27. 09. 2022
|
emovio.cz logo

Vypíná se Teslám těsně před nehodou autopilot? Firma by pak byla nepostižitelná

Tesla Model S (foto Tesla)
Tesla Model S (foto Tesla)

Americké úřady zintenzivňují a rozšiřují vyšetřování funkce autonomního řízení vozů Tesla. Výsledek by mohl být de facto zákaz „autopilota“ v jeho současné podobě.

Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu, americká vládní agentura pod vedením ministra dopravy Peta Buttigiega, ve čtvrtek 9. června uvedl, že rozšíří své vyšetřování funkce autonomního řízení vozů Tesla. Nově bude ověřovat jeho funkci u 830 tisíc vozů Tesla všech čtyř současných modelových řad, počet vozů zahrnutých do vyšetřování se tak zvýšil zhruba o desetinu.

Krok přišel poté, co agentura analyzovala řadu nehod vozů původně kalifornské elektromobilky. Rozbory údajně odhalily nové vzorce v „chování“ vozu a naznačily, že ty zase systematicky ovlivňují chování řidiče. Což přeloženo do lidské řeči znamená, že vozy, respektive funkce autopilota, by podle úřadu možná (je to stále jen podezření) v některých situacích řidičům vůbec nepomáhají, ba naopak, zvyšují riziko nehody.

Cílem vyšetřování tak má být zjistit „do jaké míry mohou Autopilot a související systémy Tesla zvyšovat bezpečnostní rizika související s lidským faktorem nebo chováním tím, že podkopávají účinnost [řidičova] dohledu nad vozidlem.“ Jinak řečeno, zda tato funkce nevzbuzuje v řidičích pocit falešné jistoty, či chcete-li neslibuje více, než co ve skutečnosti dokáže.

Úřad také dospěl k závěru, že zjištění jsou natolik závažná, aby se statut vyšetřování zvýšil na „technickou analýzu“ z dosavadního „předběžného hodnocení“. To je z byrokratického hlediska značný rozdíl, protože závěry „technické analýzy“ mohou být důvodem ke stažení daného produktu z trhu.

To neznamená, že by z trhu musely být stažena samotní auta, dodejme hned. Vzhledem k tomu, že u vozidel Tesla lze aktualizovat software prostřednictvím bezdrátového připojení, nemusí svolávací akce nutně vyžadovat přistavení vozidel k prodejcům. To by bylo samozřejmě pro firmu velmi nákladné a nepříjemné pro zákazníky.

I tak by to ovšem pro firmu bylo jistě nepříjemné. Pokud NHTSA nařídí stažení nějakého produktu, musí na něj podle zákona oficiálně dohlédnout a výrobce ho musí s úřadem koordinovat. Jinak řečeno, taková akce těžko může ujít pozornosti médií a veřejnosti. A Tesla by se tedy těžko vyhnula nepříjemným otázkám.

Druhý do nehody

Šetření bylo zahájeno v loňském roce v reakci na záhadné najetí (několika) vozidel Tesla do místa předchozí nehody, kde již zasahovali první záchranáři.  Ve čtvrtek NHTSA uvedla, že v 16 jednotlivých případech, kdy k něčemu podobnému došlo, Autopilot „přerušil řízení vozidla méně než jednu sekundu před prvním nárazem“. Za tu dobu mohl řidič těžko převzít plnou kontrolu nad vozidlem.

Generální ředitel Tesly Elon Musk v minulosti opakovaně uváděl, že nehody nemohou být zaviněny Autopilotem, a tedy výrobcem. Záznamy z vozů vždy ukazovaly, že v okamžiku kolize nebyl systém autonomního řízení aktivní. Ale pokud byl systém navržen tak, aby se vypnul ve chvíli, kdy zaznamená vysokou pravděpodobnost nehody, šlo by čistě o sofistiku, tedy pouze „kličku“, která má společnost zbavit odpovědnosti.

Minimálně v USA ovšem o kličku nejspíše účinnou. Pokud by to mu tak bylo, utrpěla by téměř jistě pověst firmy, z právního hlediska by firma byla těžko postižitelná, poznamenal časopis Fortune. Všechny současné autonomní funkce společnosti Tesla, včetně vychvalované technologie Full Self-Driving, která je v současné době ve fázi beta testování, jsou považovány za asistenční systémy, u nichž je za všech okolností odpovědný řidič, nikoliv výrobce.

V Evropě je situace poněkud jiná. Autopilot je v Evropské unii výrazně „osekán“. Pokročilejší funkce, které jsou dostupné v USA, v Evropě nesmějí být zapnuty. Elon Musk při otevření berlínské továrny uváděl, že firma by chtěla systém v Evropě zapnout během léta letošního roku. I vzhledem k problémům v USA ovšem tento termín lze považovat kulantně řečeno za „extrémně optimistický“.

Jiný kontinent

Situace ve Spojených státech je v mnoha ohledech velmi odlišná. Zdá se dosti pravděpodobné, že dojde ke zpřísnění dosud velmi benevolentního regulačního prostředí. Třeba proto, že za oceánem (na rozdíl od Evropy) stále přibývá obětí dopravních nehoda. Minulý měsíc NHTSA oznámila, že počet mrtvých v důsledku dopravních nehod v celé zemi dosáhl v roce 2021 16letého maxima. V loňském roce tak ve Spojených státech přišlo na silnicích o život celkem 42 915 lidí

Až do Bidenova nástupu do funkce však NHTSA zaujímala k regulaci společnosti Tesla velmi rezervovaný postoj. Když úřad vyšetřoval Autopilota v roce 2016, dospěl dokonce k závěru, že u vozidel vybavených touto technologií se počet nehod snížil o 40 %. Společnost Tesla zjištění NHTSA s radostí citovala pro marketingové účely, dokud nebyla studie později stažena kvůli zásadním chybám.

V letech administrativy Donalda Trumpa vliv regulačních orgánů, jako je NHTSA, obecně znatelně klesl. Místo nejvyššího představitele pro bezpečnost silničního provozu v zemi bylo 15 měsíců neobsazené. Vláda nakonec navrhla do funkce Heidi Kingovou, ovšem až v roce 2017. Senát ji však nikdy ve funkci nepotvrdil, a v čele úřadu byla pouze dva roky.

Její nástupce James Owens se později postavil na stranu investorů Tesly, kteří tvrdili, že tato technologie životy spíše zachraňuje, než by někoho ohrožovala. K nelibosti minimálně části odborníků na bezpečnosti ještě pravidla v této oblasti ještě rozvolnil.

Teprve po Bidenově nástupu do Bílého domu se aktivita regulačních orgánů zvýšila. V srpnu loňského roku zahájil NHTSA první šetření 745 tisíc již prodaných modelů Tesla, což v té době představovalo téměř celý americký vozový park.

Fanoušci Tesly nemile překvapilo až vyděsilo, když Buttigieg přijal mezi své poradce známou kritičku Muskovy samořídicí technologie Mary Louise Cummingsovou. V minulosti se velmi skepticky vyjadřovalo k přístupu společnosti Tesla k plně samořízenému řízení. Považuje ho obecně za přehnaně rizikový a riskantní.

Společnost Tesla dlouhodobě nereaguje (de facto nemá oddělení pro styk s veřejností), a tak se k vývoji zatím nevyjádřila.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Oblíbené články

Témata