Spotřeba pohonných hmot na silnicích začne za 5 let klesat, ukazuje studie

Nabíjení elektromobilu u veřejného stojanu (foto MrsBrown/Pixabay Licence)
Nabíjení elektromobilu u veřejného stojanu (foto MrsBrown/Pixabay Licence)

Analytici tvrdí, že už brzy začne klesat spotřeba pohonných hmot v oblasti silniční dopravy.

Domnívají se tak experti z agentury Bloomberg, podle kterých by spotřeba pohonných hmot v sektoru silniční dopravy měla svého vrcholu dosáhnout v této dekádě a následně už má citelně klesat.

Odborníci ale zároveň hlasitě upozorňují na to, že pokles spotřeby pohonných hmot v sektoru silniční dopravy v dlouhém období nebude dostatečný. Bez účinné technologie totiž do roku 2050 klesne jen asi na polovinu. Analytici ale zároveň dodávají, že tento negativně nastolený trend může zvrátit případná velká vlna státních dotačních podpor.

Analytici z BloombergNEF (BNEF) představili před několika dny scénář „Economic Transition Scenario“, podle kterého by se spotřeba pohonných hmot v sektoru silniční dopravy měla v letošním roce vrátit na úroveň před vypuknutím pandemie nemoci covid-19. Do pěti let ale má začít tato spotřeba už klesat. Vytvořený scénář je postavený na základních technických a ekonomických trendech a nebere v potaz zavádění nových opatření v budoucnosti.

Svého vrcholu má spotřeba pohonných hmot dosáhnout už v roce 2028. Tehdy se má v silniční dopravě po celém světě využít až 45,3 milionů barelů benzinu a nafty za jediný den.

„Poptávka po benzinu v oblasti silniční dopravy by do roku 2050 měla klesnout asi o dvě třetiny. Mírně odlišná situace bude panovat u nafty, jejíž spotřeba klesne o trochu méně. Podle našich výpočtů to v případě nezavádění dalších opatření bude asi o jednu třetinu. Mezi oběma palivy se odlišují i vrcholy, kdy bude jejich spotřeba nejvyšší. V případě dieselu to čekáme v roce 2029, u benzinu to ale bude až o tři roky dříve,“ uvedli ve své analýze analytici z agentury Bloomberg.

Elektromobily a spalovací motory s vysokou účinností

Experti zároveň ve své studii docházejí ke zjištění, že významnou hnací silou, která povede k poklesu spotřeby pohonných hmot na silnicích, bude hlavně stoupající tlak na vyšší účinnost spalovacích motorů. Pozitivně fungovat bude však i postupný nástup elektromobilů, ale to hlavně až ve střednědobém a dlouhodobém časovém horizontu. Zafunguje ale i sdílená doprava.

„Do budoucna čekáme vysoký rozmach oblasti sdílené osobní dopravy, která bude navíc ve velkém měřítku realizovaná prostřednictvím bezemisních elektromobilů. Mezi další značné vlivy, které budou tvořit ráz sektoru silniční dopravy do dalších let, se řadí i autonomní vozy nebo stále více rozšířené alternativní pohony,“ napsali analytici z Bloombergu.

Nulová spotřeba benzinu a dieselu v oblasti silniční dopravy však v roce 2050 reálná není. Podle expertů z Bloombergu zůstane v roce 2050 na silnicích stále vysoký počet aut se spalovacími motory, které budou denně spotřebovávat až 20 miliard barelů ropy. Počet elektromobilů se však citelně navýší, podle odhadů má jejich počet převýšit hranici 2,4 miliard.

Fosilních paliv se ale stejně asi nezbavíme

„Silniční sektor bude v roce 2050 pravděpodobně stále závislý na fosilních palivech. Musela by přijít velmi rychlá revoluce kolem elektromobily, nebo by muselo dojít k nalezení jiné průlomové technologie, která by tento trend zvrátitila,“ řekl David Doherty, který je vedoucím pro oblast světové poptávky po ropě v agentuře BloombergNEF.

Určitou nadějí do dalších let však jsou podle Dohertyho nová syntetická paliva i pobídky, které by mohly vést k agresivnějšímu přechodu na obnovitelnou naftu. „V současné době jsou ale v tomto ohledu největší překážkou vysoké náklady. Jejich častější zavádění by muselo být podpořeno ze strany státu, jinak není možné, aby se tato paliva stala konkurenceschopnými,“ dodal pro Bloomberg.

Čína jako tahoun elektromobility

Studie poradenské společnosti PWC před pár měsíci ukázala, že roce 2027 by mělo ve světě jezdit zhruba 57 milionů hybridních a elektrických aut, což je téměř trojnásobek proti 21 milionům, které se očekávají na konci letošního roku. Nejrychleji se má zvyšovat počet čistě elektrických aut, kterých by letos mohlo být přes šest milionů a na konci roku 2027 asi čtyřikrát tolik.

Největším tahounem zájmu o elektroauta má být Čína, kde se už nyní prodají téměř dvě třetiny všech čistě elektrických aut. Právě čínské automobilky se do elektromobility už dříve pustily ve velkém a už jasně deklarovaly, že se vydají dobýt i evropský trh.

Zatímco ještě před dvěma lety tvořila plně elektrická nebo hybridní auta jen osm procent z celkového prodeje aut v Evropě, nyní je to 42 procent.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Oblíbené články

Témata