Město Brno se snaží podporovat cyklistickou dopravu ještě o něco více, než tomu bylo doposud. Lidé si tam totiž nyní mohou půjčit sdílená kola dvakrát denně na třicet minut zdarma. Město se na zavedení této služby podílelo finanční podporou. Vedle toho je Brno letos také generálním partnerem akce Do práce na kole, jejímž cílem je podpořit dopravu šetrnou pro přírodu a klima.
„Ne každý má možnost využívat vlastní kolo, a proto je tu bikesharing neboli sdílení kol. Abychom nejen sdílené cestování, ale cyklistickou dopravu obecně více podpořili, zavádíme od dnešního dne ve spolupráci se společnostmi nextbike a Rekola možnost půjčit si kolo dvakrát denně na půl hodiny zdarma. Statistiky naznačují, že většina jízd po městě trvá do patnácti minut, další čtvrthodinu mohou lidé vnímat jako rezervu. Chceme, aby si mohli svoji jízdu užít v klidu a aby měli dostatek času na správné zaparkování kola. Věříme, že lidé budou zodpovědní a nebudou kola odkládat na místech, kde tvoří nebezpečnou překážku. K umístění kol máme v Brně stojany, označená místa na vozovce nebo virtuální parkovací místa,“ vysvětlila primátorka města Brna Markéta Vaňková. Podle ní město akci podpoří částkou dva miliony korun. Služba je v tuto chvíli již dostupná a bude k dispozici tak dlouho, dokud se tato částka nevyčerpá.
K bezplatné projížďce na sdíleném kole se stačí zaregistrovat v aplikaci poskytovatele a poté postupovat jako při běžné výpůjčce. Na kole je možné jet i déle než půl hodiny a rozdíl se uživatelům zaúčtuje při ukončení jízdy. Společnost nextbike aktuálně v Brně v rámci této služby provozuje na 400 bicyklů, které jsou Brňanům k dispozici na zhruba 200 stanovištích. Půlhodina jízdy u nextbike běžně stojí 28 Kč, u společnosti Rekola 25 Kč. Pokud máte některý druh předplatného, je jízdné nižší.
Obdobnou slevovou akci jako Brno nedávno zavedla například také Jihlava. I tam je díky podpoře města možné absolvovat každý den 15 minut jízdy na kolech nextbike zdarma. Ve městě je nyní k dispozici 112 kol rozsetých po více než 50 stanovištích. Za každých dalších 30 minut Jihlavané zaplatí 24 Kč.
Užitečná data
Možnost jezdit zdarma nebude užitečná pouze pro cyklisty, ale také pro město. To totiž po skončení akce vyhodnotí získaná data a zjistí, kam lidé na kole často jezdí a na která místa v Brně se má při plánování cykloopatření prioritně zaměřit. Získaná data tak umožní další zlepšování infrastruktury a přispějí k bezpečnějšímu a pohodlnějšímu průjezdu městem.
O zvýšení podílu udržitelných druhů dopravy Brno usiluje již od roku 2016, kdy Rada města Brna schválila Plán udržitelné městské mobility. Značný nárůst motorové dopravy v posledních letech přinesl enormní zatížení existující komunikační sítě. Brno se v podstatě denně potýká s mnoha dopravními zácpami, o čemž se může přesvědčit i pouze občasný návštěvník tohoto města. Podpora udržitelných způsobů dopravy, které mají být jedním z řešení, jak městu v oblasti dopravy ulevit, tedy přichází za pět minut dvanáct.
Do práce na kole
Od roku 2019 v Brně působí také pracovní skupina zaměřená na cyklistickou dopravu. Jedná se o pestrou skupinu tvořenou zástupci odborů a organizací města, politických klubů, odborné veřejnosti nebo cyklistických a motoristických spolků. Jejím cílem je vytvářet návrhy projektů, které umožní lepší začlenění cyklistiky do dopravního systému města.
V letošním roce se její snahy projeví i tím, že se město zapojí do celostátní výzvy Do práce na kole, a to jako generální partner pro Brno. „Zapojit se mohou dvou- až pětičlenné týmy nebo jednotlivci. Cílem je zvládnout v květnu co nejvíce kilometrů na kole, koloběžce, bruslích nebo i pěšky. Soutěžit se bude ve dvou kategoriích – pravidelnost týmu a zelené kilometry jednotlivců. Magistrát navíc svým zaměstnancům uhradí startovné a uspořádá snídani pro cyklisty na Dominikánském náměstí. Bude také soutěžit o titul Cyklozaměstnavatel roku a Cykloměsto. Chceme tím ukázat, že na cyklisty nezapomínáme a podporujeme je, ačkoli budování opatření pro ně jde pomaleji, než by si přáli,“ vysvětlil brněnský radní pro oblast dopravy Petr Kratochvíl.