25. 04. 2024
|
emovio.cz logo

Volkswagen ID.4 pochází z města trabantů, má ale přesně opačný problém než „bakeliťáky“

Se součinitelem odporu 0,28 patří nápadně uhlazený Volkswagen ID.4 mezi nejaerodynamičtější zástupce své kategorie. (foto Vladimír Löbl)
Se součinitelem odporu 0,28 patří nápadně uhlazený Volkswagen ID.4 mezi nejaerodynamičtější zástupce své kategorie. (foto Vladimír Löbl)

Volkswagen ID.4 vzniká ve Zwickau, tedy tam, kde se dlouhá desetiletí rodily čoudící Trabanty. Jak jezdí sourozenec Škody Enyaq iV? V čem je oproti modelu z Mladé Boleslavi lepší? A kde naopak zaostává?

Po hatchbacku Volkswagenu ID.3 vyjel vstříc nabíječkám i odvozený elektrický kompaktní crossover ID.4, který vstupuje do nejrychleji rostoucího tržního segmentu s velkými globálními ambicemi.

Model ID.4 sice přijíždí až jako druhý v pořadí po zejména na Evropu zaměřeném hatchbacku ID.3, ale pro německou značku se jedná o mnohem zásadnější auto. Právě ono se má z velké části podílet na velmi ambiciózních elektrických plánech Volkswagenu. Kromě Starého kontinentu totiž silně cílí i na Čínu a USA, kde se rovněž vyrábí. 

Novinka na modulární elektrické platformě MEB má stejný rozvor a identickou palubní desku jako ID.3, dostala ale širší rozchod a nabízí více vnitřního prostoru. Sériová verze kopíruje vzhled konceptu ID. Crozz z roku 2017 a se součinitelem odporu 0,28 patří nápadně uhlazený Volkswagen ID.4 mezi nejaerodynamičtější zástupce své kategorie. Do detailu propracovaná aerodynamika se promítá i do zapuštěných klik dveří, což je lepší řešení, než u elektromobilů stále oblíbenější výklopné, které v zimě zamrzají.

Jeho univerzálnost navíc podtrhuje i velkorysá světlá výška 21 cm, do terénu ale ID.4 přesto přímo určené není. Přes velká kola ale potěší i průměr otáčení jen 10,2 m. To znamená výbornou obratnost ve městě. Poháněná jsou totiž zadní kola, a ta přední se tak mohou jen věnovat zatáčení.

Koncová světla s 3D efektem vás podobně jako přední Light LED Matrix po odemknutí uvítají osobním pozdravem. (foto Vladimír Löbl)
Koncová světla s 3D efektem vás podobně jako přední Light LED Matrix po odemknutí uvítají osobním pozdravem. (foto Vladimír Löbl)

Digitální diktát

Light LED Matrix a koncová s 3D efektem vás po odemknutí uvítají osobním pozdravem a i uvnitř s vámi auto komunikuje prostřednictvím světelných efektů. Úzký pás diod pod čelním sklem generuje světelné efekty při zatáčení nebo brzdění. V praxi to k ničemu není, ale podporuje to dojem, že řídíte auto budoucnosti.

Kabina působí lépe než u ID.3, ačkoliv i zde panuje dosti „plastový“ dojem. Působí ale vzdušněji než ve Škodě Enyaq, která má naopak hodnotnější interiér. Přístroje jsou ve Volkswagenu ID.4 hezky na očích, a to jak hodně jednoduchý, ale o to přehlednější digitální přístrojový štít, tak lehce směrem k řidiči natočený velký středový displej. Velkým pomocníkem je head-up displej s rozšířenou realitou, který promítá důležité informace přímo do zorného pole na předním skle a navigační symboly jako by ležely přímo na silnici. Pro kontrolu rychlosti a pokyny navigace tedy stačí sledovat jen projekci na čelní sklo.

Kvůli snaze vývojářů Volkswagenu vše „nacpat“ do středového displeje multimediálního systému bohužel musíte na rozdíl od Škody Enyaq, které ještě zbyla nějaká ta hardwarová tlačítka, kvůli každé maličkosti do menu. Leccos samozřejmě můžete vyřešit přes hlasové ovládání, většinou je ale rychlejší si vše „naťukat“. Zejména ovládání klimatizace je možná až zbytečně komplikované. Dotykové plošky pro regulování teploty pod displejem navíc nejsou za tmy podsvětlené. Trochu zvyku si žádá i ovládání dotykových plošek na multifunkčním volantu.

Zatímco u jiných elektromobil můžete volit z několika stupňů intenzity rekuperace, u ID.4 máte k dispozici jen režim B zesílené rekuperace v rámci voliče, jinak je řešena automaticky na základě informací z předního radaru. Ve spolupráci s GPS brzdí na místně povolenou rychlost, tuto funkci ale lze v menu vypnout.

Výborně u Volkswagenu vyřešili změnu režimů jízdy. Volič totiž navazuje na panel přístrojů a je tedy ve snadném dosahu řidiče, který pro jeho ovládání prakticky nemusí dát pravou ruku z volantu. Velmi snadné je i startování. Po usazení za volant totiž stačí sešlápnout brzdový pedál, zařadit D a vyrazit. A v cíli vaší cesty zase jen přepnout na režim parking a z auta vystoupit. Vše se již vypne samo.

Takováto usnadnění mají ale i své slabé stránky. Vždy, když řidič otevře dveře, se vypne zapalování. Pokud máte ráno auto zamrzlé, a tak jako u jiných aut po odemknutí zapnete topení, ofuk čelního skla a vyhřívání zadního okna, a poté byste se chtěli věnovat třeba odstraňování námrazy na bočních sklech, po vystoupení z tohoto Volkswagenu se vám ale vše hned vypne.

