 zavede do sběru dat novou kategorii, která bude specificky měřit incidenty v oblasti mikromobility.

„Jsme v této oblasti v rané fázi a o podobné výsledky se snaží spousta organizací,“ řekl Sebastian novinářům. „Jeden z důvodů, proč jsme tuto zprávy zpracovali je, že chceme zprávy je zahájit diskusi o standardizaci dat a být účastníkem těchto debat.“

Sdružení také dospělo k závěru, že klíčem ke snížení rizika nehod a počtu těžkých zranění jsou chráněné cyklistické pruhy a další adaptivní opatření. Podle zprávy se zavedením sdílených e-koloběžek zvýšil počet incidentů o 8,2 % ve městech s podprůměrnou infrastrukturou pro cyklisty.

MMfE rovněž doporučuje, aby byli jezdci na e-koloběžkách uznáni za zranitelné účastníky silničního provozu, stejně jako chodci a cyklisté, a aby úřady podporovaly policejní donucovací orgány v jejich vzdělávání.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Oblíbené články

Témata