03. 12. 2022
|
emovio.cz logo

Ikona s elektrickými koni pod kapotou. Jak se dá „vytěžit“ slavné jméno

Jak je u elektromobilů stále obvyklejší, před řidičem je jen malý displej. (foto Vladimír Löbl)
Jak je u elektromobilů stále obvyklejší, před řidičem je jen malý displej. (foto Vladimír Löbl)

Ford Mustang patří mezi ikonické americké modely. Nedávno se pokračovatel kupé, které proslavila známá honička ve filmu Bullittův případ se Stevem McQueenem v hlavní roli, dočkal i dosti nečekaného sourozence.

Elektrická verze ikonického pony caru s přídomkem Mach-E je rodinné SUV, které má oproti verzi se spalovacím motorem čtyři dveře a je výrazně vyšší a těžší. Cílí tedy na zákazníky Tesly Model Y, Audi e-tron Sportback, ale třeba i Volkswagenu ID.4 a Škody Enyaq iV.

Ford ale není prvním, kdo se snažil vyvážit určitou sterilnost elektromobilů zajímavým vzhledem a jménem. Na této vlně se veze například i Fiat 500e, Honda e, a podobnou cestou se vydá i elektrický Renault 5. Z hlediska marketingu toto řešení funguje velmi dobře. Přiživit se na slavném jméně totiž nic nestojí. Jen je potom nutné rychle utíkat před pravověrnými veteránisty, kteří v tom vidí svatokrádež…

Jako plazma v garsonce

Pokud chcete v Machu-E rozpoznat sportovní kupé à la „Pony cars“, potřebujete trochu fantazie. Při bližším zkoumání zjistíte, že tím prvkem, kterým se tento crossover nejvíce přibližuje současnému klasickému modelu se spalovacím motorem, jsou kromě loga pádícího mustanga především charakteristická koncová světla. A z profilu tak trochu připomíná kupé, k čemuž trochu přispívá dlouhá příď.

Designéři rozhodně odvedli dobrou práci. Trochu si ale při tom pomohli drobným podvodem, ale budiž jim to odpuštěno. Vyvýšená část střechy je totiž v černé barvě, což pomáhá opticky potlačit to, co by narušovalo celkový dojem kupé.

Elektrická verze ikonického pony caru s přídomkem Mach-E je rodinné SUV, které má oproti verzi se spalovacím motorem čtyři dveře a je výrazně vyšší a těžší. (foto Vladimír Löbl)
Elektrická verze ikonického pony caru s přídomkem Mach-E je rodinné SUV, které má oproti verzi se spalovacím motorem čtyři dveře a je výrazně vyšší a těžší. (foto Vladimír Löbl)

Snaha o originalitu za každou cenu se projevuje absencí klasických klik, které nahradila malá madla a tlačítka, po jejichž zmáčknutí se dveře mírně pootevřou. Kromě odemykání klíčem je to možné i chytrým telefonem a americkou specialitou, jíž je dotykový panel s čísly. Má to své výhody. Třeba když si v létě půjdete zaplavat, tak můžete nechat klíček zamknutý v autě a vůz opět odemknete prostřednictvím vymačkání kódu na virtuální klávesnici na rámu dveří.

Snaha o originalitu za každou cenu se projevuje absencí klasických klik, které nahradila malá madla a tlačítka, po jejichž zmáčknutí se dveře mírně pootevřou. (foto Vladimír Löbl)
Snaha o originalitu za každou cenu se projevuje absencí klasických klik, které nahradila malá madla a tlačítka, po jejichž zmáčknutí se dveře mírně pootevřou. (foto Vladimír Löbl)

Jak je u elektromobilů stále obvyklejší, před řidičem je jen malý displej. Přístroje jsou dobře na očích, chybějící head-up displej tedy postrádat nebudete. Vše důležité se odehrává na obřím středovém displeji  à la Tesla. Obrazovka nastojato formátu XL (s úhlopříčkou 15,5“) může kvůli tomu působit, jako když byste si dali velkou plazmovou televizi do panelákové garsonky. Zvyknete si na to ale poměrně rychle a po chvilce přepínání se zorientujete v nejzákladnějších položkách v menu.