Vývojáři zřejmě počítali s tím, že si majitel své auto na dálku přes aplikaci vytemperuje. Pokud zvolí klasický postup, musí v autě chvíli sedět, než se skla trochu rozmrazí. Ano, v některých ohledech jsou mnohé novinky již trochu přetechnizované.

Kvůli každé maličkosti musíte do menu středového displeje. (foto Vladimír Löbl)
Kvůli každé maličkosti musíte do menu středového displeje. (foto Vladimír Löbl)

Dobře namíchaný koktejl

Stejně jako menší ID.3 se prodává několika výkonových verzí s pohonem zadních a všech kol. My jsme vyzkoušeli top verzi ID.4 Max s pohonem zadních kol a největší 77kWh baterií, která disponuje výkonem 150 kW (204 k) a točivým momentem 310 Nm. Stovky dosáhne za 8,5 s a jeho maximální rychlost je omezena na 160 km/h. To jsou ve srovnání se Škodou Enyaq iV porovnatelná čísla.

Spotřeba se podle našich zkušeností pohybuje okolo 22 kWh/100 km, což je pro elektromobil této velikosti a výkonu solidní, ale nijak omračující výsledek. Záleží samozřejmě na tempu a teplotě.

Rychlá jízda v mrazivém počasí může znamenat dojezd okolo 300 km, naopak ve městě za mírné teploty se můžete dostat při lehké noze i na dvojnásobek. V kombinovaném provozu za mírné teploty lze dosáhnout cca 470 km. A to vám již umožní při rodinné dovolené na jedno nabití poměrně solidní akční rádius. Navigace vám navíc pomůže s propočtem a v případě nutnosti nabídne místa pro dobití.

ID.4 lze ji dobíjet nabíjecím výkonem až 125 kW, jen ale cca na třetinu kapacity baterie, poté se sníží 110 kW. Na cestách při využití nejběžnější 50kW dobíječky lze dosáhnout dobití z 10 na 80 % za 71 minut. Palubní nabíječka disponuje běžnými 11 kW. Dobít z vybitého stavu do plna trvá v domácích podmínkách v případě třífázové 16A zásuvky 8 a čtvrt hodiny, z jednofázové celý den a z běžné zásuvky to je již téměř 40 hodin.

ID.4 dává rozhodně větší smysl než menší ID.3. V pohodě v něm odvezete čtyři dospělé a také zavazadelník si polepšil o 158 l na solidních 543 litrů, což je ale o 42 l méně než u Škody Enyaq iV. V  celkovém aranžmá tohoto elektrického crossoveru je znát delší vývoj.

Celkové vyladění podvozku se hodně povedlo. To u Volkswagenu umí opravdu dobře, a opět se to potvrdilo i v tomto případě. Je znatelně povedenější než u Enyaqu, Volkswagen nepůsobí tak prkenně, je komfortní a nijak se nehoupe a kola na nerovnostech neodskakují. Jeho chování je předvídatelné. V tomto směru patří z elektrického mainstreamu k nejlepším.

Ve srovnání s Enyaqem je ID.4 dražší, má ale bohatší výbavu a v celkovém zúčtování díky tomu vychází výhodněji. V provedení, jaké vidíte na fotografiích, si připravte 1,6 milionu Kč. Celkově je to auto, se kterým nebude mít problém jezdit ani ten, kdo předtím elektromobil nevlastnil. Zdá se tedy, že se mise podařila. Tedy až na ty drobné nedostatky v ovládání palubních systémů, které může vyřešit nějaká další aktualizace softwaru či průběžná modernizace.

  • Crossover ID.4 dává rozhodně větší smysl než menší ID.3. Rodinné potřeby uspokojí s přehledem. (foto Vladimír Löbl)
  • I s 21palcovými koly je jízda příjemně uhlazená. (foto Vladimír Löbl)
  • Přestože je elektromotor vzadu, ani u Volkswagenu ID.4 na frunk nedošlo. (foto Vladimír Löbl)
  • Po usazení za volant stačí sešlápnout brzdový pedál, zařadit D a vyrazit. (foto Vladimír Löbl)
  • Volič navazuje na panel přístrojů a je tedy ve snadném dosahu řidiče, který pro jeho ovládání prakticky nemusí dát pravou ruku z volantu. (foto Vladimír Löbl)
  • Digitální přístrojový štít je hodně jednoduchý, ale o to přehlednější. (foto Vladimír Löbl)
  • Kvůli každé maličkosti musíte do menu středového displeje. (foto Vladimír Löbl)
  • Kabina působí lépe než u ID.3, ačkoliv i zde panuje dosti „plastový“ dojem. (foto Vladimír Löbl)
  • Koncová světla s 3D efektem vás podobně jako přední Light LED Matrix po odemknutí uvítají osobním pozdravem. (foto Vladimír Löbl)
  • Se součinitelem odporu 0,28 patří nápadně uhlazený Volkswagen ID.4 mezi nejaerodynamičtější zástupce své kategorie. (foto Vladimír Löbl)

Podobné články

1 komentář

  1. Za tu cenu naprostý nesmysl. Při platech v ČR chci vidět, jak to tady půjde na odbyt. A za 8 let celou investici odpískat, protože lehnou baterky a nové se nevyplatí kupovat.

Napsat komentář: Jindřich Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Oblíbené články

Témata