Jak jezdí stylová retrokabelka s kabelem a podvozkem motokáry: Fiat 500e

Druhá elektrická generace Fiatu 500 je ale již od základu nově postaveným vozem s platformou, která je určena výhradně pro elektrické vozy. (foto Vladimír Löbl)
Druhá elektrická generace Fiatu 500 je ale již od základu nově postaveným vozem s platformou, která je určena výhradně pro elektrické vozy. (foto Vladimír Löbl)

Elektrická verze legendární Pětistovky je tu již v druhém vydání, které na rozdíl od té první cílí i na evropské zákazníky. Ta první z roku 2012 byla původně určená jen kprodeji na severoamerickém trhu, a to zejména kvůli kalifornským zákonům, které vyžadovaly určité procento prodejů elektrických modelů.

Slavným se tehdy stal výrok tehdejšího šéfa Fiatu Sergia Marchionneho, který prosil zákazníky, aby si ho nekupovali. Fiat totiž na jeho výrobě hodně prodělával, a to přestože ho vyráběl v Mexiku. Ačkoliv toto malé autíčko stálo 32 500 dolarů, italská firma na každý kus doplácela 14 000 dolarů. V poslední době se i u nás objevila spousta těchto z USA dovezených ojetých vozů s reálným dojezdem jen okolo 120 km.

Pětistovka téměř za milion

Druhá elektrická generace Fiatu 500 je ale již od základu nově postaveným vozem „Made in Italy“, který má již platformu určenou výhradně pro elektrické vozy. Ta v budoucnosti poslouží i dalším modelům. Oproti stále vyráběné verzi se spalovacím motorem je rozměrově po všech stránkách větší, a také i o hodně těžší. V základu váží 1,4 tuny, z čehož na ně u testované verze s většími bateriemi připadá téměř 300 kg. Při jízdě ale Fiat 500e rozhodně nepůsobí nějak neohrabaně. Díky baterii v podlaze má velmi nízko těžiště a chová se jako motokára.

Na výběr jsou dvě velikosti baterie a dva výkony elektromotoru s permanentním magnetem. Slabší disponuje 70 kW (95 k), silnější pak 87 kW (118 k). Pro toho, kdo bude jezdit jen okolo „komínu“ možná postačí základní varianta s baterií s využitelnou kapacitou 21,3 kWh, kterou lze pořídit za 649 900 Kč, což je na poměry elektromobilů docela zajímavá částka.

Levnější je jen elektrický Smart a Dacia Spring. Delší dojezd, lepší dynamika a bohatší výbava znamená v případě větší baterie s využitelnými 37,3 kWh nárůst ceny o 145 000 Kč. Nejvyšší verze La Prima na fotografiích pak stojí v základu již 919 900 Kč. To není na takto malé auto zrovna málo, srovnatelná konkurence je na tom ale podobně. 

Nejvyšší verze La Prima na fotografiích stojí v základu nemalých 919 900 Kč. Srovnatelná konkurence ale není levnější. (foto Vladimír Löbl)
Nejvyšší verze La Prima na fotografiích stojí v základu nemalých 919 900 Kč. Srovnatelná konkurence ale není levnější. (foto Vladimír Löbl)

Zahraje vám na cestu

Synchronní elektromotor s permanentními magnety pohání přední kola, což je u nově zkonstruovaných elektromobilů spíše výjimka. Kvůli lepší trakci konstruktéři stále častěji volí spíše zadní pohon. Je ale třeba říci, že v případě malého Fiatu žádné problémy nenastávají. Zrychlení z 0 na 50 km/h silnější verze elektrické Pětistovky zvládne za 3,1 sekundy, na „stovce“ je za 9,5 sekundy. To ve spojení s nízko položeným těžištěm a rozměrově skromnou karoserií dělá z tohoto auta ve městě hbité vozítko.

I na okreskách pomalá auta s rezervou předjedete a brzdou nejste ani na dálnicích, kde umí jet rychlostí až 150 km/h. Fiat 500e má stejně jako mnohem větší i adaptivní tempomat. Dokáže dobře číst značky s rychlostními omezeními a disponuje solidní nabídkou asistenčních systémů. A co víc: Při každém nastartování a následném rozjezdu navíc zahraje v rámci povinného zvuku elektromobilů část titulní písně z filmu Amarcord od Federica Felliniho.

Dojezd je prubířským kamenem elektromobilů, a Fiat 500e není výjimkou. Zatímco v případě slabší verze s menší baterií je udávaný dojezd jen 190 km, u silnějšího provedení je to již „papírově“ solidních 315 km. V praxi je většinou méně a záleží nejen na tom, kde a jakým způsobem jedete, ale také jaká je vnější teplota. Ideálem je 23 °C, ale bez použití klimatizace, naopak vražedná je teplota pod –10 °C, kdy musíte hodně topit. My jsme vyzkoušeli výkonnější verzi ještě za mírného počasí, a na jedno nabití ujeli 260 km.

Spotřeba malého Fiátka je solidní, ve městě jsme jezdili za 13 kWh/100 km, okresky ji zvednou na 14,5 kWh/100 km a dálnice dále na 20 kWh/100 km. Domovem Fiatu 500e je ale samozřejmě město, kde těžíte z jeho malých rozměrů a vmáčknete ho i tam, kde byste si to s většími auty nemohli dovolit.

