Každá baterie by měla mít svůj vlastní „pas“

Skládání bateriových souborů pro vozy Audi
Skládání bateriových souborů pro vozy Audi (kredit Audi)

Německo spustilo tříletý projekt, jehož cílem je vytvořit kompletní pas pro baterie. Mělo by se jednat o spolupráci průmyslu, akademické obce a startupů s cílem vyřešit jeden z nejpalčivějších problémů současné elektromobility.

V rámci tohoto úsilí by se měl vzniknout základ pro „bateriový pas“, tedy jakýsi průvodní list každé baterie. Zahrnoval by informace o životním cyklu baterií a jejich součástech, což by mohlo usnadnit recyklaci v bateriích použitých cenných surovin. V rámci iniciativy získalo 11 společností a akademických institucí dohromady dotaci 8,2 milionu eur (cca 200 milionů korun) na přípravu takového systému.

Otázky, jak a z čeho se budou baterie vyrábět, jak se s nimi zachází během jejich „života“, i jak jsou druhotně využívány „po smrti“, budou jen nabírat na důležitosti. Odběratelé, v dohledné době především ti evropští, budou potřebovat o bateriích vědět mnohem více, než se dozvědí od svých dodavatelů dnes. Dosavadní snahy o vytvoření „pasů“ (či možná „průvodních listů“) pro baterie však byly z velké části v režií jednotlivým firem nebo jejich skupin, což není ideální pro vytvoření jednotného a obecně přijímaného standardu.

Jak to bude fungovat?

Představitelé britského startupu Circulor, který je jedním z 11 účastníků projektu, pro server Sifted uvedli, že v rámci Německem financovaného výzkumu budou vyvinuty základní datové specifikace a technické normy pro „pas“. Připraven by měl být také standardizovaný datový prostor, který bude spravovat digitální identitu baterií, jež byly vyrobeny nebo prodány v Evropě.

„Mezi členy tohoto konsorcia patří výrobci automobilů, jako jsou BMW a Audi, a velcí dodavatelé komponentů pro autoprůmysl, jako je BASF,“ řekl novinářům zakladatel a generální ředitel společnosti Circulor Douglas Johnson-Poensgen. Zapojena je také Národní akademie věd a techniky (Acatech) a Fraunhoferův institut, tedy skutečně velká jména německého průmyslu i výzkumu.

„Jsme jediným dodavatelem technologie, a to hlavně proto, že jsme vyvinuli něco, co je již velmi blízko k tomu, aby se stalo řešením pro bateriové pasy,“ tvrdí šéf britského start-upu. Malá britská společnost totiž vyvinula systém, který měl sledovat emise uhlíku spojené s výrobou komponentů pro baterie a také stopovat materiály problematické z lidskoprávního hlediska. To jsou přitom základní komponenty připravovaného „bateriového pasu“.

Standardizovaný „bateriový pas“ se stává nutností kvůli nové legislativě. Připravované nařízení EU o bateriích, které by mělo být schváleno ještě letos a vstoupit v platnost v roce 2027, bude pravděpodobně vyžadovat bateriové pasy, které budou jasně uvádět, jak velké množství emisí oxidu uhličitého bylo uvolněno při výrobě baterie, zda je v souladu s etickými normami výroby a také do jaké míry byl při výrobě použit recyklovaný materiál.

„Problémy týkající se udržitelnosti, které se odehrávají v jednotlivých fázích dodavatelského řetězce, jsou příliš složité na to, aby je dokázal vyřešit jeden hráč sám,“ řekla pro Sifted Sarah Montgomeryová, spoluzakladatelka a generální ředitelka startupu Infyos zaměřeného na dodavatelský řetězec baterií a bývalá členka Global Battery Alliance při Světovém ekonomickém fóru. Pokud by měl pas fungovat, bude podle ní nutná spolupráce nejen v rámci průmyslu, ale také mezi regulačními orgány, nevládními organizacemi a dalšími „stakeholdery“.

Podle Johnsona-Poensgena je cílem této nové iniciativy ukázat, jak by takový pas ve skutečnosti mohl fungovat. A zda dokáže pokrýt celý „životní cyklus“ baterie od dodávek surovin přes výrobce, její „život“ a recyklaci, a přitom poskytovat relevantní informace všech zúčastněným (výrobci, uživateli či spíše uživatelům a pak druhotnému zpracovateli).

„Německá vláda se v podstatě pomoci německému průmyslu a povzbudit ho k akci,“ řekl novinářům. „Francouzi přemýšlejí o něčem podobném, ale jsou trochu pozadu, a velmi by mě překvapilo, kdyby se o něco podobného nepokusily i další státy. Ale pokud vím, toto je první případ, kdy nějaká vláda tlačí na realizaci [pasu].“

Podle Globální bateriové aliance Světového ekonomického fóra se očekává, že celosvětová poptávka po bateriích poroste v krátkodobém až střednědobém horizontu o 25 % ročně, a to díky elektrifikaci dopravy a nasazení baterií v elektrických sítích. Do roku 2030 se očekává, že poptávka po bateriích vzroste 14krát, přičemž EU se na ní bude podílet až 17 %.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Oblíbené články

Témata