Odhalit všechna tajemství ale chce již více času. Leccos je možná až trochu zbytečně hodně „utopené“ v menu. Pro aktivaci vnitřního okruhu musíte překliknout. Infozábavní systém Sync čtvrté generace sice nedisponuje výkonem superpočítače, ale na povely reaguje rychle a je strukturován srozumitelným způsobem. Grafika je působivá, na druhou stranu místy až tak trochu marnotratná. K dispozici je analogové ovládání hlasitosti audia, které dokážete ovládat popaměti.

Příjemná sedadla by mohla být klidně i větší, ale pro běžně vzrostlého řidiče a spolujezdce bohatě postačují. Kabina je prostorná, i když vzadu byste s ohledem na vnější rozměry očekávali místa ještě více. Svažující se střecha a malá prosklená plocha zhoršuje řidiči výhled vzad a zadní osazenstvo může pociťovat určitou stísněnost. A to i přesto, že na nohy je místa dostatek a nechybí ani dostatek prostoru v oblasti hlavy.

Zavazadelník s objemem 402 litrů není v rámci středně velkých SUV nějaké terno. Na rozdíl od většiny evropských elektromobilů ale má Mustang Mach-E i frunk o objemu 100 litrů. Kromě kabelů, které se tak nemusí válet v zavazadlovém prostoru v zdi, se do něj vejdou ještě nějaké drobnosti. Plastovou vanu lze navíc v případě potřeby vypláchnout a vodu vypustit.

Na rozdíl od většiny evropských elektromobilů má Mustang Mach-E frunk o objemu 100 litrů s možností ho propláchnout a vodu vypustit. (foto Vladimír Löbl)
Na rozdíl od většiny evropských elektromobilů má Mustang Mach-E frunk o objemu 100 litrů s možností ho propláchnout a vodu vypustit. (foto Vladimír Löbl)

Stavebnice přesně na míru

Základem elektrického „Pony caru“ je originální platforma Fordu s označením GE2 s bateriovým setem s lithium-iontovými články obligátně uloženým pod podlahou, což zajišťuje nízké těžiště a v kabině rovnou podlahu.

Ford má k dispozici velkou „stavebnici“ verzí. K dispozici jsou tři výkonové verze elektromotorů (198, 216 nebo 258 kW), dvě kapacity baterie (využitelná 68 a 88 kWh), a také verzi pohonu (zadních a všech čtyř kol) podle toho jestli auto pohání jen jeden nebo dva motory. Kromě toho je k dispozici i provedení GT, které disponuje největším výkonem 358 kW, a je to vždy čtyřkolka. Nejdelší dojezd skýtá verze s výkonem 216 kW, větší baterií a zadním pohonem, kterou jsem si vyzkoušeli i my.

Nastavování několika úrovní rekuperace u Machu-E bohužel nenajdete, zvolit ale lze ovládání jedním pedálem. I v normálním režimu brzdový systém plní svoji roli spolehlivě, bez slábnutí účinku. V ideálních podmínkách byste s tímto Fordem měli ujet 610 km, při teplotách okolo nuly ale palubní počítač ukazuje jen 391 km. Mach-E totiž postrádá tepelné čerpadlo. Dynamika je přes provozní hmotnost na úrovni 2,2 tuny velmi slušná. Na stovce je Mustang Mach-E za výborných 6,2 s a nejvyšší rychlost je více než dostatečných 180 km/h.

V průměru v zimě tento Ford spotřebuje 25 kWh na 100 kilometrů, po městě tak o čtyři méně, a když se oteplí, tak lze dosáhnout spotřeby pod 20 kWh. To ale jen, pokud jezdíte po městě a na okreskách. Dálnice dokáže spotřebu vyhnat na 29 kWh.

Vůz i s sebou vozí 11kW palubní nabíječku a při použití třífázové 16A zásuvky 230V se baterie elektrického Mustangu nabije do plna za 28 hodin, z 11kW wallboxu to trvá devět a půl hodiny. A na rychlodobíjecích stanicích to v případě 50kW trvá z 0 na 80 % přibližně hodinu a půl, při využití 100kW je vše hotovo do hodiny, se 150kW celá operace zabere třičtvrtě hodiny. Maximálního nabíjecího výkonu totiž lze dosáhnout jen po poměrně krátkou dobu.

