Administrativa amerického prezidenta Joea Bidena dnes zveřejnila ambiciózní plán vybudovat půl milionu nabíjecích stanic pro elektromobily po celé zemi. Prostřednictvím daňových slev a výhod se také bude snažit snížit ceny elektrických vozů, uvedla agentura ČTK.
Plán představila viceprezidentka Kamala Harrisová. „Budoucnost dopravy v naší zemi a na celém světě je elektrická,“ prohlásila Harrisová na nabíjecí stanici ve městě Brandywine jihovýchodně od Washingtonu. „Bidenova administrativa chce zpřístupnit elektromobily všem,“ dodala. Na stanici se dočkala ukázky funkce nabíječek a seznámila se s plánem elektrifikace vládního vozového parku v marylandském okrese Prince George.
Plán o rozvoji infrastruktury ve výši jednoho bilionu dolarů (22,5 bilionu Kč), který minulý měsíc schválil americký Kongres, zahrnuje celostátní síť dobíjecích stanic a vyčleňuje pět miliard dolarů na jejich vybudování. Stát Maryland například získá 63 milionů dolarů. Plán dále určuje 2,5 miliardy dolarů na místní dotace určené na podporu nabíjecích stanic ve venkovských oblastech a ve znevýhodněných komunitách.
Bidenův větší balík na obnovu ekonomiky z dopadů pandemie, tedy návrh zákona o sociální a environmentální politice, v celkovém objemu až necelé dva biliony dolarů nyní projednává Senát. Zahrnuje daňovou úlevu ve výši 7 500 dolarů na snížení nákladů na elektromobily.
Trend je do jisté míry dán zaváděním nových technologií, novými legislativními požadavky a také tím, že řidiči mají stále větší zálibu ve velkých vozech. Luxusní automobily dnes tvoří větší podíl ze všech prodaných vozů než v minulosti.
Biden si stanovil cíl, aby do roku 2030 tvořily osobní a nákladní auta poháněná elektřinou polovinu nových prodaných vozidel. Toto úsilí má rovněž pomoci USA předstihnout na trhu s elektromobily Čínu.
Poradenská společnost LMC Automotive očekává, že prodej nových plně elektrických vozidel letos v USA dosáhne téměř 400 tisíc, tedy téměř dvojnásobek loňského počtu. Elektromobily stále tvoří jen asi 2,6 procenta prodaných aut, nicméně poradenská firma očekává, že v příštím roce jejich prodej vzroste na více než 700 tisíc a do roku 2025 na více než dva miliony. To by představovalo zhruba 12 procent z prodaných nových vozů.
Pro koho? Pro bohaté…
Stále ovšem platí, že na tuto nepřímou dotaci dosáhnu jen poměrně úzký okruh obyvatel. V USA vyšel v roce 2012 nový elektromobil v průměru na 39 tisíc dolarů, v roce 2020 vyšel na 52 tisíc dolarů. Ačkoliv cena nejdražšího komponentu elektromobilu – tedy baterie – velmi výrazně poklesla, průměrná cena nového elektrického vozu v roce se mezi lety 2012 a 2020 zvýšila.
Podle analýzy agentury Bloomberg průměrná cena celých “zabalených baterií” pro automobilky klesla mezi lety 2012 a 2020 klesla zhruba na pětinu. Z přibližně 700 dolarů za kilowatthodinu na necelých 140 dolarů na kilowatthodinu. (Dodejme, že v případě největšího výrobce elektromobilů, byl zřejmě pokles ceny méně dramatický, protože ta měla dlouhodobě levnější baterie, ale i tak byl výrazný a Tesla dnes má ve svých vozech podle odhadů baterie za cenu kolem někde poměrně těsně 100 dolarů za kilowatthodinu
Byť tedy ceny komponentů klesají, majiteli nových elektromobilů se stávají jen ti, kdo si to opravdu mohou dovolit. Průměrný plat majitele elektromobilu v Kalifornii je 174 tisíc dolarů, což je více než dvojnásobek celostátního průměru. Tesly, které v Kalifornii tvoří více než 70 % trhu s elektromobily, mají ještě bohatší řidiče s průměrným příjmem přes 300 tisíc dolarů. Ono není divu, i “nejlidovější” a do počtu kusů nejprodávanější model firmy, Tesla 3, je zhruba o pětinu dražší než průměrný nový vůz na americkém trhu.
Stejný trend je vidět i v Evropě, i tady elektromobily přes pokrok ve výrobě baterií zdražují. Analytická společnost JATO Dynamic to ilustruje konkrétními čísly ze své databáze. Například maloobchodní cena modelu Renault Zoe ve Francii (verze Intens s výkonem 80 koní) v roce 2012 začínala na 22 500 euro. V roce 2019 cena vzrostla na 26 580 euro, byť nový model má větší baterii.
Zdražování automobilů je ovšem problém i tradičních vozů. V USA poprvé letos průměrná cena nového vozu překonala hranici 45 tisíc dolarů. Co je mimořádné zvýšení dané mimořádnou situací v posledních měísících, protože v roce 2020 vyšel nový vůz v průměru zhruba na 40 tisíc dolarů, vývoj ovšem jinak kopíruje dlouhodobý trend. Nové vozy jsou prostě čím dál dražší a ukrajují stále větší podíl z průměrného výdělku.
Evropa je na tom znovu podobně. Například v Nizozemsku byla podle zprávy tamní asociace automobilového průmyslu v roce 1990 (po přepočtu na měnu z roku 2020) průměrná cena nového vozu 14 240 euro. V roce 2000 to bylo 19 367 euro. V roce 2010 to bylo 24 096 euro. Ale v roce 2020 už to bylo 37 053 euro, tedy v podstatě necelý milion korun. Za poslední dekádu se tedy průměrná cena zvýšila o více než 50 procent.