S technologiemi označovanými jako „inteligentní“ či „chytré“ se dnes můžeme setkat leckde. Aktuálně se tato terminologie již začíná stávat i součástí popisu nabíjecích stanic pro elektromobily. V sousedním Německu totiž společnosti Power Plus Communications (PPC), Robotron Datenbank-Software a Webasto společnými silami implementovaly řešení pro správu nabíjecích procesů a nabíjecích stanic, které využívá inteligentního měřicího systému. Společnosti dokonce demonstrovaly různé způsoby jeho použití, resp. různých protokolů přenosu dat pro správu nabíjení.
V rámci tohoto projektu bylo na firemních parkovištích společnosti Robotron a její dceřiné firmy Saskia Informations-Systeme instalováno několik nabíjecích stanic od firmy Webasto o výkonu 22 kW. Tyto stanice byly následně připojeny k infrastruktuře zmíněného inteligentního měřicího systému. Pro komunikaci s backendovou infrastrukturou byla použita brána inteligentního měření (Smart-Meter-Gateway), tedy komunikační jednotka umožňující propojení měřicích systémů elektroměrů, a jako řídicí jednotka pak brána PPC-CLS s integrovaným softwarem Robotron Communication Server on Edge (RCSoE). Ten dokáže zajistit plynulou obousměrnou komunikaci mezi nabíjecí stanicí a backendovými systémy a umožňuje tak inteligentní a síťový monitoring a ovládání.
Dva komunikační protokoly
„Největším problémem v řízení nabíjení je, že mnoho nástěnných boxů nerozumí komunikačním protokolům bran inteligentních měřičů. Proto se také vyžaduje překladový protokol, který dokáže oba světy vzájemně propojit. Abychom demonstrovali možnost různých scénářů, byly v projektu použité nabíjecí stanice propojeny dvěma různými protokoly,“ vysvětluje Christian Hofmann, vedoucí oddělení metrologie ve společnosti Robotron.
Kromě rozšířeného standardu Open Charge Point Protocol (OCPP) byl instalován také protokol Modbus TCP. V obou případech přebírá softwarová aplikace RCSoE na bráně PPC-CLS koordinaci přesměrování protokolu a umožňuje tak přímou, obousměrnou a bezpečnou komunikaci mezi samotnou nabíjecí stanicí a backend systémem provozovatele nabíjecí stanice. Systém přímé kontroly aEMT (aktiver externer Marktteilnehmer) tak může přesně zrcadlit chování nabíjecí stanice, takže v backend systému Webasto již není nutné provádět žádné další úpravy.
„Během tohoto projektu jsme dokázali úspěšně demonstrovat proveditelnost inteligentního řízení nabíjení prostřednictvím brány inteligentního měření, a to s pomocí různých protokolů. Významné na tom je, že komunikace typu end-to-end mezi nabíjecí stanicí a backendem pro správu nabíjení je možná již od samého začátku provozu nabíjecí stanice,“ říká generální ředitel společnosti PPC Ingo Schönberg.
Kombinace standardů
Nové řešení správy nabíjení umožňuje dynamické spínání, které je základním předpokladem pro integraci elektromobility do sítě způsobem, který je efektivní a přívětivý jak pro spotřebitele, tak pro samotnou síť. Řídicí procesy tohoto dynamického provozu lze navíc pomocí inteligentních protokolů a rozhraní založených na definovaných prahových hodnotách automatizovat. Lze tak například nastavit řízení s ohledem na dynamické cenové sazby za elektřinu i řízení šité zcela na míru konkrétnímu uživateli.
„Implementace našeho řešení ukazuje, že chytrá kombinace standardů z automobilového a energetického průmyslu může vytvořit přidanou hodnotu pro každého, a to s protokoly, které se již na trhu osvědčily. Kromě toho může toto řešení posloužit k širšímu rozvinutí služeb,“ shrnuje Karl Kolmsee, který má na starost portfolio energetických řešení ve společnosti Webasto.
Jeho slova dobře vystihují to, co je na tomto řešení opravdu zajímavé: kombinuje totiž dnes běžně dostupné standardní technologie z oblastí chytrého měření a elektromobility, a to bez jakéhokoli dodatečného technologického vývoje či úprav. Provozovatelé nabíjecích stanic a energetických sítí tedy mohou propojením stávající nabíjecí technologie a brány inteligentních měřidel – a zcela v souladu s platnými bezpečnostními standardy – významně zvýšit flexibilitu nabízených služeb a současně získat plnou kontrolu nad řízením energetické zátěže.