Hybridní bublina od Hondy čaruje s prostorem

Uhlazené tvary přispívají k celkové efektivitě Hondy HR-V. (foto: redakce / Vladimír Löbl)
Uhlazené tvary přispívají k celkové efektivitě Hondy HR-V. (foto: redakce / Vladimír Löbl)

Třetí generace Hondy HR-V je hybridní odpovědí na evropský ústup od dieselových motorů. Japonci na to i tentokrát šli v případě pohonného ústrojí šli trochu jinak.

Pod zkratkou e: HEV se i v případě tohoto modelu skrývá hybridní pohon, který má blíže k elektromobilům, s nimiž ho spojuje i pevný převodový poměr. Hybridní ústrojí nového HR-V pochází z Jazzu, ale s ohledem na vyšší hmotnost tohoto crossoveru má vylepšené parametry.

Systém e:HEV u „háervéčka“ je kompaktnější, než u modelu Jazz a má vyšší stupeň hustoty energie, což umožňuje generovat vyšší točivý moment. Počet článků akumulátoru se zvýšil o čtvrtinu, což umožňuje větší kapacitu a vyšší elektrický výkon než 80 kW u modelu Jazz.

Pro lepší odvod tepla je baterie chlazena vodou místo vzduchem. Současně byl snížen převodový poměr mezi elektromotorem a koly, což dále zlepšuje dynamiku nového HR-V.

Spalovací motor v roli generátoru

Hlavním trakčním motorem je elektromotor s výkonem 96 kW (131 k). Spalovací agregát, atmosférický čtyřválec 1,5 l disponuje výkonem 79 kW (107 k) a z velké části plní v podstatě jen funkci jakési „palubní elektrárny“, což mu umožňuje co nejvíce pracovat v režimu optimální účinnosti.

V čistě elektrickém módu si trakční elektromotor bere „šťávu“ jen z baterie, kterou prostřednictvím generátoru „krmí“ spalovací motor. V hybridním režimu zážehová patnáctistovka dodává energii generátoru, který ji směřuje již přímo k elektrickému hnacímu motoru. Přebytečný výkon z benzinového motoru navíc dobíjí baterii. V dálničních rychlostech již zážehový motor pohání kola přímo přes blokovací spojku. Vše je řízeno automaticky s ohledem na co největší efektivitu.

Přes kompaktní rozměry nabízí HR-V uvnitř prostor jako v mnohem větších vozech. (foto: redakce / Vladimír Löbl)
Přes kompaktní rozměry nabízí HR-V uvnitř prostor jako v mnohem větších vozech. (foto: redakce / Vladimír Löbl)

Celkově se jedná o harmonicky pracující soustavu, která dokáže díky své efektivitě nahradit diesely. Bez nějaké větší snahy lze s HR-V ve smíšeném provozu jezdit okolo 6 l/100 km. I přes poměrně malou, jen čtyřicetilitrovou palivovou nádrž, má tedy „háervéčko“ solidní akční rádius. Největší výhodu skýtá ve městě a na okresce, na dálnici vzhledem k výše popsanému spotřeba stoupá přibližně o litr.

Při potřebě razantnějšího zrychlení při výletu do vyšších otáček idylka mizí a patnáctistovka dokáže již zřetelně „zaječet“. HR-V vás tedy svým charakterem vybízí spíše k uvolněnému stylu jízdy. Dynamika je jen průměrná, výhodou klidné jízdy je ale velmi tichý provoz. Intenzitu rekuperace energie a výslednou sílu účinku zpomalení lze v běžném režimu D regulovat pomocí pádel na volantu.

Při kompaktních rozměrech nové HR-V poskytuje velkoryse prostornou širokou kabinu, v níž si připadáte jako v mnohem větším voze. Žádný jiný kompaktní crossover či SUV nenabízí takovou míru variability. Interiér působí útulně, a díky použitým materiálům oproti minulé generaci i mnohem hodnotněji.

Minimalisticky pojatá palubní deska vyniká typicky japonskou precizností zpracování. (foto: redakce / Vladimír Löbl)
Minimalisticky pojatá palubní deska vyniká typicky japonskou precizností zpracování. (foto: redakce / Vladimír Löbl)

Kouzla s prostorem

Nové HR-V si ponechává osvědčenou koncepci s palivovou nádrží pod předními sedadly a „magickými“ zadními sedadly, jejichž sedáky se po zvednutí dají zaaretovat a uvolní tak prostor pro rozměrnější náklad. Jedná se o velmi praktické řešení, které nemá ve své třídě konkurenci. Po sklopení zadních opěradel vpřed vytvoříte zcela rovnou ložnou plochu.

Dobrý přístup dozadu usnadňují ve velkém úhlu se otevírající dveře. Zatímco přední sedadla vynikají pohodlím, dělená zadní lavice je již poplatná své konstrukci. Zadní pasažéři mají nyní místa pro nohy skoro jako ve Škodě Superb, a tak ani nevadí, že pro chodidla je ho pod předními sedadly vzhledem k umístění palivové nádrže již méně. Pro hlavu delších pasažérů to ale již pod svažující se střechou tak slavné není.

Nabídka místa vzadu je evidentně na úkor zavazadlového prostoru. Ten se ve srovnání s předchozí generací včetně prostoru pod podlahou kvůli umístění lithium-iontové baterie (oproti Jazzu má zvětšenou kapacitu z 0,86 kWh na 1,08 kWh) „smrskl“ o 128 l na 320 l. Sotva tak dosahuje úrovně kompaktních hatchbacků.

Přesné komunikativní řízení přináší zábavnou jízdu. V zatáčkách se projevují více utažené tlumiče, což se ale i přes 18“ kola nijak negativně neprojevuje na velmi dobrém cestovním komfortu. Z HR-V je docela dobrý výhled a při řízení oceníte i opravdu velká vnější zpětná zrcátka. Potěší i takové detaily jako dveře, které kryjí prahy a mají velkorysé gumové těsnění. Nohavice si tedy v marastu neušpiníte.

Nové „háervéčko“ je všestranně propracovaným vozem, který ale nedává svoji kůži lacino.  Podle provedení přijde na 730 až 870 tisíc Kč, má ale poměrně bohatou standardní výbavu. Je to zcela určitě tajný tip pro ty, kdo potřebují častěji převážet čtyři dospělé a občas i vyšší předměty. Nepočítáme-li osobní verze dodávek, tak je Honda HR-V jedním z mála běžných osobních aut, ve kterých tak snadno převezete třeba manželčin letitý fikus.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Oblíbené články

Témata