Elektrická verze Kony je příkladem univerzálního rodinného auta, které v silnější verzi ujede téměř 500 kilometrů a zvládne tak bez nabíjení i delší trasy. Silný konkurent pro Škodu Enyaq iV, kterou předběhla v pozici tuzemské elektrické prvotiny. V čem je lepší a kde naopak zaostává?
Kona Electric dostala upravený design, který ji zepředu ještě více odlišuje. Oproti dalším variantám plně elektrickou verzi poznáte na první pohled podle absence masky chladiče.
Vůz dostal nová LED světla pro denní svícení, ale i výkonnější světlomety a rozměrnější koncová světla. Součástí pestré řady nabízených barev je i dvoubarevné lakování s kontrastně odlišenou bílou nebo černou střechou.
S přechodem výroby tohoto modelu pro Evropu do továrny v Nošovicích se začala montovat vylepšená lithium-polymerová trakční baterie a místo 7,2kW palubní nabíječky dostala výkonnější verze Power silnější 10,5kW třífázovou. To jsou argumenty pro to, zvolit právě tuto silnější verzi lehce nad milionovou hranicí, byť rozdíl je nemalých 200 000 Kč.
Funkčnost nade vše
Top verze s baterií s využitelnou kapacitou 64 kWh (celková je 67,1 kWh) a elektromotorem s výkonem 150 kW (204 k) představuje mezi středně velkými elektromobily vyšší standard. Kona Electric Power dostal nejen výkonnější třífázovou palubní nabíječku, která výrazně zkracuje doby nabíjení zejména na veřejných stanicích, ale také tepelné čerpadlo. To minimalizuje spotřebu elektrické energie, čímž přispívá k prodloužení celkového dojezdu v zimě.
Nechybí rovněž systém předehřevu trakční baterie. Z hlediska elektromobilu se z hlediska funkčnosti jedná o nejdůležitější věci. Energii ale pomáhá šetřit i systém individuální ventilace. Pokud je řidič ve voze sám, může aktivovat úsporný režim „driver only“ (pouze řidič), kdy se topení a ventilace směřuje jen na něj.
Nabití lithium-polymerového trakčního akumulátoru z 10 % na 80 % kapacity trvá s využitím stejnosměrné rychlonabíječky o výkonu 100 kW pouhých 47 minut, tedy stejně jako v případě menší baterie u 39,2 kWh verze. U nejrozšířenějších 50kW nabíječek je to stále velmi solidních 64 minut. V ostatních případech s ohledem na nutnost nabít akumulátor o kapacitě 64 kWh dobíjení trvá dále, ale potom také mnohem dále dojedete (305 vs. 484 km).
Kona Electric poskytuje jeden z nejdelších dojezdů v této kategorii elektromobilů. Akční rádius verze Power již umožňuje absolvovat delší jízdy bez nutnosti častého dobíjení. A při běžném každodenním popojíždění po městě stačí třeba jen jednou či dvakrát týdně příležitostně „dotankovat“ volty.
Z wallboxu trvá dobití z 10 % do plna necelých sedm hodin, z běžné zásuvky celý proces zabere 28 hodin. Prostřednictvím aplikace Bluelink v mobilu si mohou majitelé dálkově ovládat nabíjení svého vozu a nastavit harmonogram nabíjení, který jim vyhovuje z hlediska času nebo naopak maximálního využití zvýhodněných tarifů při odběru elektrické energie mimo špičku.
Řídí se jako běžné auto
Po dynamické stránce je elektrická Kona svižným vozem. Na stovce je za necelých 8 s a ve městě přijde vhod její výborné pružné zrychlení. Tam je tento vůz i nejúspornější. Kdo ho využívá převážně jen pro cestu do práce a zpět, tak mu kapacita baterie může vystačit i na celý týden ježdění.
Kilometry v Koně Electric ubývají pozvolna a přirozeně. Jízdní dosah se může v ideálním případě popojíždění po městě v praxi přiblížit 500 km. Tam je totiž tento elektrický Hyundai opravdu hodně úsporný, když si většinou žádá jen okolo 14,1 kWh/100 km. Velmi dobré hodnoty se od Kony Electric dočkáte i na okresce, kde se hravě přiblížíte normovanému průměru 14,7 kWh. Rychlý přesun po dálnici (jede až 167 km/h) samozřejmě znamená rychlý růst spotřeby a snížený dojezd.
Při jízdě se Kona Electric chová předvídatelně, odladění podvozku se jednoznačně povedlo. Za volantem máte i díky nízkému těžišti dostatek jistoty.
Nová generace systému rekuperace brzdné energie je u tohoto elektromobilu velmi efektivní a zároveň umožňuje jízdu jako s vozem s konvenčním pohonem. V základním nastavení si systém sám intenzitu rekuperace řídí sám s ohledem na co nejnižší spotřebu.
Velmi snadno ale můžete do procesu vstoupit prostřednictvím pádel pod volantem. Na rovině třeba využívat setrvačnosti, kdy jsou jízdní odpory opravdu velmi malé, nebo naopak zvolit silnou rekuperaci a vůz prakticky ovládat jen jedním pedálem.
Uvnitř hi-tech pojetí této verze ještě více podtrhuje nový 10,25“ digitální přístrojový štít, kterému asistuje stejně velký displej multimediálního a navigačního systému. Ten zahrnuje řadu praktických funkcí včetně systému Bluelink, služeb Hyundai LIVE Services a uživatelských rozhraní Apple CarPlay a Android Auto.
Stylově čistě působící palubní deska vyniká velmi dobrou ergonomií. Středová konzola elektrické verze je řešená podobně jako u vodíkového Nexa. Její součástí je řada úložných prostor a dobře přístupná čtyři tlačítka volby jízdních režimů.
Kona Electric se se světlou výškou 158 mm bez problémů vydrápe úvozem k horské chalupě. Dobře poslouží i jako rodinné auto, ale z hlediska vnitřní prostornosti a objemu zavazadlového prostoru za Škodou Enyaq iV zaostává. Nepůsobí však tak těžkopádně a řídí se jako běžné auto. A to je možná největší devíza tohoto „českého“ Hyundaie.