Přední kola silnější verze pohání elektromotor s permanentním magnetem s výkonem 87 kW (118 k). (foto Vladimír Löbl)
Přední kola silnější verze pohání elektromotor s permanentním magnetem s výkonem 87 kW (118 k). (foto Vladimír Löbl)

Fiat 500e umožňuje poměrně vysoký nabíjecí výkon až 85 kW. U v tuzemsku nejběžnější 50kW stejnosměrné nabíječky trvá dobít z 10 na 80 % kapacity za o něco více než půl hodiny. Z domácí třífázové šestnáctiampérové zásuvky to u zcela vybité baterie do plna zabere 4 hodiny, z jednofázové 12 hodin a z běžné zásuvky to trvá již plných 19 a čtvrt hodiny.

Nastavování míry rekuperace pádly pod volantem Fiat 500e nemá, jen volby jízdních režimů. K dispozici jsou tři, v Normal začne auto rekuperovat, až když začnete brzdit, zatímco v módech Range a Sherpa, které v podstatě představují eko-režimy, rekuperuje dřív a více, ale pocitově stále tak, že si připadáte jako v běžném autě se spalovacím motorem. Nejdál dojedete v tom posledním, to ale za cenu omezení funkce klimatizace.

Nafouknutá bublina

Interiér Fiatu 500e ctí jednoduchost a je vzdušný, použité materiál jsou na kategorii auta vesměs solidní, s ohledem na přeci jen vyšší cenovou hladinu by ale v detailech mohly být i lepší. Místa na předních sedadlech je až překvapivě hodně, a to i pro řidiče vyšších postav. Zadní místa jsou ale určená prakticky jen pro děti nebo nákup, který se již nevešel do poměrně sporého zavazadelníku o objemu 185 litrů, v němž místo ubírají dobíjecí kabely ve stylové tašce.

Více praktičnosti nabídne verze 3+1 s malými, proti směru jízdy otevíranými druhými bočními dveřmi na straně spolujezdce. To pro ty, kdo potřebují v autě vozit děti a nebaví je pořád sklápět a posouvat přední sedadla. V nabídce je také i jakýsi polokabriolet se shrnovací plátěnou střechou, který ale asi dojde většího docenění v jihoevropských státech.

Interiér Fiatu 500e ctí jednoduchost. (foto Vladimír Löbl)
Interiér Fiatu 500e ctí jednoduchost. (foto Vladimír Löbl)

Po usednutí jste uvnitř rychle jako doma, vše podstatné je soustředěné do několika srozumitelných celků. Volba jízdních režimů je prostřednictvím tlačítek, což si žádá trochu zvyku, zejména pokud s autem „šíbujete“ po městě. V případě přístrojového štítu můžete vybírat z několika zobrazení, v „kapličce“ můžete mít i navigaci, nebo sledovat spotřebu elektřiny.

Kaplička přístrojů je nadále kulatá, ale již ji tvoří displej s volbou několika zobrazení. Velký středový displej s úhlopříčkou 10,25 palce s novým multimediálním systémem Uconnect se opravdu povedl. Má hezkou grafiku a je rychlý. Umožňuje personalizované ovládání i propojení s mobilní aplikací. Dokončení nabíjení vám dokáže oznámit prostřednictvím SMS nebo e-mailové zprávy.

Dveře se zevnitř otevírají trochu nezvykle stiskem tlačítka na jejich vnitřní výplni, po stisknutí se odjistí a trochu poodskočí. A to není vše. Celé auto je plné zajímavých detailů. Tohle Italové opravdu umějí. Fiat 500e je zábavné dámské autíčko, které si muži od svých partnerek budou rádi půjčovat.

  • Místo loga Fiatu si elektrický model na přídi vozí své označení. (foto Vladimír Löbl)
  • Kruhová LED denní svícení připomínají obočí. (foto Vladimír Löbl)
  • Celé auto je plné zajímavých detailů. (foto Vladimír Löbl)
  • Dveře se odjišťují trochu nezvykle stiskem tlačítka na jejich vnitřní výplni. (foto Vladimír Löbl)
  • Kaplička přístrojů je nadále kulatá, ale již ji tvoří displej s volbou několika zobrazení. (foto Vladimír Löbl)
  • Velký středový displej s úhlopříčkou 10,25 palce s novým multimediálním systémem Uconnect má hezkou grafiku. (foto Vladimír Löbl)
  • Ze sporého zavazadelníku o objemu 185 litrů ubírají místo dobíjecí kabely. (foto Vladimír Löbl)
  • Přední kola silnější verze pohání elektromotor s permanentním magnetem s výkonem 87 kW (118 k). (foto Vladimír Löbl)
  • Fiatu 500e klame tělem, za volantem je až překvapivě hodně místa i pro řidiče vyšších postav. (foto Vladimír Löbl)
  • Interiér Fiatu 500e ctí jednoduchost. (foto Vladimír Löbl)
  • Nejvyšší verze La Prima na fotografiích stojí v základu nemalých 919 900 Kč. Srovnatelná konkurence ale není levnější. (foto Vladimír Löbl)
  • Druhá elektrická generace Fiatu 500 je ale již od základu nově postaveným vozem s platformou, která je určena výhradně pro elektrické vozy. (foto Vladimír Löbl)

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Oblíbené články

Témata