Dobíjení prostřednictvím 100kW nabíječky na 80 % zabere půlhodinu, ale v ČR jich zase tolik není. Z domácího wallboxu doplníte „šťávu“ za cca 5 hodin, (foto Vladimír Löbl)
Dobíjení prostřednictvím 100kW nabíječky na 80 % zabere půlhodinu, ale v ČR jich zase tolik není. Z domácího wallboxu doplníte „šťávu“ za cca 5 hodin, (foto Vladimír Löbl)

Ani pod napětím nezapře geny Pony cars

Evropská verze má agilnější jízdní vlastnosti. Na elektromobil je verze se zadním pohonem docela hravá, navíc bez nějakých stop trakčních problémů. Řízení je dobře vyvážené a poskytuje i poměrně sportovní pocit. Určitou sterilitu jako u mnohých konkurentů tady nezažijete. Ačkoliv je Mustang Mach-E těžké auto, ovládá se snadno. Volant má pěkný tlustý věnec a roli voliče plní, tak jako u Kugy, otočný ovladač. Dlouhý rozvor bohužel znamená horší manévrovací schopnosti ve městě. S 18“ pneumatikami se 60% profilem se elektrický Mustang chová komfortně i na nerovnostech.

Mach-E je i při rychlejší jízdě velmi tiché auto. Komu by to vadilo, může si pustit zvuk pohonu z reproduktorů. K dispozici je hned několik variant, je to ale hodně umělé a na efekt. Navolit si můžete i tři jízdní režimy, které mají názvy Active (Aktivní), Whisper (Tichý) a Untamed (Nezkrocený), které byly inspirovány ze světa koní.

Je to velké, pohodlné auto na dlouhé cesty za (na elektromobily) celkem rozumnou cenu. „Stavebnicový“ systém umožňuje zvolit tu podle finančních možností a potřeb. Tato verze s prodlouženým dojezdem a silnější baterií vyjde v základu na 1,5 mil. korun, s menší je o 200 000 Kč levnější a verze s dvěma motory s celkovým výkonem 258 kW a pohonem všech kol je o stejnou částku naopak vyšší. Přemýšlet by o ní měli ti, kdo častěji vyrážejí v zimě na hory. Tam se jim to bude hodit. Za běžných podmínek zcela postačí zadokolka, která se asi nejvíce přibližuje svému jmenovci se spalovacím motorem, kterého pořídíte v podobných cenových relacích.

Mach-E se přiživil na slavném jméně nejen svým názvem a stylistikou, ale částečně i jízdním projevem. Z elektrických aut rozhodně patří k těm nejzábavnějším. A to je určitě dobrá zpráva do budoucna, neboť spalovací verze dříve či později skončí.

  • Nastavování několika úrovní rekuperace u Machu-E bohužel nenajdete, zvolit ale lze ovládání jedním pedálem. Do reproduktorů si lze pustit umělý zvuk motoru. (foto Vladimír Löbl)
  • Přední sedadla jsou spíše menší. (foto Vladimír Löbl)
  • Bez velkého loga pádícího mustanga si nelze představit ani elektrickou verzi. (foto Vladimír Löbl)
  • Zavazadelník je s objemem 402 litrů v rámci středně velkých SUV spíše menší. (foto Vladimír Löbl)
  • Snaha o originalitu za každou cenu se projevuje absencí klasických klik, které nahradila malá madla a tlačítka, po jejichž zmáčknutí se dveře mírně pootevřou. (foto Vladimír Löbl)
  • Elektrická verze ikonického pony caru s přídomkem Mach-E je rodinné SUV, které má oproti verzi se spalovacím motorem čtyři dveře a je výrazně vyšší a těžší. (foto Vladimír Löbl)
  • K vnitřnímu okruhu ventilace se musíte proklikat. (foto Vladimír Löbl)
  • Grafika je působivá, na druhou stranu místy až tak trochu marnotratná. K dispozici je analogové ovládání hlasitosti audia, které dokážete ovládat popaměti. (foto Vladimír Löbl)
  • Vše důležité se odehrává na obřím středovém displeji s úhlopříčkou 15,5“. (foto Vladimír Löbl)
  • Přístroje jsou dobře na očích, chybějící head-up displej postrádat nebudete. (foto Vladimír Löbl)
  • Jak je u elektromobilů stále obvyklejší, před řidičem je jen malý displej. (foto Vladimír Löbl)
  • Mustang Mach-E nejvíce přibližují klasickému modelu se spalovacím motorem především charakteristická koncová světla. (foto Vladimír Löbl)
  • Na rozdíl od většiny evropských elektromobilů má Mustang Mach-E frunk o objemu 100 litrů s možností ho propláchnout a vodu vypustit. (foto Vladimír Löbl)

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Oblíbené články

Témata